۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

انتقاد«همتی» به واردات قهوه با ارز ترجیحی

وزیر اقتصاد گفت: شنیدم برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵ هزار تومانی اختصاص می‌دهند چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند.
انتقاد«همتی» به واردات قهوه با ارز ترجیحی

عبدالناصر همتی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس با بیان اینکه به من گفته‌اند که در سخنرانی‌ها مثبت صحبت کنم، اظهار داشت: رهبری شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردمی نام گذاری کردند اما آمار سه ماه بانک مرکزی می‌گوید توفیق رشد تا پایان رشد بالا نیست و بعید است که تا پایان سال نرخ رشد حتی به ۴ درصد برسد و مهم این است که این رشد با کیفیت و به رفاه مردم منجر شود. 

وی تاکید کرد: هزار آیین نامه بنویسم اما تورم بالا و رشد اقتصادی پایین باشد، بی‌فایده است و در شرایطی که کشورهای دیگر چهارنعل رشد می‌کنند ما رقابت بین‌المللی را از دست می‌دهیم. اگر کشورها به رشد رسیدند به این دلیل بوده که به بازارهای مالی تکیه کرده و اگر به این کشورها فخرفروشی می‌کنند به دلیل قدرت بالای مالی آنها است اما در ایران هنوز درباره هماهنگی سازمان‌های مختلف حرف می‌زنیم و اینکه چه کسی مقصر است، معتقدم همه مقصیر هستیم چراکه حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه رییس سازمان بورس باید برای انجام ماموریت‌های محول شده کت خود خود را دربیاورد، گفت: موضوع مهم تامین مالی کشور است و الان کمبود سرمایه مواجه هستیم و بورس باید محور اعتماد مردم برای جذب ‌سرمایه خرد باشد تا ما امروز اعتماد مردم به بورس از بین رفته و باید این اعتماد برگردد و بازار سرمایه شفاف شود. هرچند دولت باید به بورس کمک کند اما اگر قرار باشد همه کارها و مذاکرات را وزیر اقتصاد انجام دهد، خودم رییس سازمان بورس می‌شدم و از آقای صیدی می‌خواهم در این سازمان از افراد خوشنام استفاده کنند و کت خودش را دربیاورد، البته نه اینکه هوا گرم شد کتش را دربیاورد بلکه برای انجام کار کتش را دربیاورد . 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شنیدم برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵ هزار تومانی اختصاص می‌دهند چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند. درست است که قهوه فراگیر شده و دیگر همه قهوه می‌خورند اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم.

همتی با بیان اینکه رییس سازمان بورس باید ماهانه با خبرنگاران جلسه داشته باشد، گفت: رییس سازمان بورس باید جلوی انتشار شایعه در بازار سرمایه را بگیرد و با فساد بازار سرمایه برخورد کند. بسیار شنیده‌ام که بورسی‌ها از فسادهایی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، گله می‌کنند و رییس سازمان باید این موضوع را پیگیری کند و آن را به حداقل برساند.

وی ادامه داد : مسئولان اقتصادی و رییس بانک مرکزی باید ۴ متغیر رشد اقتصادی، کنترل تورم،  توزیع درآمدها و کاهش فقر و همچنین جلوگیری از بیکاری را دنبال کنند اگر این نرخ‌ها بهبود پیدا نکنند اگر هزاران جلسه هم برگزار شود مهم نیست و فایده‌ای ندارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: درحالی که کشورهایی دنیا در سال‌های اخیر رشد سریع داشتند، بحث امروز ما در ایران است که اگر برق خانه قطع شود بهتر است یا اینکه برق صنایع مولد را قطع کنیم، در حالی که این ناترازی‌ها عمیق ترین خسارت‌ها را به اقتصاد وارد می‌کنند  و به همین دلیل است حاشیه سود شرکت‌ها تا ۵٠ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

کد مطلب: 223182
برچسب ها: عبدالناصر همتی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *