۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰

استعفای معاون اهل سنت پزشکیان از نمایندگی مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس خبر داد و گفت: در جلسه علنی فردا (یکشنبه) اعلام وصول می‌شود.
استعفای معاون اهل سنت پزشکیان از نمایندگی مجلس
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ علیرضا سلیمی، اظهار کرد: استعفای آقای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس تقدیم هیات رئیسه شده است که در جلسه علنی فردا اعلام وصول خواهد شد.

وی در گفتگو با ایسنا، افزود: در همین رابطه رئیس‌جمهور در نامه‌ای به مجلس اعلام کرده که می‌خواهد آقای حسین‌زاده را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در توضیح روند بررسی استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس گفت: طبق آیین‌نامه ابتدا باید استعفا اعلام وصول شده و سپس یک هفته بعد این موضوع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. در صورتی که نمایندگان با استعفا موافقت کردند، ایشان مجوز حضور در دولت را پیدا خواهند کرد. استعفا نیز باید مدلل باشد که دلیل استعفای آقای حسین‌زاده همکاری با دولت است.

سلیمی افزود: به نظرم عجله‌ای در رسانه‌ای شدن حکم آقای حسین‌زاده رخ داد چون حتما اول باید ایشان از نمایندگی مجلس استعفا دهد که در صورت پذیرش استعفا امکان همکاری با دولت وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر از تاریخ پذیرش استعفا حکم ایشان قانونی است.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در روز دوشنبه پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد.

طبق مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.

نماینده، تقاضای استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‏‌نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد. نماینده می‌‏تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد.

بررسی تقاضای استعفا بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضای استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضی استعفاء یا نماینده دیگری به تعیین او تقاضای دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضای استعفا و توضیح نماینده متقاضی استعفا حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رای‌گیری به‌عمل می‏‌آید. در صورت تصویب تقاضای استعفا مراتب از طریق رئیس‌مجلس به وزارت کشور اعلام می‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

کد مطلب: 223004
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *