۰
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

گام‌های عملی دولت برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان: از معادن تا توسعه زیرساخت‌ها

پس از اتفاقات رخ داده در سال 1401 در سیستان و بلوچستان، نوعی دلخوری بین بخش قابل توجهی از مردم سیستان و بلوچستان و دولت اتفاق افتاد و مدت ها رسانه های منافق از این دلخوری سوء استفاده کرده و بر طبل تفرقه کوبیدند تا جایی که ناامیدی در دل مردم این استان ریشه دوانده بود. اما تدابیر اندیشیده شده مانع از هرگونه تفرقه پراکنی شد و مردم این استان همچون دهه های گذشته اجازه شکستن حلقه های وحدت در این استان را ندادند و با اقدامات دولت چهاردهم و سفر به سیستان و بلوچستان به عنوان اولین سفر استانی، این فاصله ها کاهش یافت و استان رنگ و بوی امید گرفت.
گام‌های عملی دولت برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان: از معادن تا توسعه زیرساخت‌ها

در پی سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان، فعالان سیاسی و نخبگان محلی نظرات متفاوتی پیرامون این سفر و تأثیرات آن بر توسعه این استان ابراز کرده‌اند. این سفر که با هدف بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی استان و همچنین تسریع در روند پروژه‌های زیرساختی و عمرانی صورت گرفته، واکنش‌های گوناگونی را در میان سیاست‌مداران، کارشناسان و فعالان سیاسی برانگیخته است. برخی این سفر را گامی مثبت در راستای توجه به مناطق محروم کشور می‌دانند، و برخی دیگر نظر متفاوت‌تری دارند. سفر دولت چهاردهم به سیستان و بلوچستان به عنوان اولین مقصد سفر استانی رئیس جمهور، چراغ امید را در دل مردم این استان روشن کرد و به گفته بسیاری از مردم، نخبگان، متنفذین و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، گویا قرار است در دولت چهاردهم فکری اساسی به حال مردم این استان شود.

انتصاب استاندار بومی نشان داد قرار نیست شایستگان یک قوم نادیده گرفته شوند

نماینده سابق چابهار در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: حذف تشریفات سفر ریاست جمهوری و ظواهر آن، مدل متفاوت و قابل تحسینی داشت که برای مردم بهتر بود. سیستان و بلوچستان استان بسیار پهناوری است و تنها با سفر رئیس جمهور به زاهدان، برای اشراف به مشکلات استان کافی نیست اما ایشان قول داده‌اند در هفته‌های آتی برنامه سفر به شمال و جنوب استان را داشته باشند که امیدواریم قطب ایرانشهر، سراوان و خاش هم در حوزه کاری ایشان قرار بگیرد.

سعیدی عنوان کرد: عدالت، محوری‌ترین رویکرد پزشکیان در زمان نمایندگی ایشان در مجلس و هم در زمان آوردگاه انتخابات بود. از آنجاییکه رئیس جمهور، سیستان و بلوچستان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود انتخاب کرد این پیام را به کشور مخابره کرد که باید تبعیض مثبت نسبت به استان صورت بگیرد. چرا که سیستان و بلوچستان نسبت به تمام شاخص‌های توسعه‌ای این استان رتبه آخر را دارد و از عملکرد رئیس دولت چهاردهم می‌توان فهمید که قرار است اعتبارات، منابع و شاخص‌های توسعه بصورت عادلانه در کشور توزیع شود.

وی افزود: پس از اتفاقات تلخ ۱۴۰۱ در استان، شاهد نوعی گسست اجتماعی بین دولت و ملت بودیم که فاصله‌ها روز به روز افزایش می‌یافت و از این نظر، حضور رئیس جمهور در استان و دیدار با اقشار مختلف، بویژه دیدار با مولوی عبدالحمید و آیت الله محامی در استان، پیام وحدت مخابره شد و امیدواریم گامی جدی برای کاهش گسست اجتماعی در استان باشد.

وی در ادامه گفت: پس از رفتن رئیس جمهور، پیامدهای مثبت حضور ایشان و آثار آن‌ها در کاهش این گسست‌های اجتماعی در بین مردم استان و دولت احساس می‌شود.

سعیدی عنوان کرد: انتخاب استانداری از بین نیروهای توانمند استان، این پیام را مخابره کرد که دیگر قرار نیست شایستگان یک قومیت، صرفا بر مبنای قومشان نادیده گرفته شوند.

وی افزود: شعار اصلی رئیس جمهور، وفاق ملی بود و ما معتقدیم بهترین نوع وفاق را می‌شود در سیستان و بلوچستان دید، چرا که به لحاظ تاریخی مصداق زیبایی از وحدت بین همه اقشار جامعه، در این استان قابل مشاهده است و هیچ فاصله‌ای بین اهل سنت و اهل تشیع نبوده و بخشی از اتفاقاتی که اخیرا افتاده ناشی از سوء تدبیری‌هایی بوده که دشمن از آن‌ها سواستفاده کرده است. از این نظر، عملکرد دولت نشان از وحدت و وفاق ملی در استان است. پیش از این سفر، شاهد تنش‌هایی بودیم که امیدواریم دیدار رئیس جمهور با اقشار مختلف، سبب کاهش فاصله‌ها و گسست‌ها بین دولت و مردم شود.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ هرگز مردم سیستان و بلوچستان از تجزیه طلبی دم نزده‌اند، چرا که مولفه‌های هویت ملی، اسلامی و ایرانی در مردم این استان اگر بیشتر از سایر استان‌های کشور نباشد، کمتر نبوده است. لذا پس از اتفاقات تلخ ۱۴۰۱ تعابیری که برای مردم این استان به کار گرفته شد سبب رنجش مردم شد و در چنین شرایطی حضور مولوی عبدالحمید این نوید را داد که به دشمنان کشور و معاندین اجازه داده نمی‌شود بخواهند از این گسستی که اتفاق افتاده سوءاستفاده کنند.

وی در ادامه گفت: مولوی عبدالحمید جایگاه بی‌بدیلی در دل مردم سیستان و بلوچستان دارند و پیام حضور ایشان یکی از مصادیق وفاق ملی است و در ادامه لازم است اقدامات عملی‌ در حوزه طرد گروه‌ها و افرادی که به دنبال تفرقه بین مردم استان هستند و از طرفی باید شاهد اقدامات عملی برای ارتقاء شاخص‌های توسعه در استان باشیم.

سعیدی عنوان کرد: سیستان و بلوچستان از یک سو فرصت‌های بی‌بدیل در حوزه مرز، ترانزیت، معادن و … دارد و از یک سو پایین‌ترین شاخص‌های توسعه‌ای را در بخش‌های سلامت، آموزش، راه‌های مواصلاتی و کشاورزی و … دارد و این پارادوکس قابل قبول نیست و اگر انتظار داریم کشور از ظرفیت‌های استان بهره‌مند شود، لازم است اقدام عاجلی برای توسعه شاخص‌های استان صورت بگیرد.

وی گفت: فاصله بین شاخص‌ها در سراسر کشور نشان می‌دهد که توزیع منابع، اعتبارات و فرصت‌ها در کشور مبتنی بر عدالت نبوده است. باید تلنگر اساسی و جدی به سازمان برنامه و بودجه کشور زده شود تا تبعیض مثبت به نفع استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد.

نمی‌شود شعار عدالت سر دهیم و در عمل سیستان و بلوچستان را نادیده بگیریم

سعیدی افزود: از دیگر سو برخی موضوعات، این انگاره را تلقی می‌کنند که تعمدی برای دیده نشدن ظرفیت‌های استان وجود داشته است یکی از این فرصت‌ها مرزهای خشکی و دریایی این استان است که می‌توانست فرصت بی‌نظیر اقتصادی برای استان باشد.

وی افزود:  نمی‌شود شعار عدالت سر دهیم و در عمل سیستان و بلوچستان را نادیده بگیریم. این موضوع نافی اقدامات مثبت دولت‌های گذشته در استان نیست و پس از انقلاب، تغییرات مثبت و بزرگی در حوزه‌های مختلف در استان، در دولت‌های مختلف صورت گرفته است.

