۰
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۴

اسرائیل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد

یک رسانه آمریکایی نوشت که رژیم صهیونیستی با توجه به در اختیار نداشتن جنگ‌افزارها و آمادگی نظامی لازم برای حمله به تاسیسات اتمی زیرزمینی و مستحکم ایران و تمایل نداشتن آمریکا برای همراهی با چنین اقدامی برای پاسخ به حمله موشکی گسترده ایران در روزهای گذشته، توان حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد.
اسرائیل توان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد

یک رسانه آمریکایی در پی جنگ روانی رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آن درباره احتمال حمله این رژیم به تاسیسات هسته‌ای ایران در پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲» در اول اکتبر، نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی منتظر این لحظه بوده‌، اما این حمله در پاسخ به اقدام نظامی ایران یا حداقل، انجام دادن موفقیت‌آمیز آن بدون کمک آمریکا غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

ایران ۱۰ مهر(۱ اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود،‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت.

تردیدها درباره توان رژیم صهیونیستی برای آسیب‌ جدی به تاسیسات هسته‌ای ایران

در گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در این باره آمده است: ۲ سال پیش، ده‌ها جنگنده اسرائیلی بر فراز مدیترانه به پرواز درآمده و حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را طی رزمایشی شبیه‌سازی کردند که ارتش اسرائیل، آشکارا آن را به عنوان رزمایشی با «پرواز دوربرد، سوختگیری هوایی و حمله به اهداف دوردست» تبلیغ کرده بود.

هدف این رزمایش، تنها، ترساندن ایرانی‌ها نبود. بلکه برای مخابره این پیام به دولت بایدن طراحی شده بود که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در حال تمرین برای انجام دادن این عملیات به تنهایی است، حتی اگر احتمال موفقیت آن در صورت ملحق‌شدن آمریکا بالاتر باشد.

مقامات پیشین و فعلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوهایی که انجام‌ داده‌اند، درباره توان این رژیم برای وارد کردن آسیب جدی به تاسیسات هسته‌ای ایران تردید داشته‌اند.

با این حال، مقامات پنتاگون در چند روز اخیر،  برایشان سوال بوده است که بدانند آیا رژیم صهیونیستی برای انجام دادن چنین عملیاتی به تنهایی، آماده می‌شود یا نه. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تل‌آویو ممکن است دیگر چنین لحظه‌ای نصیبش نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای یا نیروگاه‌های ایران هشدار داده و گفته است هرگونه پاسخی باید با حمله ایران به اسرائیل در هفته گذشته متناسب باشد.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به وضوح به «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است که آمریکا از اسرائیل می‌خواهد از اقدامات تلافی‌جویانه‌ای پرهیز کند که منجر به گسترش تنش‌ها از سوی ایران خواهد شد. گالانت قرار است ۹ اکتبر(۱۸ مهر) با آستین در واشنگتن دیدار کند.

مخالفت آمریکا با گزینه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

این روزنامه نوشت: مقامات رسمی می‌گویند احتمال دارد اولین پاسخ تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی ایران متمرکز بر پایگاه‌های نظامی و شاید برخی اماکن حکومتی و اطلاعاتی باشد. حداقل در قدم اول، غیرمحتمل است که اسرائیل به سراغ گوهرهای تاج ایران، یعنی تاسیسات هسته‌ای آن برود. پس از انجام شدن مذاکراتی مهم، به نظر می‌رسد که این اهداف به بعد و در صورت وقوع حمله دیگری از سوی ایران موکول شده‌اند.

این رسانه با اشاره به درخواست سیاستمداران تندرو و ضدایرانی در آمریکا و اراضی اشغالی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، آورده است که با این حال، مقامات دولت آمریکا، اول از همه بایدن، کارزاری برای کنار گذاشتن این گزینه از روی میز به راه انداخته و گفته‌اند که این حملات، احتمالا، ناکارآمد خواهد بود و منطقه را درگیر جنگی تمام‌عیار خواهد کرد.

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند ایران در عین برخورداری از ظرفیت‌های علمی و فنی لازم، تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای را در دکترین دفاعی خود قرار نداده و برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند، در این گزارش آمده است: مباحثاتی که درباره چنین حمله‌ای مطرح شده، سوالات جدیدی را مطرح کرده است؛ اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، واقعا تا چه اندازه قادر خواهد بود موجب تنزل توانمندی‌های هسته‌ای ایران شود؟ یا این که آیا نتیجه فقط باعث مخفی‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت آن از فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد شد که هنوز دسترسی منظم، اگرچه محدود به تاسیسات اصلی دارند؟ اگر چنین حمله‌ای از سوی اسرائیل منجر به ترغیب مقامات ایران به تصمیم برای تولید سریع یک بمب شود، چه خواهد شد؟

حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران جنایتی جنگی است

نیویورک تایمز نوشت: ۲۲ سال است که کانون توجه اسرائیل و آمریکا در ایران، تاسیسات هسته‌ای نطنز بوده که سه طبقه زیر زمین در کویر است. اسرائیل برنامه‌هایی برای نابود با فلج کردن این تالار عظیم سانتریفیوژها بوده است که هزاران ماشین مرتفع و نقره‌ای با سرعت فراصوت تا زمان نزدیک شدن اورانیوم به درجه خلوص مواد هسته‌ای در سطح بمب در گردش هستند.

در حالی که نطنز هدف نسبتا آسانی خواهد بود، حمله به آن جنایت جنگی محسوب می‌شود. آمریکا تا کنون، دست به اقداماتی از جمله تحریم، خرابکاری و دیپلماسی برای اخلال در این برنامه زده اما سراغ بمب نرفته است. همچنین از دست‌یابی تل‌آویو به تسلیحاتی که منجر به تخریب تاسیسات دیگری در کوهستان‌های ایران، یعنی فردو خواهد شد، فعالانه جلوگیری کرده است.

«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از تحویل بزرگ‌ترین بمب‌های سنگرشکن آمریکا و بمب‌افکن‌های بی-۲ به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود. این تسلیحات برای انجام دادن هرگونه اقدامی برای تخریب فردو یا هرگونه تاسیسات زیرزمینی دیگر با استحکاماتی قوی ضروری هستند. استدلال بوش در پاسخ به مخالفان تصمیمش این بود که آمریکا برای وارد شدن به جنگی دیگر در منطقه غرب آسیا خطر نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به عملیات سری خرابکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی موسوم به «بازی‌های المپیک» که یک حمله سایبری گسترده علیه تاسیسات هسته‌ای ایران با ویروس «استانکس» شد، آمده است: این عملیات هم کارساز نبود. ایرانی‌ها تاسیسات‌شان را بازسازی و هزاران سانتریفیوژ دیگر را اضافه کردند. آن‌ها برنامه هسته‌ای خود را زیرزمینی‌تر کردند.

توان اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران محدود است

در این گزارش مطرح شد: مقامات اسرائیلی می‌گویند  وقتی «نفتالی بنت» در ۲۰۲۱ نخست‌وزیر اسرائیل شد، از نبود آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران بهت‌زده شده و دستور داد رزمایش‌های جدیدی برای شبیه‌سازی پروازهایی به مسافت‌های طولانی به ایران انجام شود و منابع جدیدی را برای این آمادگی‌ها تخصیص داد. حتی امروز هم توان اسرائیل محدود است. تل‌آویو بر  هواپیماهای ناوگان فرسوده بویینگ ۷۰۷ برای سوختگیری هوایی متکی است و چندین سال طول خواهد کشید تا مدل‌های جدید هواپیماهای حامل سوخت برای مسافت‌های طولانی‌تر از سوی آمریکا به آن تحویل داده شوند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان نوشت: بمب‌های سنگرشکن خود اسرائیل در برابر تونل‌های موشکی حزب‌الله کارآمد بود و ارتش اسرائیل را قادر ساخت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را ترور کند. اسرائیلی‌ها بر این باورند که می‌توانند بسیاری از پدافندهای هوایی اطراف تاسیسات هسته‌ای را از بین ببرند. آن‌ها یکی از این پدافندها را برای فرستادن پیامی به ایران در آوریل در پاسخ به حمله موشکی و پهپادی آن هدف قرار دادند. اما اسرائیل نمی‌تواند، به سادگی وارد تاسیسات به شدت مستحکم‌سازی‌شده زیرزمینی در کوهستان‌ها شود.

ژنرال «فرانک مک‌کنزی» که مسئول برنامه‌های جنگ ایران در زمان فرماندهی‌اش در سنتکام بود، در این باره گفت: هدف هسته‌ای، هدفی بسیار سخت است. جایگزین‌های زیادی برای آن وجود دارد.

کد مطلب: 224424
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *