۰
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰

پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری که به اقلیم کردستان می‌رود

سفر پزشکیان به عراق نخستین سفر یک رئیس جمهور ایرانی از ابتدای انقلاب تاکنون به اقلیم کردستان (شهرهای اربیل و سلیمانیه) محسوب می‌شود.
پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری که به اقلیم کردستان می‌رود
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور برای دیدار ۳ روزه از عراق وارد بغداد پایتخت این کشور شد و مورد استقبال رسمی محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت.

بنابر گزارش ایرنا، این اولین سفر خارجی پزشکیان در قامت ریاست دولت چهاردهم است؛ به خصوص که عراق، نزدیکترین رابطه‌ها را با جمهوری اسلامی ایران دارد.

سفری که به گفته سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، قرار بود رئیس جمهوری فقید و به دعوت محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور، آن را انجام دهد.

رئیس‌جمهور در حالی در همسایه غربی‌مان حضور می‌یابد که تنها دو هفته از اتمام سفرهای اربعینی زائران ایرانی به عتبات عالیات و کربلا و نجف می گذرد و عراقی ها میزبان شایسته برای ایرانیان و زائران دیگر کشورها بودند؛ موضوعی که پزشکیان هم به آن اشاره و از دولت و ملت عراق بابت اینکه حق این میزبانی را به خوبی ادا کردند، تقدیر کرد.

پزشکیان در اولین گام با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق دیدار و درباره مسائل همکاری های دوجانبه گفت وگو کرد.

برنامه‌های اقتصادی رئیس جمهور در سفر به عراق

در این سفر قرار است ۱۵ یادداشت تفاهم به امضا برسد و زمینه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر خصوصا در حوزه سفرهای زائران اربعین و عتبات عالیات را افزایش دهد.

تعاملات و همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های پولی، تجارت کالا و حمل و نقل، بیشترین میزان همکاری ها را به خود اختصاص می دهد؛ عراق با واردات ۱۰ میلیارد دلاری انواع کالاها در صنایع دارویی، محصولات کشاورزی، صنایع دارویی، مصالح ساختمانی و صنایع غذایی، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران (تا پایان ۱۴۰۲) محسوب می‌شود که به گفته دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، پیش‌بینی‌ها از افزایش تجارت ایران و عراق به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۷ حکایت دارد.

تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق محقق می‌شود؟

عراق کشوری است که از سال ۲۰۱۹ تا الان سالانه بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که ۹۵ درصد این درآمد را صرف واردات کرده است. در اصل ۹۵ درصد نیازهای این کشور از طریق واردات تامین می‌شود؛ هرچند می توان گفت این کشور در سال‌های اخیر به سمت خودکفایی در برخی حوزه‌ها رفته و ممکن است این رقم تا ۹۰ درصد کاهش یافته باشد.

اینها نشان می دهد این کشور به توسعه به شدت نیازمند است؛ از همین روست که صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در دستور کار ایران به این کشور در سال های گذشته بوده و صادرات خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی و نیز توسعه زیرساخت ها از جمله راهسازی و سدسازی نیز در دستور کار شرکت های ایرانی برای فعالیت در این کشور قرار دارند.

اولین سفر یک رئیس جمهور به بصره در یک قرن گذشته

رئیس جمهور در سفر سه روزه خود به عراق، دیداری از بصره به عنوان پایتخت اقتصادی و تجاری این کشور و بندر آزاد آن خواهد داشت؛ در این سفر علاوه بر بازدید از بنادر تجاری و نفتی بصره به عنوان مهمترین پایانه صادراتی این کشور، با فعالان اقتصادی ایرانی در عراق هم به گفت‌وگو می‌پردازد.

«علی عابدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره در این خصوص گفت: سفر دکتر پزشکیان به بصره اولین سفر یک رئیس‌جمهور به این استان حداقل در ۱۰۰ سال گذشته بوده و این ناشی از جایگاه و اهمیت ویژه بصره برای جمهوری اسلامی ایران است.

احداث راه‌آهن شلمچه - بصره از دیگر مواردی است که در سفر دکتر پزشکیان به بصره مورد تأکید و پیگیری خواهد بود؛ پروژه‌ای که سال‌هاست در دولت‌های مختلف از سوی ایران پیگیری شده و تنها ۳۲ کیلومتر طول دارد اما به دلایل متعدد اجرای آن متوقف مانده یا به کندی به پیش رفته است.

پزشکیان اولین رئیس جمهوری که به اقلیم کردستان می‌رود

رئیس جمهور در پایان سفر خود به عراق، به اقلیم کردستان می رود که گفته می شود نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون به این منطقه از عراق و شهرهای اربیل و سلیمانیه محسوب می شود.

روابط تهران - بغداد به دلیل استراتژیک بودن آن و همچنین همکاری کشورمان در مبارزه با افراط گرایی و داعش که سال ها در توسعه این کشور سایه انداخته بود، از اهمیت بالایی برای طرفین برخوردار است.

قشقاوی: سفر پزشکیان به عراق استراتژیک است/ سران کشورها معمولا در اولین سفر خارجی‌شان به کشور دوست می‌روند

حسن قشقاوی عضو کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به کشور عراق گفت: معمولا نخستین سفر روسای جمهور همه دولت‌ها به کشور دوست انجام می‌شود و با توجه به اینکه کشور عراق از نظر تاریخی، فرهنگی، سیاسی، دینی و مذهبی اشتراکات فراوانی با جمهوری اسلامی ایران دارد، نخستین سفر خارجی رئیس جمهور به این کشور مهم و استراتژیک است.

وی سفر رئیس جمهور به بغداد را نشانه نگاه استراتژیک دولت چهاردهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه برشمرد و افزود: دکتر پزشکیان پیام قدردانی ملت ایران را برای میزبانی عراق در اربعین حسینی(ع) ابلاغ خواهد کرد.

مالکی: رئیس جمهور آزادی محمدرضا نوری را پیگیری می‌کند

فداحسین مالکی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره سفر رئیس‌جمهور به عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با عراق دارد و همیشه مذاکرات روسای جمهور دو کشور دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و با توجه به مسائل بین المللی و منطقه‌ای، این سفر پیش از عزیمت دکتر پزشکیان به نیویورک، در ارتقای روابط دو کشور در حوزه اقتصادی و رفع برخی از چالش‌های سیاسی بسیار اثرگذار است.

وی ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی را از جمله اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق عنوان کرد و گفت: آزادی محمدرضا نوری رزمنده مدافع حرم هم در دستور گفت‌وگوهای طرفین است.

کد مطلب: 222870
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *