۰
يکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

علت تعلل روس‌ها برای نهایی کردن قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا

عضو کمیسیون عمران مجلس درمورد تعلل روس‌ها برای نهایی کردن قرارداد راه آهن رشت – آستارا گفت: پس از شهادت رییس دولت سیزدهم و استقرار دولت چهاردهم طبیعی است که طرف سرمایه‌گذار، چه داخلی و چه خارجی منتظر این باشد که سیاست‌های دولت جدید را ببیند، بسنجد و ارزیابی کند. اما طبق صحبت‌های رییس جمهور قرار است پروژه‌های خوب دولت گذشته ادامه پیدا کند.
علت تعلل روس‌ها برای نهایی کردن قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی درباره علت تاخیر انعقاد قرارداد تجاری اجرای راه آهن رشت- آستارا اظهارداشت: یکی از اتفاقات مهم در دولت رییسی و وزارت امور خارجه بحث فعالسازی دیپلماسی منطقه‌ای بود، ما اهل گفت‌وگو هستیم و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اهل مذاکره هستیم و قطعا همزمان باید از کشورهای اروپایی هم مذاکرات داشته باشیم هر جایی که فرصتی فراهم باشد بجز آمریکا و رژیم منحوس و کودک‌کُش اسراییل از آن استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دکترین و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و قوانین انقلاب و فرمایشات رهبر انقلاب، با محوریت گفت وگو است، ادامه داد: یکی از نکات مثبتی که در سه سال گذشته رخ داد، ایجاد تنوع در سبد دیپلماسی و روابط خارجی بود. ایران هم اهل مذاکره برای برجام و هم به دنبال استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه است و در این مدت هم وارد معاهده‌های شانگهای و بریکس شدیم و به ظرفیت‌های آفریقا توجه ویژه داشتیم. این قراردادها به جز توجه به منافع برد- برد دوجانبه امنیت ملی را هم افزایش می‌دهد.

این عضو کمیسیون عمران گفت: وقتی با چین و روسیه و همچنین کشورهای منطقه وارد معاهدات چندجانبه می‌شویم در واقع امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را افزایش داده‌ایم چراکه با کشورهای مقابل منافع مشترک پیدا می‌کنیم و تحریم‌ها به ضرر دو طرف این معاهدات می‌شوند.

وی با اشاره به ضرورت ادامه پروژه‌هایی که در دولت گذشته آغاز شدند، افزود: پیش‌نویس قراردادهای خوبی از جمله راه آهن رشت- آستارا در سه سال گذشته تهیه و منعقد شد و طبق فرمایش حضرت آقا و همچنین تاکید آقای پزشکیان اگر اشکالی در این پیش نویس‌های قراردادهای بین‌المللی وجود دارد که قطعا هم وجود دارد این اشکالات در دولت چهاردهم اصلاح شود، اما ادامه این مذاکرات متوقف نشود. قطعا برخی از پروژه‌ها ایراداتی داشته اما دولت جدید با اصلاحات مورد نیاز این پروژه‌های ملی و بین‌المللی را ادامه دهند و به دلیل وجود ایرادات احتمالی آنها را متوقف نکنند.

یوسفی گفت: به نظر می‌رسد که با اظهارات آقای پزشکیان می‌توان امیدوار بود که این پروژه‌ها ادامه پیدا کند و آقای پزشکیان از نمایندگان پرکار در مجلس بود و سابقه رزمندگی دفاع مقدس دارند و تلاش خواهند کرد که موفق باشند. البته برخی از مشاوران ایشان می خواهند باز هم از سیستم شرطی سازی استفاده کنند که تمام مشکلات کشور را به یک مساله گره بزنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هرچند برجام و FATF هم ظرفیتی محسوب می‌شوند اما استفاده از سرمایه‌گذاری‌های کشورهای منطقه و منعقد شدن قراردادهایی با کشورهایی مانند روسیه ظرفیت‌های خوبی هستند که نباید از آن غافل ماند. در ابتدای شروع کار دولت برای هر وزارتخانه‌ای از جمله وزارت راه و شهرسازی اولویت سنجی اجرای پروژه‌ها است، هر چند مشکلات زیاد است اما توان داخلی هم کم نیست.

وی با اشاره به تعلل روس‌ها برای نهایی کردن قرارداد راه آهن رشت – آستارا گفت: پس از شهادت رییس دولت سیزدهم و استقرار دولت چهاردهم طبیعی است که طرف سرمایه‌گذار چه داخلی و چه خارجی منتظر این باشد که سیاست‌های دولت جدید را ببیند و بسنجد و ارزیابی کند. اما طبق صحبت‌های رییس جمهور قرار است پروژه‌های خوب دولت گذشته ادامه پیدا کند.

یوسفی تاکید کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌هایی مانند اتصال کریدورها از جمله رشت به آستارا و در نهایت تکمیل کریدور شمال – جنوب همت داشته باشد، این راه آهن رشت- آستارا از پروژه‌های کلیدی خواهد بود که می‌تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد.     

کد مطلب: 223860
برچسب ها: راه‌آهن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *