۰
سه شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰

طلسم اصولگرایان خواهد شکست

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: حرکت قالیباف در جلسه رأی اعتماد برخلاف تصورات بسیاری از جریان‌های سیاسی مبتنی بر نگاه عاقلانه و تمشیت واقع‌بینانه از جامعه کنونی ایران بود .
طلسم اصولگرایان خواهد شکست

میزان بالای رأی منفی مجلس به برخی وزرا زمینه ساز لب مرزی بودن وضیعت آنها و به جریان افتادن استیضاح زودهنگام آنها توسط تندروهای مجلس است؟ این پرسشی است که جواد هروی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین پاسخ می‌دهد و از پایان عمر حرکت‌های تندروانه در مجلس دوازدهم می‌گوید.

او همچنین از شرط محبوبیت قالیباف می‌گوید و بر این باور است که «اگر قالیباف بر مشی روزهای اخیر خود ادامه دهد، می‌تواند چهره مطلوب در اذهان عمومی، مخصوصاً نزد اصولگرایان و اعتدالگرایان پیدا کند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

***

*ارزیابی شما از وزن‌کشی اصولگرایان در جریان رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی چیست؟

آنچه در بطن جلسه رأی اعتماد به کابینه دولت چهاردهم انجام شد، یک واقعیت از جامعه ایران در سال ۱۴۰۳ بود. در حقیقت برخلاف گمانه‌زنی‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره کابینه، عملاً برخلاف مصلحت‌اندیشی‌ها و برخلاف آنچه که مدعیان اصولگرایی و حتی اصلاح‌طلبی اعلام کردند، پزشکیان نشان داد که در راستای همان دولت وفاق ملی بر سر عهد خود با مردم مانده است.

علاوه بر این نشان داد که فراتر از نگرش‌های جریانات سیاسی اقدام می‌کند. بنابراین معادلات سیاسی در رأی اعتماد به کابینه دولت چهاردهم کاملاً بهم خورد چراکه نگرش‌های خشک سیاسی مخصوصاً از جانب اصولگرایان مانع دیده شدن واقعیات بود و شاید واقعیت رأی کامل به کابینه پزشکیان، این واقعیت را برای بسیاری روشن کرد که فضای کنونی ایران ملتهب از آرمان‌های سیاسی نیست بلکه پزشکیان باید قدم در وادی واقعیت‌ها بگذارد و به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند و تصور می‌کنم پزشکیان در این قضیه گام‌های درستی را برداشت و نتایج خوبی هم گرفت.

شاهد شکسته شدن طلسم اصولگرایان خواهیم بود

تصوری که از آینده و روزهای بعد هم می‌شود این است که ما شاهد شکسته شدن طلسم نگرش‌های آرمانی اصولگرایان از یک طرف و اردوگاه اصلاح‌طلبان از جانب دیگر خواهیم بود. پزشکیان چاره‌ای غیر از این ندارد که انتظارات و توقعات به جای مردم به صورت کارشناسانه و واقع‌بینانه آن هم در فضای روشن داخلی و خارجی کشور ایران، ترسیم کند.

قالیباف می‌تواند چهره مطلوب اعتدالگرایان شود

*نقش فردی مانند قالیباف در شکستن طلسم اصولگرایان موثر بود؟ کما اینکه بسیاری بر این باور هستند که در جریان جلسه رأی اعتماد قالیباف کنار کابینه قرار گرفت.

زمان آن فرارسیده که جناح‌های راست و چپ کشور باور کنند که شرایط موجود جامعه و بن‌بست‌های موجود، حاصل عملکرد و ناکارآمدی هر دو جناح است و باید به سمت شکستن حصارهای تعصبات سیاسی گام برداشت.

البته بنده این حصارها را حزبی ارزیابی نمی‌کنم بلکه باندی می‌دانم. حرکت قالیباف برخلاف تصورات بسیاری از جریان‌های سیاسی مبتنی بر نگاه عاقلانه و تمشیت واقع‌بینانه از جامعه کنونی ایران بود و اگر قالیباف بر مشی روزهای اخیر خود ادامه دهد، می‌تواند چهره مطلوب در اذهان عمومی، مخصوصاً نزد اصولگرایان و اعتدالگرایان پیدا کند.

دست گروه‌های تندرو کاملاً بسته شده است

*رأی منفی بالا به افرادی چون میدری و ظفرقندی تا چه اندازه می‌تواند نشان دهنده این نکته باشد که تندروها از اهرم استیضاح علیه این افراد استفاده خواهند کرد؟

ناکارآمدی اهرم‌های نظارتی در سالیان اخیر نشان داده که کاملاً دست گروه‌های تندرو بسته شده و متاسفانه نه تنها نتوانستند بحث نظارت را به درستی هدایت کنند و پیش ببرند بلکه متاسفانه در بحث نظارتی کاملاً ناتوان و شکست خورده هستند. به همین دلیل براساس تجربیاتی که فرهیختگان سیاسی نشان می‌دهند ماه‌های آینده زمان به زمین نشستن و یا به گِل نشستن حرکت‌های تندروها خواهد بود.

کد مطلب: 222032
برچسب ها: اصولگرایان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *