۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۱
نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد

حضور داغ ایران در نشست اتمی وین

شصت‌وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز(دوشنبه) با حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو در وین آغاز شد یافت. ایران در این نشست که تا جمعه (30 شهریور) ادامه دارد؛ حضور پررنگی خواهد داشت.
حضور داغ ایران در نشست اتمی وین
گروه دیپلماسی - سمیرا عبدالملکی: شصت‌وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از ظهر دیروز(دوشنبه) با حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو در وین آغاز شد یافت. ایران در این نشست که تا جمعه (30 شهریور) ادامه دارد؛ حضور پررنگی خواهد داشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از جمهوری اسلامی ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این کنفرانس حضور دارد و سخنرانی خواهد کرد. دیدار با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدارهای دوجانبه با همتایان هسته‌ای و مقامات عالی رتبه برخی کشورها با هدف تبادل تجربیات و مباحث مرتبط با صنعت هسته‌ای، از جمله برنامه‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و هیات همراه عنوان شده است.
نطق گروسی با موضوع ایران
«رافائل گروسی» در نشست افتتاحیه گفت: من به امکان تعامل رئیس جمهور جدید ایران ادای احترام می‌کنم و در ادامه تلاش‌های ضروری برای ارائه تضمین‌های معتبر به جامعه بین‌المللی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، مشتاق دیدار با دولت جدید این کشور هستم.
وی با اشاره به ادعاهای پادمانی در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی ریشه دارد، افزود: البته چالش‌هایی وجود دارد اما موضع من این است که به تلاش‌ها ادامه دهم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش طی نامه‌ای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و برای ملاقات با وی ابراز آمادگی کرد.
وی سپس اعلام کرد که از طرف رئیس جمهوری کشورمان نامه‌ای را درباره تداوم مذاکرات پیرامون آنچه «رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» نامید، دریافت کرده است.
گروسی هفته پیش در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: پس از انتخابات در ایران، من با رئیس جمهور پزشکیان مکاتبه کردم و تمایل خود را برای دیدار با او در تهران برای از سرگیری گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران نشان دادم.
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ایران پذیرفت که در فرصتی مناسب با او ملاقات کند، ابراز امیدواری کرد که این دیدار در آینده‌ای زود و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود.جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این تعامل باید مسیر را برای حل و فصل مسائل باقی مانده و «حرکت رو به جلو در جهت رسیدن به موقعیت بهتری که در خدمت اهداف مندرج در اساسنامه آژانس باشد» فراهم کند.
تاکید اروپا بر حفظ دیپلماسی
سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: این اتحادیه به راه‌حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران پایبند است و از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده حمایت می‌کند.
کارل‌هالگارد در نشست وین، این ادعا را تکرار کرد که دست نیافتن ایران به سلاح اتمی «یک اولویت امنیتی و کلیدی برای اتحادیه اروپا است».
وی ادامه داد: «این اتحادیه همچنان به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران متعهد است و ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»سفیر اتحادیه اروپا بدون اشاره به مقصر اصلی وضعیت کنونی برجام گفت: متاسف هستیم که ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود تحت این توافق که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، انجام نداده است. پیشرفت‌های هسته‌ای بی وقفه ایران، بازگشت به برجام را به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز کرده است. از این جهت خطر بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده است»
وی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا از تلاش‌های آژانس اتمی برای حل مسائل پادمانی و تقویت همکاری‌ها (در این زمینه) حمایت می‌کند» نسبت به وضعیت اجرای توافق اسفند ۱۴۰۱ برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده ابراز تاسف کرد و مدعی شد: همچنان ضروری و فوری است که ایران درباره تمامی مسائل پادمانی باقی مانده شفاف‌سازی کند.
هالگارد با اشاره به قطعنامه خرداد ماه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته ای کشورمان هم گفت: ما از دولت جدید ایران می‌خواهیم که به سرعت و به‌طور اساسی با آژانس اتمی در راستای پایبندی کامل به تعهداتش تحت توافقنامه پادمان جامع همکاری کند.
ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.
رایزنی‌های فشرده ایران در حاشیه نشست وین
در حاشیه کنفرانس امسال میزگردها و نشست‌های تخصصی متعددی جریان دارد. کارشناسان صنعت هسته‌ای کشورمان قرار است در بخش رویدادهای جانبی، توضیحاتی را به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره دستاوردها و توانمندی‌‌های کشورمان در حوزه ساخت نیروگاه اتمی، راکتورهای تحقیقاتی، چرخه سوخت، فناوری کاربرد پرتوها، ایزوتوپ‌های پایدار و آموزش نیروی انسانی متخصص ارائه کنند. همچنین در نمایشگاه جانبی این کنفرانس، توانمندی‌های صنعت هسته‌ای کشورمان از جمله در حوزه‌های کاوش ربات، اپلیکیشن‌های ربات در صنعت هسته‌ای، تولید انرژی پاک و پایدار، محصولات رادیودارویی و صنعتی؛ سیستم‌های اندازه‌گیری هسته‌ای و نیز توانمندی‌های ایران در زمینه توسعه فناوری پلاسما در حوزه صنعت، محیط زیست، درمان و سلامت، امنیت غذایی و نیز اقدامات انجام شده در زمینه پسمانداری هسته‌ای توسط متخصصان و کارشناسان ایرانی به بازدیدکنندگان معرفی خواهد شد.
کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری آژانس بوده که متشکل از همه کشورهای عضو است. این کنفرانس هر سال در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود و نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو، برخی از موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
کد مطلب: 223160
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *