به گزارش
مردم سالاری آنلاین به نقل از ایلنا، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی هشدار داد که مرگ و میر تصادفات رانندگی در ایران در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ هزار نفر رسیده و در ادامه تاکید کرد که با اجرای سیاستهای دقیق و اصلاح قوانین، میتوان در کوتاهمدت به کاهش چشمگیر تلفات جادهای دست یافت.
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است که طی سالهای اخیر روند تعداد تلفات تصادفات رانندگی افزایشی شده در حالیکه میزان خسارات اقتصادی تلفات رانندگی در ایران، بین ۲ تا ۷ درصد از GDP کشور برآورد میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود تصریح داشته که با بررسی امکانات و زیرساختهای موجود و تجربیات موفق گذشته در حوزه بهبود ایمنی جادهای، میتوان کاهش قابلتوجه در تلفات تصادفات رانندگی را در کوتاهمدت محقق کرد.
بررسی مطالعات بینالمللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰ درصدی میانگین سرعت بهطور متوسط منجر به افزایش ۲۰ درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰ درصدی تصادفات فوت خواهد شد. این در حالی است که بهجز اثر افزایشی سرعت وسایلنقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن، خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جادهها افزایش مییابد.
این گزارش بیان میکند که مرور تجربیات بینالمللی نشان داد کنترل میانگین سرعت وسایلنقلیه مؤثرتر از کنترل نقطهای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده است. محاسبات انجام شده با استفاده از شاخص قیمت مصرفکننده اعلامی مرکز آمار ایران نشان داد، ارزش واقعی جرائم از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ حدود یکدهم شدهاست. برای نمونه، مبلغ جریمه رانندگی ۴۰ هزار تومانی برای تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر در ساعت) در سال ۱۳۹۰، به ارزش حدود ۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است (با قیمت ثابت سال ۱۳۹۰).
این گزارش توضیح میدهد که مبلغ جرائم رانندگی در ایران با در نظر گرفتن درآمد ماهیانه مردم در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار پایین بوده و این عامل منجر به کاهش جدی بازدارندگی این جرائم و در نتیجه افزایش تخلفات و تصادفات ناشی از آن شدهاست.
سرپرست مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شمار جانباختگان حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۲، به تشریح راهکارهای کاهش حوادث رانندگی بر مبنای خود مراقبتی پرداخت.
به گفته کوروش اعتماد؛ این حوادث از جمله اصلیترین عوامل مرگ و میر در جهان بوده و اولین علت مرگ در بهترین سالهای زندگی انسانها یعنی در سنین جوانی و معمولا کمتر از ۴۰ سال است. این موضوع علاوه بر از بین بردن انسانهای جوان در بهترین دوران زندگیشان، هزینههای اقتصادی، جسمی و روانی را برای خانوادههای آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد. تخلفات رانندگی همواره یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی در جوامع مختلف است. این تخلفات نه تنها باعث از دست دادن جان یا آسیبهای جبرانناپذیر به اعضای خانوادهها، بهویژه سرپرستان خانوار میشود، بلکه تبعاتی، چون زندانی شدن مقصران و مشکلات عمیق اجتماعی و اقتصادی را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه میآورد. همچنین بیمهها نیز هر ساله میلیاردها تومان برای دیه فوتیهای این حوادث و همینطور خسارت وارده به اتومبیلها پرداخت میکنند.
پیشگیری از رفتارهای پرخطر و تخطی از سرعت مجاز، جلوگیری از بی توجهی به جلو، استراحت کافی و عدم رانندگی در حین خواب آلودگی و خستگی و توجه به نکات ایمنی رانندگی از جمله راهکارهای خودمراقبتی برای پیشگیری از حوادث رانندگی برشمرده میشود.
از اواخر اسفند ماه پویش "نه به تصادف" در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور اطلاعرسانی و ارتقاء آگاهی مردم در راستای کاهش حوادث ترافیکی اجرا خواهد شد.