۰
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۹

استقبال گرم از نمايش هاي خياباني تئاتر فجر

استقبال گرم از نمايش هاي خياباني تئاتر فجر

جشنواره تئاتر به روزهاي آخر خود نزديک مي شود و تنور آن هم داغ تر. اگرچه سي و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر ، با حاشيه ها ومشکلاتي که مسئولان برگزاري با آن رو به رو بودند ، آغاز شد اما اين مشکلات چيزي نيست که باعث شود تا مخاطبان ، به ويژه مخاطب حر فه اي ،نمايش هاي جشنواره را نبيندجشنواره تئاتر بخش هاي مختلفي دارد چون نمايش هاي صحنه اي،خياباني، بخش بين الملل و بازار تئاتر که هر کدام به نوعي مخاطب خاص خود را دارد.

هميشه نمايش هاي جشنواره تئاتر،چشم اندازي است براي نمايش هاي سال آينده. عليرضا کوشک جلالي از هنرمنداني است که سال ها در اين عرصه فعاليت دارد. او امسال با نمايش روبينسون و کروزو در جشنواره حضور دارد و نمايشش با استقبال خوبي مواجه شده است، او مي گويد:سهم عمده اين استقبال، به طرز تفکرم نسبت به تئاتر و تجربه زندگي ام در اروپا بازمي گردد. تئاترهاي متعددي در شهرهاي مختلف اجرا مي شود؛ به عنوان نمونه در شهر يک ميليون نفري کلن آلمان بيش از ۶۰ نمايش در هر شب اجرا مي شود. بنابراين تئاتر بايد براي داشتن تماشاگر با مردم ارتباط برقرار کند، در غير اين صورت موفق نخواهد بود، زيرا بخشي از هزينه ها به صورت دولتي و بخش ديگر آن به شکل خصوصي تامين مي شود.

بازار تئاتر

بعد از موفقيت بازار فيلم در جشنواره بين المللي فيلم فجر،چند سالي است که مسئولان و برگزار کنندگان جشنواره تئاتر هم بازاري را برگزار مي کنند وهمين سبب مي شود تا تعاملي ميان هنرمندان تئاتر ايران و ساير کشورها ايجاد شود.چرا که بسياري از هنرمندان و حتي آدم هاي علاقه مند به تئاتر و حرفه اي هاي اين رشته ، براي ديدن نمايش هاي جشنواره به ايران مي آيند و انتخاب و اجراي نمايش براي کشورها و جشنواره هاي ديگررا سبب مي شود. کامليا غزلي مسئول برگزاري بازار تئاتر ايران سي و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر گفت: تئاتر لازمه هر کشوري است و ارتباط با تئاتر و گروه هاي نمايشي ديگرهم ضرورت کار هنري است تا از اين طريق هنرمندان با يکديگر آشنا شوند. او مي گويد: شرط دستيابي به چنين رويدادي، آن است که بازار تئاتر در يک بستر مناسب و مطلوب برگزار شود.امسال پس از انتشار فراخوان "بازار تئاتر ايران"، در نهايت ۱۰ گروه براي شرکت در اين بازار تاييد و انتخاب شدند.

غزلي در مورد برگزاري "بازار تئاتر ايران" امسال و تفاوت آن با سه دوره پيش گفت: از نکات خوب بازار تئاتر امسال اين بود که با وجود خلوتي و آرامش آن، مهمانان خارجي زمان کافي داشتند تا بخشي از فيلم کارها را ببينند و با کارگردان ها تبادل نظر کنند يا درباره کارها حرف بزنند.

تئاتر خياباني

حالا بعد از گذشت سه دهه از برگزاري جشنواره ، تئاتر خياباني توانسته جايگاه خود را در جامعه پيدا کند. چون اين نوع از نمايش ،بي واسطه با مخاطب ارتباط برقرار مي کند و درواقع به ميان آنان مي رود ، بنابراين مي تواندمخاطباني از سطوح مختلف جامعه داشته باشد و شايد برگ برنده اين گونه تئاتري همين ويژگي باشد.امسال برخي از نمايش ها در بخش خياباني با استقبال خوب مخاطبان مواجه بودند تا جايي که مخاطب در شلوغي چهارراه ولي عصر و سرو صداي اين منطقه تمام تلاش خود را مي کردند که صداي بازيگران نمايش را بشنوند و داستان را دنبال کنند.

نمايش هاي بين الملل

بخش بين الملل بدون اجراي نمايش ، بين المللي نمي شود.هر چند حضور برخي از هنرمندان در کارگاه ها سبب مي شود تا جنبه مثبتي پيدا کند اما براي بين المللي کردن اين بخش حضور هنرمندان هم لازم است. امسال حضور ولادمير استانيفسکي ، شرايطي متفاوت را در اين بخش ايجاد کردتا جايي که هنرمندان پيشکسوت و بزرگ تئاترما در زمينه کارهاي آنها اظهار نظر کرده اند. دکتر قطب الدين صادقي کارگردان و مدرس تئا تر معتقد است که کار ولادمير استانيفسکي و گروه تئا تر "گارجنيدزه" يک جو عاطفي به وجود مي آورد و روي ناخود آگاه مخاطب اثر مي گذارد.

حاشيه هاي جشنواره تئاتر فجر

برخي از نمايش هاي خياباني با موسيقي محلي و فولکلوراجرا مي شود که با اقبال بيشتري از سوي مخاطبان مواجه مي شوند.

برخي از نمايش ها با حضور مديران فرهنگي وهنري وهمچنين مهماناني از سفارت خانه هاي خارجي در جمع تماشاگران روي صحنه رفتند.

کارگاه "بازيگري و کارگرداني" يوني داهر از کشور نروژ ويژه بانوان برگزار مي شود.

عکس هاي زير گذر تئاتر شهر که جمع شده بود ، دوباره به ديوار اين زيرگذر آويخته شدو رهگذران مي توانند اين آثار را تماشا کنند.
کد مطلب: 36889
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *