۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸

عربستان از داعش دست برنمی دارد

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا گفت: ممکن است اتحادیه اروپا و آمریکا بتوانند ترکیه را به سمتی بکشانند که دست از حمایت از داعش بردارد اما نمی‌توانند این کار را با عربستان انجام دهند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا گفت: ممکن است اتحادیه اروپا و آمریکا بتوانند ترکیه را به سمتی بکشانند که دست از حمایت از داعش بردارد اما نمی‌توانند این کار را با عربستان انجام دهند.

محمدرضا اقارب‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در مورد عوامل شکل‌گیری داعش در منطقه اظهار کرد: مسئله داعش به یک یا دو سال قبل برنمی‌گردد و اگر بخواهیم خاستگاه و ریشه‌های داعش را بررسی کنیم می‌توان گفت که خود غربی‌ها در پدید آمدن داعش دخیلند.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ وقتی شوروی به افغانستان حمله کرد آمریکا تجهیزاتی را در اختیار نیروهای افغانی قرار داد تا با شوروی مقابله کنند. بعد از فروپاشی شوروی، مجاهدان تحت لوای طالبان در افغانستان شکل گرفتند و گروه تروریستی القاعده از دل آن بیرون آمد و به سمت عراق کشیده شد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا تصریح کرد: تروریسم مثل یک ظرف پر از باکتری است که اگر به آن ضربه بزنیم پخش می شود. در واقع، کشورهای ورشکسته منطقه بستری را فراهم کردند که گروه‌های تروریستی بتوانند خیلی خوب رشد کنند.

اقارب پرست افزود: ظهور داعش در منطقه ریشه در اتفاقات دهه ۷۰، حمایت آمریکا از مجاهدان افغانی و حملات آمریکا به منطقه دارد. علاوه بر این، کشورهای منطقه نیز نقش مهمی در رشد این گروه تروریستی داشتند به عنوان نمونه، الآن برخی از کشورهای همسایه همچون عربستان سعودی و ترکیه از این گروه های تروریستی حمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: حمله تروریستی به فرانسه از طرف داعش قطعا با فشار اتحادیه اروپا و آمریکا به این گروه و حامیانش همراه خواهد بود. قصد اروپا و آمریکا هم این است که ترکیه را به سمتی بکشانند که دست از حمایت از گروه های مخالف اسد که بیشترشان گروه های تروریستی و داعش هستند بردارد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: ممکن است اتحادیه اروپا و آمریکا بتوانند ترکیه را به سمتی بکشانند که دست از حمایت از داعش بردارد چون برخی از مخالفان اسد برای فروش نفت و... به حکومت ترکیه وابسته هستند اما نمی‌توانند این کار را با عربستان انجام دهند چون عربستان سعودی، با محدودیت‌های ترکیه همچون الحاق به اتحادیه اروپا و حمایت های مالی غرب مواجه نیست و به خاطر اینکه یک اقتصاد رانتی دارد حاضر نیست دست از حمایت از مخالفان اسد و گروه‌های تروریستی بردارد.
کد مطلب: 53063
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *