۰
شنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

بورس همچنان در انتظار/ بازار سرمایه به کدام سو می‌رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس بعد از تنش های منطقه‌ای و رویداد های سیاسی با تزریق نقدینگی به ریل خودش باز می‌گشت اما اینبار تا زمانی که ایران پاسخ ندهد به شرایط عادی در بورس نمی‌رسیم، باید تا رسیدن به موقعیت ثبات به تزریق نقدینگی ادامه داد و آگاه بود که این تزریق موقتی ست و برای مدیریت بحران است و اشتیاق و خوشبینی و افزایش تقاضا ضربه سنگینی به دنبال دارد.
بورس همچنان در انتظار/ بازار سرمایه به کدام سو می‌رود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،  مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه، درباره اثرگذاری حمایت ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از بازار سرمایه اظهار داشت: قاعدتا ایجاد هرگونه تقاضا، می‌تواند در همان مقطع زمانی اثرات رو به بالایی در قیمت سهام داشته باشد. اما اگر توانسته‌ایم  با تزریق مستقیم نقدینگی و وام در رشد تولید موفق باشیم با ایجاد تقاضا در بازار سرمایه از طریق تزریق مستقیم نقدینگی هم می‌توان وضعیت بازار را بهبود بخشید.

ایلنا به نقل از وی نوشت: اما واقعیت این است همانطور که نتوانستیم با وام و تزریق نقدینگی تولید را افزایش دهیم و میل سرمایه گذاران را به افزایش تولید افزایش دهیم، نمی‌توانیم ‌در بلند مدت با هر میزان تزریق نقدینگی و ایجاد تقاضا روند بازار را به روند سالم عادی برگردانیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی بازار سرمایه می‌تواند شرایط مناسبی داشته باشد که از جذابیت لازم برخوردار باشد تا سرمایه گذاران آزاد و مستقل تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته باشند. وقتی مسائل زیربنایی بازار را حل نکردیم و با مشکلات زیادی در بازار مواجه هستیم، هر میزان نقدینگی را هم که وارد کنیم هر چند موجی را بر روی قیمت‌ها ایجاد می‌کنیم اما بعد از اینکه این نقدینگی مصرف شد، وضعیت بازار به روز اول برمی‌گردد.

سوری تاکید کرد: اگر اصلاحات ساختاری مانند حذف قیمت دستوری اعمال شد و روابط دولت با شرکت‌ها، رابطه داروغه و رعیت نباشد تا بخواهد برای هر سودی دست در جیب شرکت‌ها کنند و اگر شرکت‌ها سود واقعی داشته باشند و سرمایه گذاری آنها صرفه اقتصادی داشته باشد دیگر نیازی به این تزریق نقدینگی‌ها نیست.

وی افزود: در شرایط خاصی که بازارها دچار هیجانی منفی جدی هستند و یا در شرایطی که اقدام مثبتی ایجاد شده اما اثر خود را بازار خود نشان نداده، در این موقعیت حاکمیت می‌تواند با ایجاد تقاضا در یک مقطعی خاص با تزریق نقدینگی محرکی ایجاد کند اما این اقدام دقیقا مانند مُسکن عمل می‌کند که عامل درد را برطرف نمی‌کند و تنها رنج حاصل از درد را کاهش می‌دهد تا به فکر درمان باشیم.  

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تزریق نقدینگی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان یا هر قیمت دیگری در بازار مسکن است، گفت: این اقدام تنها در صورتی موثر است که اقدامات زیربنایی هم در حال انجام باشد و بخواهند تحرکی را ایجاد کنند وگرنه هیچ یک از این اقدامات نمی‌تواند عامل اصلی بهبود وضعیت بازار باشند. بنابراین اثر این تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومانی کاملا یک اثر موقتی است.   

سوری تاکید کرد: این مشوق‌ها و تزریق نقدینگی از دو جنبه تاثیر می‌گذارد، تاثیر اول، اثر  تقاضایی است که خودشان ایجاد می‌کنند که اثرگذاری آن هم متناسب با میزان متوسط معاملاتی است که در آن روزها انجام می شود و به همان اندازه به رشد بازار اثر می‌گذارد. اما تاثیر دوم، اثر مثبت روانی است که عده‌ای را به این خوشبین می کند که بازار سرمایه مهجور نیست یا اینکه بازار تا چند روز مثبت خواهد بود و عده‌ای بخواهند از این مثبت‌های موقتی استفاده کنند و این افراد تقاضا ایجاد می‌کنند اما  این تقاضاها پدیده ضربه بهمنی نخواهد بود. چراکه تقاضای ثانویه ایجاد شده وقتی که این حمایت نقدینگی قطع شود، یک فشار فروش ایجاد می‌کند بنابراین به این مثبت‌ها نباید خوشبین بود چون تقاضای ثاونیه به دنبال خروج سریع است و در نهایت هم هیجانات بازار را تشدید می‌کند.

وی گفت: پیشنهاد این است که این حمایت‌ها را در کنار اقدامات اساسی اجرا کنیم و این اقدامات هماهنگ و همزمان اعمال شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بورس پس از تنش‌های منطقه‌ای و رویدادهای سیاسی اظهار داشت: پس از ترور هنیه، پس از سقوط هلیکوپتر رییس‌جمهوری، پس از ترور سردار سلیمانی و حمله اسراییل به کنسولگری ایران اگر سیاست کنترل‌  منقی‌های بازار بود امکان این وجود داشت که با تزریق نقدینگی بازار ا به ریل خودش برگرداند اما در شرایط دیگر شاهد محدود شدن دامنه نوسان هستیم یعنی برآورد مدیران بازار سرمایه هم این است که شرایط بازار به شرایط عادی برنگشته است.

سوری تاکید کرد:‌ بنابراین نگاه خود نهاد ناظر این نیست که بورس شرایط عادی دارد و ریسک‌های نظامی هنوز در بازار سرمایه دیده می‌شود و به یاد داریم که در بروز بحران قبلی یعنی حمله به کنسولگری ایران شاهد آن بودیم تا زمانی که ایران پاسخ نداده بود شرایط بازار همچنان غیرعادی بود اما بعد از پاسخ نظامی ایران، بازار به شرایط عادی برگشت و الان هم همان شرایط قرار داریم و اگر این شرایط طولانی شود همچنان برای بهبود شرایط بازار باید نقدینگی تزریق کرد.

کد مطلب: 221896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *