۰
جمعه ۹ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰

توصیه های اقتصادی امام جمعه تهران به وزرای دولت پزشکیان

حذف ارز ترجیحی پرهزینه بود اما...
خطیب نماز جمعه تهران گفت: مدیران اقتصادی کشور تصمیمات غلط امروز من و شما در آینده مشخص می‌شود. به قول رهبر انقلاب اگر بودجه عمومی را به نفت گره نمی‌زدیم امروز مشکلاتی را نداشتیم. تصمیم دولت شهید رئیسی در حذف ارز ترجیحی پر هزینه بود اما مفید برای فرداست. باید مدیران بیندیشند.
توصیه های اقتصادی امام جمعه تهران به وزرای دولت پزشکیان

به گزارش مردم سالاری آنلاین، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: پیامبر خاتم زیباترین، دلپذیرترین، کامل‌ترین و برترین چهره انسانی خداوند متعال است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: پیامبر اکرم این معلم انسانیت بسیار کم سخن می‌گفتند ، سکوتی که راه گشای حیات طیبه او و جامعه بشری بود. پیامبر سکوتی آمیخته با حلم، علم، برباردی، دور اندیشی ، تقدیر، اندازه‌نگاری و تفکر داشت و چه زیباست ما هم لحظات خودمان را آمیخته با حلم و علم کنیم. با بردباری و دور اندیشی چرا انسان هوشمند افق‌های دور را می‌نگرد و این نگاه باعث شده که با علم قدم برمی‌دارد. انسان‌های با علم‌ نگاه بلند دارند و اگرنگاه بلند امام‌ نبود امروز انقلاب شکل نگرفته بود. اگر نگاه بلند رهبری نبود امروز قدرت محور مقاومت در برابر استکبار شکل نگرفته بود.

 اهم اظهارات ابوترابی فرد را در نمازجمعه تهران به نقل از ایلنا بخوانید؛

*مدیران ارشد و بلندمرتبه بین فقیر و غنی هیچ تفاوتی نگذارند و همان طور که سخنان افراد غنی را گوش می‌دهند ، سخنان فقرا هم بشنوند.  قضات محترم این نگاه برابر را داشته باشند.

*مدیران محترم این مهم را در ادارات حفظ کنند تا وقتی مردم به ادارات وارد می‌شوند احساس شخصیت کنند.

*اگر این نگاه در مدرسه عاشورا عینیت نمی‌یافت انقلاب عاشورا محقق نمی‌شد. اگر این نگاه نبود آن مقاوت افتخار آفرین در اسارت صدام شکل نمی‌گرفت.

*رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت بیان کردند مردم به رفتار مدیران نگاه می‌کنند بنابراین باید مدیران رفتار درست داشته باشند تا مدیران برای مردم الگو باشند. 

*تصمیمات مدیران بسیار مهم است، سید آزادگان در طول یک دهه سخت اسارت یک تصمیم اشتباه نگرفت که فردا از آن پشیمان نشوند. مدیران اقتصادی کشور تصمیمات غلط امروز من و شما در آینده مشخص می‌شود. به قول رهبر انقلاب اگر بودجه عمومی را به نفت گره نمی‌زدیم امروز مشکلاتی را نداشتیم. تصمیم دولت شهید رئیسی در حذف ارز ترجیحی پر هزینه بود اما مفید برای فرداست. باید مدیران بیندیشند.

*خواهران و مادران شما مدیران خانواده هستند و نسل جوان را تربیت می‌کنند. 

*تصمیمی بگیریم تضمین کننده خیر دنیا و آخرت مردم باشد.

*در هفته دولت قرار داریم و دولت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران باید با شاقول شهید  رجایی و باهنر سنجیده شود، دولتمردان باید از این شهیدان پیروی کنند.

*تیم المپیاد دانش آموزی نجوم که با شرکت ۲۵۰ دانش آموز برگزار شد با دستیابی به ۵ مدال رتبه نخست را کسب کردند که این برای جمهوری اسلامی مایه افتخار است و این نشان دهنده سخن امام و رهبر انقلاب است که می‌فرمایند ما می‌توانیم و این نیازمند عزم استوار است.

*یکی از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی که نقش بسیار مهمی در کارآمدی نظام حکمرانی و دولت ایفا می‌کند بررسی خط مشی و اصول کلی دولت برای رأی اعتماد به دولت است، اخذ رای کم سابقه از مجلس دوازدهم موفقیت بزرگ دولت و موجب سپاسگزاری به فرموده رهبری است ، رئیس جمهور باید از این موقعیت در راستای افزایش سطح هم افزایی دولت و مجلس در راستای کارآمدی نظام با هدف برون رفت از تنگنای اقتصادی استفاده کند.

*وزرای محترم در آستانه تصمیمات مهم قرار دارند و رئیس جمهور هم تاکید کردند که باید ملاک شایسته سالاری باشد. من به وزرای محترم عرض می‌کنم مردم اهل تحلیل هستند و تشخیص می‌دهند نگاه شما شایسته سالاری است یا سیاسی است. نگاه شایسته سالاری مایه اقتدار ملی است. به عنوان کوچکترین از رئیس جمهور محترم و تیم اقتصادی انتطار می‌رود سطح حکمرانی اقتصادی را ارتقا ببخشند و این نگاه به دست نمی‌آید مگر این که نگاه بلند، نگاه دولت باشد.

*ارتقا حکمرانی اقتصادی قطعا راه را برای بهبود مسائل اقتصادی هموار خواهد کرد. همه دستگاه های اجرایی و قوای سه گانه باید برای فهم و حل مسائل اجرایی کشور بسیج شوند ، روسای قوا مسائل را بخشی نگاه نکنند و نگاه قوا باید ملی باشد. منابع کشور محدود است و باید با این منابع محدود اولویت‌ها را مشخص کرد. وزارت‌خانه های پر هزینه بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش و علوم باید نگاه ملی داشته باشند. وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد و بررسی و تصویب کنند.

*وزرای محترم تلاش کنید و در پایان سال ۱۴۰۴ گزارش دهید چه کاری برای بهره وری کردید. هزینه کمتر و کارایی بیشتر اتفاق بیفتد. ببینیم چه مقدار سطح زندگی مردم ارتقا یافته است. برای رشد اقتصادی باید رشد اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان مسئله نخست باشد.

*بودجه کشور ناتراز است. در همین ۳ ماهه نخست باید ۲۵ درصد از منابع پیش بینی شده دریافت می‌شد که حدود ۱۷ درصد وصول شده است، این در حالی است که هزینه های جاری بیش از ۹۳ درصد انجام شده، یعنی منابع دریافت نشده اما هزینه انجام شده است. در حوزه عمرانی باید ۲۵ درصد منابع دریافت می شد اما ۴ درصد تخصیص شده است این یعنی ناترازی بودجه!

*دولت و مجلس بدانند با رشد غیر معقول و بدون دفاع هزینه‌ها، نمی توان ناترازی را اصلاح کرد، بلکه بر ناترازی بودجه افزوده می‌شود.

* در سیاست‌های کلی نظام هم بر این مسأله تأکید شده است، اما با آن چه قدر فاصله داریم؟ نباید اتاق فکر ویژه برای مسائل مهم زیر نظر شخص رئیس جمهور و تیم اقتصادی کشور و نخبگان سیاسی و علمی شکل بگیرید؟ نباید مردم در جریان واقعیت اقتصاد و کاستی‌ها و ضعف‌ها و راه برون رفت از آن قرار گیرند؟ نباید رسانه ملی به تریبون این مسائل تبدیل شود؟

* اصلاح ناترازی انرژی که این موضوع نیز در سیاست های کلی نظام آمده است. اگر همین مسائلی که در سیاست های کلی نظام آمده، اجرایی شود شاهد تحول بنیادین در کشور خواهیم بود.

* اهل تقول اهل برداری و دانش و معرفتند. انسان هوشمند، افق های دور را می‌نگرد و از همین رو بر مرز دانش و علم حرکت می‌کند. انسان های وارسته با نگاه بلند حرکت می‌کنند؛ اگر نگاه بلند امام نبود، امروز این انقلاب و این حرکت امت عظیم اسلامی شکل نگرفته بود، اگر نگاه بلند رهبری معظم نبود، امروز این قدرت برای محور مقاومت شکل نگرفته بود

*مدیران بیندیشند و دولت چهاردهم بیش از دیگران مطالعه کنند که تصمیم غلطی اتخاذ نشود.

کد مطلب: 222216
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *