یک مقام نیروی هوایی اندونزی، نهم دیماه در یک کنفرانس خبری گفته است «ما ۱۰ قطعه بزرگ و مقدار زیادی قطعات کوچک سفید که نمیتوانستیم از آنها عکس بگیریم، پیدا کردهایم».
به گفته آگوس پوترانتو، جایی که قطعات پیدا شدهاند، در ۱۰ کیلومتری جاییست که هواپیما برای آخرین بار در صفحه رادار دیده شده است.
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم که در هواپیمای تجسسی بوده است میگوید در سطح دریا چیزهایی را شبیه قایق نجات و یا جلیقه نجات دیده است.
به گزارش بی بی سی، مقام های اندونزیایی همچنین می گویند که درحال اعزام تیم هایی برای تحقیق درباره دودی است که در ناحیه ناپدید شدن هواپیمای شرکت ایرآسیا بر فراز یک جزیره دیده شده است.
محدوده عملیات جستجوی دریایی در سومین روز این عملیات با پیوستن کشورهای دیگر گسترش یافته است.
در حال حاضر دهها کشتی، هواپیما و هلیکوپتر از کشورهای اندونزی، استرالیا، مالزی، سنگاپور و کره جنوبی در حال گشتزنی و جستجوی نشانهای از ایرباس ناپدید شده در دریای جاوه هستند.
همچنین آمریکا، فرانسه و چین از پیوستن به این عملیات جستجو خبر داده اند.
قرار است ناو آمریکایی سامپسون روز سه شنبه به منطقه مورد نظر در دریای جاوه برسد.
به گفته وزارت دفاع آمریکا، پیوستن یک ناو این کشور به عملیات جستجو، با قابلیتهای ردیابی هوایی، دریایی و زیر دریایی همراه خواهد بود.
به گفته مقام ها دود که ظاهرا به شدت به هوا می رود در جزیره لانگ در جنوب بلیتونگ در داخل ناحیه جستجو دیده شده است.
دود را خدمه یک ایستگاه تلویزیونی چین در روز دوشنبه دید. مقام های اندونزی می گویند احتمال دارد که دود از محل سقوط بلند می شود اما باید بررسی شود.
از سوی دیگر وزارت دفاع چین نیز از فرستادن یک رزمناو به دریای جنوبی چین خبر داده و گفته است که هواپیماهای این کشور برای عملیات جستجو آماده شده اند.
روز یکشنبه هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط ایرآسیا که با ۱۶۲ سرنشین از شهر سورابایا در اندونزی به سنگاپور پرواز می کرد بر فراز دریای جاوه از صفحه رادار محو شد.
برآورد می شود که این هواپیمای ایرباس به قعر دریا سقوط کرده باشد اما تاکنون تیمهای جستجوی هوایی و دریایی نتوانسته اند نشانه ای از آن پیدا کنند.
بنا به گزارش ها، در آخرین تماس هواپیمای ناپدید شده با برج مراقبت، خلبان این ایرباس در دو پیام خواهان تغییر مسیر شده است.
روز دوشنبه مقامهای اندونزی، نوار صوتی آخرین تماس خلبان با برج مراقبت را منتشر کردند که او ابتدا خواهان تغییر مسیر هواپیما به جهت چپ شده و برج مراقبت سریعا با این درخواست موافقت می کند.
خلبان این هواپیما سپس از برج مراقبت درخواست کرده که به جای پرواز در محدوده ۳۲ هزارپایی به حریم ۳۸ هزار پایی برود اما توضیحی برای این درخواست ارایه نمی دهد.
به گفته مقامهای اندونزی، مسئولین برج مراقبت در فرودگاه سورابایا پس از مذاکره با همکاران خود در سنگاپور با خلبان ایرباس تماس می گیرند تا بگویند که می تواند تا ارتفاع ۳۴ هزار پایی بالا برود اما نه بیشتر، زیرا در همان لحظه یک هواپیمای دیگر متعلق به ایرآسیا در محدوده ۳۸ هزارپایی در حال پرواز بوده است.
هنگامی که برج مراقبت فرودگاه سورابایا پس از حدود دو تا سه دقیقه با اوج گیری هواپیما موافقت می کند هیچ پاسخی از خلبان دریافت نمی شود و هواپیما از صفحه رادار محو می شود.
سرنشینان این هواپیما ۱۳۷ مسافر بزرگسال، ۱۸ کودک، دو خلبان و پنج خدمه پرواز بوده اند.
اغلب مسافران این پرواز اهل اندونزی بودند اما یک بریتانیایی، یک مالزیایی، یک سنگاپوری و سه شهروند کره جنوبی نیز در فهرست مسافران ثبت شده اند.
خلبان این هواپیمای ایرباس اهل اندونزی بوده که بیش از ۲۰ هزار ساعت پرواز در سابقه خود داشته و کمک خلبان فرانسوی بوده است.