روزنامه هممیهن به نقل از بلومبرگ نوشت: این خبر را معاملهگرانی که با این موضوع آشنا هستند، فاش کردند. به گفته این منابع، نفتکش Si He، که در ۱۰ ژانویه تحریم شد، هفته گذشته بیش از ۷۴۴ هزار بشکه نفت خام ESPO روسیه را در بندر دونگیینگ تخلیه کرد. این موضوع توسط معاملهگران و پلتفرم ردیابی کالا Kpler تأیید شده است. مراکز دیگر نیز برای این نوع محمولهها پدید آمدهاند، از جمله یک اسکله مستقل در یانگشان، واقع در جنوب شانگهای، و یک ترمینال در بندر جنوبی هویژو که ماه گذشته یک محموله نفتی ایران را دریافت کرد.
از زمانی که Shandong Port Group ماه گذشته از اپراتورهای خود خواست تا از پذیرش نفتکشهای تحت تحریم خودداری کنند، ترمینالها و اسکلههای خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. این تصمیم در واکنش به افزایش نظارت واشنگتن اتخاذ شد. تشدید تحریمهای دولت بایدن در روزهای پایانی آن، این روند را تقویت کرد. با تکیه بر این اسکلههای کوچکتر، پالایشگاههای مستقل چین میتوانند به خرید نفت خام ارزان ادامه دهند و همزمان از شرکتهای بزرگ لجستیکی و پالایشگاههای دولتی که محمولههای باری و کانتینری را مدیریت میکنند، محافظت کنند.دادههای Kpler نشان میدهد که یک نفتکش تحریمشده دیگر نیز این هفته به این اسکله خواهد رسید. نفتکش Yuri Senkevich، متعلق به شرکت Sovcomflot که تحت تحریم قرار دارد، اولین کشتیای بود که در ۲۰ ژانویه بندر Sakhalin ۱ را با نزدیک به ۷۰۰ هزار بشکه نفت Sokol ترک کرد و سپس در ۲۸ ژانویه این محموله را در یانگشان تخلیه کرد. یانگشان مستقیماً به هیچ پالایشگاهی متصل نیست، بنابراین محمولهها در مخازن ذخیره نگهداری میشوند تا بعداً به مکان دیگری ارسال شوند. ذخایر نفتی یانگشان توسط شرکت خصوصی Yangshan Shengang International Oil Logistics Co. Ltd. مدیریت میشود.
این شرکت به درخواستهای اظهارنظر از طریق تلفن و ایمیل پاسخ نداد. یکی دیگر از مراکز جدید این تجارت، بندر هویژو در استان جنوبی گوانگدونگ است. یکی از ترمینالهای این بندر توسط شرکت خصوصی Huaying Petrochemical اداره میشود که تحت کنترل شرکت Wintime Energy Group Co. یک شرکت بورسی شانگهای، قرار دارد. اواخر ماه گذشته، این ترمینال نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام ایران را از نفتکش Suezmax Nichola دریافت کرد. این کشتی، محموله را از نفتکش Salina، متعلق به ایران، انتقال داده بود.