نماینده سابق چابهار عنوان کرد: یک سفر به تنهایی حلال مشکلات استان نیست، اما به دنبال سفر و اتفاقاتِ پیوست آن می‌توان آلام مردم استان را تسکین داد.

وی عنوان کرد: تفاوت سفر رئیس جمهور با سفرهای دیگر دولت ها، این بود که وعده‌ها در چارچوب اسناد بالادستی بوده اما مشخص بود ایشان تصمیم دارند در بودجه ۱۴۰۴ شاخص‌های سیستان و بلوچستان را در برخی از حوزه‌ها تکان اساسی بدهند که در اینجا نقش نمایندگان مردم استان در مجلس در نظارت تام بر نکات سفر بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: باید تلاش شود نکات مثبت سفر دولت‌های قبلی به استان، مورد استفاده قرار بگیرد و از جنبه‌های نمایشی سفرهای قبلی و وعده‌های روی زمین مانده و کلنگ زنی‌های بی‌حاصل پرهیز شود.

وی گفت: پزشکیان در پایان سفر خود به سیستان و بلوچستان اعلام کرد که به دلیل برخی ملاحظات امنیتی سفر خود را کامل نکردم که بنظرم این فرمایش، دقیق نبوده و سبب گلایه و ناراحتی مردم استان شده از این جهت که اتفاقا مشکل استان ما غلبه نگاه امنیتی به نگاه توسعه‌ای است. ما معتقدیم استان به لحاظ شاخص‌های امنیتی آنگونه نیست که رئیس جمهور نتواند در استان بماند و اگر هم چنین باشد ناشی از عملکرد مسئولان و دولت است و حرف ایشان درست نبوده و امیدواریم در بیان برخی از موضوعات دقت شود.

همدلی و اعتماد بین مردم و حاکمیت، سبب بقا و استمرار یک حکومت می‌شود

دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سفر دکتر پزشکیان به سیستان و بلوچستان بازخوردهای مثبتی داشته است. سیستان و بلوچستان استانی است که از درد محرومیت رنج می‌برد و سطح این استان به دلایل مختلف از میانگین توسعه کشوری پایین‌تر است و سفر رئیس جمهور، به این استان به عنوان اولین سفر استانی ایشان، نشان از اهتمام دولت برای اجرای صحیح عدالت و توسعه متوازن در استان است.

صفر اسلامی افزود: همدلی و اعتماد بین مردم و حاکمیت، سبب بقا و استمرار یک حکومت می‌شود و دیدار رئیس جمهور با اقشار مختلف مردم سبب تقویت این مهم می‌شود. گرچه انتظار می‌رفت این دیدارها در سطح گسترده‌تر و با فرصت زمانی بیشتری اتفاق بیافتد اما با توجه به دستور کاری که برای دیدار با اقشار، در استان ترتیب داده شده، در مراحل بعدی سفر، شاهد دیدار اقشار مختلف مردم، در شمال و جنوب استان، با رئیس جمهور خواهیم بود و قطعا این ارتباط بین دولت و مردم می‌تواند افزایش دهنده همدلی در استان باشد.

پایداری ارتباط بین مردم و حاکمیت می‌تواند زیربنای توسعه در هر کشوری باشد

اسلامی ادامه داد: پایداری ارتباط بین مردم و حاکمیت می‌تواند زیربنای توسعه در هر کشوری باشد و مردم می‌توانند سبب تقویت این ارتباط باشند. از آنجایی که علمای شیعه و سنی، نقش موثری در هدایت و راهبری مردم استان دارند، می‌توانند به ارتباط بین دولت و مردم کمک کنند. همچنین با توجه به بافت مذهبی و قومی حاکم بر استان، ارتباط بیشتر بین علمای اهل تسنن و تشیع، می‌تواند زمینه ساز ارتباط ملی باشد و در روند توسعه و ایجاد امنیت پایدار موثر باشد.

وی افزود: عملکرد مثبت دولت و از طرفی ارتباط گسترده حاکمیت با بزرگان این استان هم، سبب شد همدلی در استان بیش از پیش تقویت شود.

اسلامی عنوان کرد: اگر با شیطنت‌های افراد سودجو و مخالف وحدت، که در خارج از مرز‌های این استان هستند هوشمندانه رفتار نشود می‌تواند سبب تضعیف این وحدت و ایجاد مسئله برای استان، شود. پس باید نسبت به مسائل این استان هوشمندانه‌تر عمل کرد.

وی افزود: معتقدم که سیستان و بلوچستان به رغم محرومیت‌های آشکار، گنجی پنهان است برای مثال در بخش‌های صنایع و معادن، این استان ذخایر معدنی دارد و با کمک مردم و پیوستی که در این حوزه دارند، می‌توان فرصت‌های شغلی بی‌شماری در این استان رقم زد و با اهتمام ویژه و برنامه ریزی دولت، شاهد توسعه در این استان باشیم.

اسلامی خاطر نشان کرد: برای تحقق وعده‌های ریاست جمهوری در سفر به سیستان و بلوچستان، می‌توان از جامعه مدنی، مطالبه گران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یا همان رسانه‌های جمعی بهره برد. پیگیری و احصاء درست وعده‌های داده شده، می‌تواند ضمانت اجرایی این وعده‌ها باشد.

وی افزود: ارزیابی سفر ریاست جمهوری در دست پیگیری است و قطعا با توجه به تجربه سفر اخیر دکتر پزشکیان به استان، نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و در بهبود کیفیت سفرهای آتی ریاست جمهوری به استان، از این تجربه‌های استفاده خواهد شد.

حضور آگاهانه رئیس جمهور، ترمیم کننده ارتباط بین طیفی از اهل سنت و دولت

سردبیر پایگاه خبری دیار عیار و فعال فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: سفر روسای جمهور به استان‌ها امری متداول است اما تفاوت این سفر با سایر سفرها این است که آغازگر سفرهای استانی رییس دولت چهاردهم بود و در زمانی اتفاق افتاد که وحدت و همدلی شکننده‌ای وجود داشت. ناامنی‌های سال‌های اخیر در سیستان و بلوچستان اخبار منفی به جهان مخابره می‌کرد. بلوچ‌های تندرو در آنسوی مرزها بر طبل اختلاف می‌کوبیدند و هوادارانی هر چند اندک در استان یافتند.

وی خاطر نشان کرد: در دو سال اخیر، برخلاف ادوار قبل که کمترین خبر از سیستان و بلوچستان مخابره می‌شد، در صدر اخبار و تحلیل‌های سیاسیون داخلی و اپوزیسیون‌های خارج از کشور قرار گرفتیم. بیشترین اخبار در مورد ناامنی ها، حملات مسلحانه گروهک‌های شبه نظامیان بلوچ جدایی طلب و هلاکت تروریست‌ها و شهادت نیروهای نظامی و انتظامی بود. اگر در باره هر استانی این حجم از اخبار منفی منتشر می‌شد نیز شانسی برای توسعه نداشت.

بی‌اعتمادی نسبت به وعده‌های دولت به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود

عابدی عنوان کرد: اگر چه در دیدار با طیف‌های مختلف با رئیس جمهور جای برخی چهره‌های صاحب نظر و علمی خالی بود اما با این وجود تاثیر آن غیر قابل کتمان است. رئیس‌جمهور با انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان اولین سفر استانی خود نشان داد که به شعار خود مبنی بر وفاق ملی و استفاده از ظرفیت اقوام و مذاهب پایبند است. این استان دهه هاست که از محرومیت رنج می‌برد و بی‌اعتمادی نسبت به وعده‌های دولت به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود. شکافی عمیق بین طیفی از اهل سنت استان، نظام و دولت اتفاق افتاده بود و نیاز به ترمیم داشت. حضور آگاهانه رئیس‌جمهور توانست یک گام بلند در راستای از بین رفتن این شکاف‌ها باشد.

این فعال فرهنگی افزود: امنیت پایدار نیاز به انجام یک سلسله اقدامات و فرآیندها دارد. از آنجا که علت ناامنی‌ها با هم فرق دارد طبیعتاً نحوه برخورد و راهکارها هم فرق دارد. یک مدل از ناامنی‌ها که همان عملیات‌های تروریستی گروهک‌ها است می‌تواند با این وحدت و همدلی مهار شده یا حداقل کاهش یابد. از آن روی که این گروهک‌ها مانند جیش العدل و در ایران موسوم به جیش الظلم به لحاظ فکری با جدایی طلبان پیوندهای فکری دارند قطعا تحت تأثیر این دیدارها قرار نمی‌گیرند اما از سویی دیگر چون نیروی انسانی آن‌ها از داخل مرزها و از میان ناراضیان داخل مرزها تامین می‌شود تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: در گذشته سیستان و بلوچستان ساختار سنتی داشت و حرف مولوی عبدالحمید به عنوان رهبر مذهبی اهل سنت منطقه برای همه حجت بود. اما اکنون با وجود تعدد گرایش‌های عقیدتی و سیاسی برخی تندروها در عین احترام، از او عبور کرده‌اند و گویی به مانند سابق پیروی نمی‌کنند. قوت گرفتن جریان جدایی طلبی در بلوچستان پاکستان، هوادارانی در داخل یافته و کمپینی را در خارج از مرزها تشکیل داده‌اند. آن‌ها رسانه دارند، بودجه دارند و ساز و کار فعالیت‌های سیاسی و جذب نیروی انسانی را هم یاد گرفته‌اند. مولوی عبدالحمید اگر به وضوح این گروه را تکفیری بنامد و پیوستن جوانان بلوچ به این گروه‌ها را مطرود اعلام دارد به حدی که بر همگان محرز شود این خواسته‌ی قلبی اوست بی‌تردید بر طیفی از این جدایی طلب‌ها تأثیر خواهد گذاشت. 

اعتمادها با یک دیدار ترمیم نمی‌شود

وی گفت: معادن بکر و دست نخورده‌ای در استان وجود دارد که به دلایل مختلفی هنوز برای استخراج از آنها هیچ اقدامی صورت نگرفته است. تجربه معدن طلای تفتان و طرح توسعه سواحل مکران گویای این واقعیت است که تا مردم منطقه دچار فقر و بیکاری باشند و برای آن‌ها و توسعه منطقه سهمی قائل نشدند. ایجاد معادن هزینه دارد و عده‌ای مخالفت کرده و هزینه می‌تراشند در حالیکه شبه نظامیان تروریست از هر بهانه‌ای برای کشتار و توجیه بین المللی بهره برده و از خود قهرمان‌سازی رسانه‌ای می‌کنند. منطقی نیست بدون کارشناسی و در نظر گرفتن پیامدهای آن اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع و معادن کرد. اعتمادها  یک شبه و با یک دیدار ترمیم نمی‌شود. مولوی عبدالحمید و منصور بیجار، یکی به عنوان رهبر مذهبی و دیگری به عنوان نماینده ارشد دولت در استان می‌توانند برای اعتمادسازی پیش گام شوند، ضمن اینکه دولت هم باید اقدامی عاجل در موضوع توسعه استان بر اساس این درآمدها انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی در عقب ماندگی استان‌ عدم برنامه‌ریزی، عدم وجود سند جامع توسعه استان و عدم وجود مدیران کارآمد و آگاه برای تحقق این وعده‌ها بوده است. مادامی که همتی در داخل استان نباشد و مدیران برای جذب بودجه، افزودن بر سرعت کار و نظارت بر اجرای طرح‌ها نداشته باشند این سفر هم مانند بسیاری از سفرهای دیگر تبدیل به یک فرصت از دست رفته می‌شود.

وی ادامه داد: نظارت و اجرای قانون بر عهده نیروی انسانی است. مادامی که مجموعه مدیران متعهد و کارآمد فراتر از قومیت، مذهب و خویشاوندی به حوزه نظارت ورود نکنند به مانند گذشته بودجه‌ها حیف و میل می‌شوند. وقتی طرحی تعریف می‌شود باید نتیجه دهد.

وی افزود: توجیهات بعد از اجرای طرح نباید مورد پذیرش قرار گیرد. قبل از اجرای طرح باید با نگاه کارشناسی به سراغ طرح‌ها رفت و هر عیب و مانعی وجود دارد باید قبل از اختصاص بودجه پیش بینی شود. در گذشته هم طرح‌های زیادی انجام شده و بودجه‌های هنگفتی به استان اختصاص یافته اما نتیجه نداده و صرفا بودجه هدر داده است.

عابدی عنوان کرد: ابتدا باید کارشناسی شود که چرا سفرهای قبلی نتیجه نداده و اشتباه کار کجا بوده است. وقتی به رغم این همه اشتباه، هنوز طرح‌های بی‌نتیجه ادامه دارد یعنی از گذشته درس نگرفته‌ایم و اگر در دولت چهاردهم قرار است این وقایع تلخ تکرار نشود باید به سراغ ریشه‌ای‌ترین عوامل رفت. مدیران اجرا کننده و ناظرین باید مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرند و حفره‌های مدیریتی و نظارتی شناسایی و مرتفع شوند. باید شرایطی ایجاد شود که رسانه‌ها هم به ماجرا ورود کرده و ناظر بر فرآیند ارائه طرح‌ها، اختصاص بودجه و نحوه اجرا باشند. با این فرآیند رسانه‌ها می‌توانند چشم و گوش مردم و کمک کننده دولت و مدیران باشند.

رفع مشکلات سیستان و بلوچستان نیازمند اقداماتی فراتر از سفر رئیس جمهور است

یکی از فعالین اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه به ایلنا گفت: با توجه به موقعیت خاص سیستان و بلوچستان، سفر رئیس جمهور پیامدهای مهمی به دنبال دارد. این سفر توجه سایر استان‌ها و سیاست‌گذاران را به ظرفیت‌ها و نیازهای استان جلب می‌کند و زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های بیشتر می‌شود.

مجتبی اسماعیلی عنوان کرد: مردم استان با دیدن اقدامات عملی دولت، امید بیشتری به بهبود وضعیت معیشتی و زیرساختی خود پیدا می‌کنند که به تحرک اجتماعی منجر می‌شود.

وی افزود: دیدار مستقیم رئیس جمهور با اقشار مختلف مردم، فضایی را فراهم می‌کند تا مردم مشکلات خود را مستقیماً بیان کنند، که حس شنیده شدن و احترام به مطالبات آنان را تقویت می‌کند. همچنین این تعامل باعث می‌شود مردم باور کنند که دولت دغدغه واقعی آن‌ها را دارد و صرفاً به تصمیم‌گیری‌های از بالا به پایین اکتفا نمی‌کند.

اسماعیلی عنوان کرد: گفت‌وگو با مردم نشان‌دهنده عزم دولت برای حل مشکلات به کمک جامعه محلی است که موجب مشارکت بیشتر مردم در فرآیندهای توسعه می‌شود.

وی افزود: دیدار با علمای اهل تسنن و تشیع، که پس از وقفه‌های چندساله برگزار شد بسیار حائز اهمیت است. گفت‌وگو با علمای شیعه و سنی، اختلافات را کاهش داده و حس اتحاد ملی را در میان اقوام و مذاهب استان تقویت می‌کند. همچنین تعامل با رهبران مذهبی به دولت کمک می‌کند تا پیام صلح و امنیت را به‌طور مستقیم به مردم منتقل کند. این امر، به کاهش زمینه‌های تنش و سوءاستفاده بدخواهان از اختلافات کمک می‌کند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: حضور فعال علمای استان در کنار رئیس جمهور، نشان‌دهنده احترام متقابل دولت به اعتقادات مذهبی مردم است که تأثیر مهمی در جلب همکاری و تعاملات آینده خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه اقتصادی دارد. این استان با دارا بودن منابع معدنی غنی از جمله مس، طلا، و کرومیت، پتانسیل تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور را دارد. توسعه صنایع معدنی می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی برای جوانان ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: رفع مشکلات سیستان و بلوچستان نیازمند اقداماتی فراتر از سفر رئیس جمهور است. مشکلات ساختاری مانند کم‌آبی، محرومیت آموزشی، و زیرساخت‌های ضعیف نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و پایدار است. همچنین انتخاب مدیران کارآمد و هماهنگ با نیازهای استان می‌تواند اجرای طرح‌ها را تسریع کند. دولت باید با توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها، حس محرومیت تاریخی استان را کاهش دهد.

اسماعیلی عنوان کرد: برای نظارت بر تحقق وعده‌های سفر ریاست جمهوری، می‌توان کمیته‌هایی از نمایندگان مردم و نخبگان، تشکیل داد که عملکرد دولت را رصد کنند. همچنین دولت باید از طریق رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی، پیشرفت طرح‌های اجرایی را به مردم اطلاع دهد و نهادهای مستقل، از جمله مجلس و سازمان‌های مردم‌نهاد، هم می‌توانند بر روند اجرای وعده‌ها نظارت کنند.

اسماعیلی گفت: برای بهبود عملکرد دولت در سفرهای آتی، باید از تجربیات قبلی استفاده کرد، شناسایی چالش‌ها و موفقیت‌های سفرهای قبلی به بهبود برنامه‌ریزی کمک می‌کند. همچنین ایجاد سازوکارهایی برای دریافت بازخورد از مردم پس از سفر، به دولت در تنظیم سیاست‌ها کمک می‌کند.

مردم، پای کارِ توسعه سیستان و بلوچستان

دبیر استانی سازمان عدالت و آزادی، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: دیدار رئیس جمهور با اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان، متفاوت و حساب شده‌تر بود، همه گروه‌های مختلف از زنان و نخبگان تا روحانیون و فعالان سیاسی، اجتماعی فرصت حضور در نشست‌هایی تخصصی را داشتند. فعالان دانشجویی هم با رئیس جمهور دیدار کردند و مسائل باید تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

حمید بارکزهی افزود: نیاز است طرح‌ها با تحول در نگاه حوزه اقتصادی بازبینی شوند و پیوست‌های مختلف آن نیز مورد بررسی قرارگیرد همچنین کار ویژه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سخت اما شدنی است.

وی عنوان کرد: سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، امید بخش تلقی می‌شود و استاندار توانسته مصوبه‌ها را از هفت پروژه به سی و سه پروژه برساند، ۱۲۴ همت اعتبار برای استان اخذ شده که حالا مهم‌ترین مساله پیش رو این است که اعتبار در حوزه‌های مختلف به خوبی و کارشناسی شده تخصیص پیدا کند و طرح‌ها هم با کیفیت اجرا شود تا مردم ناامید نشوند.

وی افزود: گویا سفر رئیس جمهور به استان سه روزه برنامه ریزی شده و زابل و چابهار مقصد دوم سفر رئیس جمهور است. حضور معاونین ارشد و وزرا مکانیسم ارزیابی را ساده‌تر کرده، اما پایداری در ارزیابی باید هم توسط مردم و هم مدیران دنبال شود.

وی افزود: برای بهبود عملکرد دولت در سفرهای استانی آینده، استفاده از تجربیات سفرهای قبلی اهمیت زیادی دارد. تحلیل نقاط قوت و ضعف این سفرها می‌تواند به شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست آن‌ها کمک کند. به‌علاوه، جمع‌آوری داده‌های مربوط به نیازهای هر استان از سفرهای گذشته، زمینه‌ساز برنامه‌ریزی استراتژیک مؤثری خواهد بود.

وی عنوان کرد: برقراری ارتباط مؤثر با جامعه محلی از طریق شنیدن نظرات و پیشنهادات آن‌ها، می‌تواند به بهبود سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها منجر شود. همچنین، آموزش کارکنان دولت در زمینه تجربیات گذشته، باعث افزایش کارایی و کیفیت خدمات ارائه‌شده در سفرهای آینده خواهد شد. به‌طور کلی، این روش‌ها می‌توانند به ارتقاء عملکرد دولت و بهبود خدمات به مردم کمک کنند.

کد مطلب: 228016
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *