۰
سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

واکاوی رسانه‌های صهیونیستی از چگونگی انتقام ایران

رسانه‌های عبری که در روزهای نخست ترور هنیه برای تعیین زمان واکنش ایران با یکدیگر مسابقه گذاشته بودند، حالا به دنبال تحلیل چگونگی این واکنش هستند.
واکاوی رسانه‌های صهیونیستی از چگونگی انتقام ایران

 پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در مرداد ماه امسال، تهران اعلام کرده که انتقام این واقعه را از باعث و بانی آن یعنی اسراییلی‌ها خواهد گرفت. در روزهای نخست پس از ترور، به‌نظر می‌رسید که رسانه‌های عبری در پیشبینی زمان وقوع واکنش از سوی ایران با یکدیگر رقابت می‌کردند. با گذشت چند روز، جای پیشبینی را تحلیل‌هایی در مورد وقوع حمله و زمان آن و محلی که ایران ممکن است حمله خود را از آنجا آغاز کند گرفت.

روزنامه صهیونیستی معاریو روز ۱۴ مرداد خبر داد رژیم اسرائیل از ترس حمله گسترده ایران در آماده‌باش کامل است و برآورد صهیونیست‌ها این است که ایران خطوط برق، خطوط ارتباطی و مخابراتی را هدف قرار دهد. این روزنامه افزود: از ترس حمله ایران، سوخت و ژنراتورهای تولید برق به بیمارستان‌های بزرگ رژیم اسرائیل ارسال شده و پارکینگ‌های بزرگ خودرو تخلیه شده است تا از آنها به عنوان بیمارستان استفاده شود. همزمان با شدت گرفتن موج نگرانی‌ها در تل‌آویو، انتقادات داخلی از اقدامات هزینه‌ساز «نتانیاهو» هم شدت گرفته است. در همین زمینه «بنی موریس» تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه «هاآرتص» به انتقاد شدید از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عملکرد او پرداخت و نوشت: نمی‌دانم بنیامین نتانیاهو حقیرترین مرد در تاریخ رژیم اسرائیل است یا خیر، اما شکی نیست که او فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین رهبر اسرائیل در طول تاریخ است و تاریخ این‌گونه او را قضاوت خواهد کرد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، روز ۱۵ مرداد نوشت: اسرائیل در خصوص زمان واکنش ایران اطمینان ندارد و آمادگی برای حمله فوری‌ای که ممکن است در هر لحظه انجام شود در دست اجراست. تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که برآوردها در سرزمین‌های اشغالی حاکی از آن است که در واکنش احتمالی ایران، تمرکز روی اهداف نظامی خواهد بود و این واکنش از عملیات «وعده صادق» شدیدتر خواهد بود.

 روزنامه عبری هاآرتص روز یکشنبه ۱۷ مردادماه، گزارش داد که ساکنان تل‌آویو از اختلالات عمده در عملکرد برنامه‌های جی‌پی‌اس خبر دادند؛ اقدامی که احتمالاً توسط اسرائیل برای آماده‌سازی هنگام حملات ایران و حزب‌الله انجام شده است. این رسانه صهیونیستی اعلام کرد: این اقدام نادر در تل‌آویو که مرکز اقتصادی اسرائیل محسوب می‌شود، شاخصی از رویارویی قریب‌الوقوع و اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با تهدید پهپادها و موشک‌هایی است که از جی‌پی‌اس استفاده می‌کنند.

روزنامه اقتصادی کالکالیست روز ۲۰ مرداد در گزارشی درباره رکود عمیق در اقتصاد اسرائیل با این تیتر که «در انتظار پاسخ ایران؛ می‌توان شمارش معکوس را برای آشفتگی‌های اقتصادی پیش روی اسرائیل آغاز کرد، آورده است، ترس بر همه بخش‌های اقتصادی اسرائیل حاکم و خطر رکود عمیق در اقتصاد ملموس شده است. این روزنامه صهیونیستی نوشت، سیاست نامنظم بودجه، صرف نظر از نبود سیاست‌ها نزد بزالل اسموتریچ  وزیر دارایی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، منجربه تورم بالا، بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش مداوم ارزش شکل شده است؛ بنابراین کاهش نرخ بهره در این شرایط واقعا امکان‌پذیر نیست و این خطر که اسرائیل نیز در مسیر رکود عمیق قرار گیرد، محسوس شده است.

روزنامه اسرائیل هیوم روز ۲۱ مرداد نوشت: اسراییل کماکان در نگرانی پاسخ ایران به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس به سر می‌برد و پیش بینی کرد که تهران در همان هفته‌ به ترور هنیه پاسخ میدهد. در همان زمان رسانه‌ای که در موردش حرف می‌زنیم؛ از هشدار دستگاه های نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر به سران آن خبر داد و افزود: مقامات امنیتی هشدار دادند که یک تغییر راهبردی در منطقه در حال وقوع است، زیرا همه کانون‌های ضداسرائیلی از جمله لبنان، عراق، یمن و ایران به طور همزمان فعال شده‌اند.

بخش انگلیسی‌زبان روزنامه یدیعوت آحارونوت روز ۲۴ مرداد نوشت: اگر یک گروه واتساپ مخفیانه برای هماهنگی میان حماس، حزب‌الله و ایران وجود می‌داشت اعضای آن گروه بلاشک در حال مالیدن کف دستهایشان به هم از سر رضایت بودند و بدین طریق، پیروزی‌شان در دستیابی به هدف دیگری که ایران در آغاز حمله تروریستی علیه اسرائیل برای حزب‌الله تعیین کرده بود را جشن می‌گرفتند: هدفی به نام فرسایش و صبوری.

در ادامه این تحلیل آمده است: جمعیت اسرائیل از گزارش‌های رسانه‌ای درباره اینکه دشمنان ممکن است در مرحله بعدی چه اقدامی انجام دهد دچار فرسودگی و وحشت شده است. در عین حال، ایران و حزب‌الله تا زمانی که بتوانند ما را در این لبه نگاه دارند دلیلی برای بالا بردن تنش‌ها ندارند.

یوسی میلمان کارشناس اسرائیلی نزدیک به دستگاه‌های امنیتی این رژیم در یادداشتی در روزنامه معاریو در روز ۲۸ مرداد، به تحلیل حضور جنگنده‌های روسی در ایران و انجام ماموریت در سوریه از پایگاه همدان پرداخت.علیرغم اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا از قبل از این اقدام روسیه آگاه بوده‌اند اما این موضوع معانی راهبردی با تاثیر بلند مدت جهانی به همراه دارد و شایسته است اسرائیل برای آن نگران باشد. میلمان افزود: این اقدام ناگهانی، نتیجه تماس‌های محرمانه میان افسران عالیرتبه دو کشور در طی ماه‌های طولانی است و این اولین بار است که جنگنده‌های روسیه اقدام به انجام عملیات خود در سوریه از یک پایگاه سوم می‌کنند؛ دلیل تاکتیکی این موضوع آن است که پایگاه «حمیمیم» (در مجاورت لاذقیه) به اندازه کافی بزرگ نیست تا جنگنده‌های TU-۲۲M۳ را در خود جای دهد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، روز ۳۰ مرداد نوشت: انتظار برای پاسخ ایران و حزب الله موجب شده شهرک نشین‌ها در ترس و وحشت بی‌پایان باشند و این انتظار آن‌ها را دیوانه کرده است. این روزنامه در ادامه نوشته که ارزیابی‌ها حاکی از این است که حزب‌الله به ترور «فواد شکر»، فرمانده ارشد خود، پاسخ خواهد داد و این جنبش تنها منتظر زمان مناسب است. این رسانه در ادامه نوشته است در کنار نگرانی که درخصوص سرنوشت اسرای صهیونیستی در نوار غزه و تمایل شهرک نشین‌ها به بازگشت به شهرک‌هایی که از آن‌ها خارج شدند، وجود دارد، رژیم صهیونیستی در انتظار خود برای دریافت پاسخ، با شرایط غیرمنطقی روبه‌رو است که به مرز توهم می رسد: اگر چیزی بدتر از فاجعه وجود داشته باشد، انتظار وقوع آن و عدم اطمینان درباره زمان، چگونگی و شدت وقوع آن است؛ انتظار در شرایط عدم اطمینان در واقع عامل نگرانی است... اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در شرایط دیوانه کننده‌ای قرار دارد که امکان کنترل آن نیست، همین طور ما باید بررسی کنیم در چنین شرایط غیرمحتملی چه بر سر روح و روان ما آمده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص اول شهریور در گزارشی مدعی شد: هکرهای ضدصهیونیستی که عمدتاً وابسته به ایران هستند، در بحبوحه تلاش اسرائیل برای جلوگیری از افشای اطلاعات، حجم گسترده‌ای از داده‌های طبقه‌بندی‌شده را منتشر کرده‌اند.

کد مطلب: 222044
برچسب ها: اسماعیل هنیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *