۰
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵

تبدیل اعتراض صنفی به بحران سیاسی؛ به‌جای کشاندن پای پلیس گفت‌وگو کنید

یک متخصص به خبرآنلاین گفت: «اعتصابات و اعتراضات پرستاران دارد تبدیل به یک بحران کشوری می‌شود و این اتفاق پسندیده‌ای برای دولت چهاردهم در روزهای اول کاری‌اش نیست.»
تبدیل اعتراض صنفی به بحران سیاسی؛ به‌جای کشاندن پای پلیس گفت‌وگو کنید

موضوع جدیدی نیست، اما دارد شکل و شمایل جدید به خود می‌گیرد، هر از چند گاهی اعتراض می‌کنند، بعد از گرفتن وعده‌های بی‌عمل دوباره فراموش می‌شوند، اگرچه خبرهای مهاجرت‌شان نگران کننده شده است، اما گویی حرف‌شان خریدار ندارد، طی چند روز گذشته باز هم دست به اعتراض زدند، در همان محیط بیمارستان‌ها: «پرستار داد بزن حقت رو فریاد بزن.»

بعد از سال‌ها مطالبه توسط پرستاران و دیده نشدن آن‌ها حالا مدل اعتراض‌شان فرق کرده، «از کار دست کشیده‌اند.» این را محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار به خبرآنلاین گفته: «در طول ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن کشور برای اولین بار است که اعتراض به‌شکل «دست از کار کشیدن» اتفاق می‌افتد. وقتی پرستار دست از کار بکشد، خیلی احساس نگرانی می‌کنیم. پرستاران می‌دانند وقتی اعتصاب کرده‌اند آنها را تهدید می‌کنند که اخراج‌تان می‌کنیم. می‌گویند باشد، اخراج کنید. یعنی وضعیت به‌جایی رسیده است که برای پرستار مهم نیست اگر اعتصاب کند اخراج می‌شود.»

تبدیل اعتراض صنفی به بحران سیاسی

قبل‌تر گفته شد، موضوع اعتراض پرستاران جدید نیست، به‌تعبیر دبیرکل خانه پرستار آن‌ها فقط قانون می‌خواند: «خواسته پرستاران اجرای قانون است و چیزی بالاتر از اجرای قانون نمی‌خواهند. یکی قانون سخت و زیان‌آور، قانونی که در سال ۱۳۶۸ تصویب شده است و در سال ۸۸ هم دوباره توسط قانونگذار مورد تاکید قرار گرفت. قانون دیگر، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که نصفه نیمه اجرا شده است.» برای همین هم حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد بین‌المللی دانشگاه معتقد است اعتراض پرستاران صنفی بود و نباید اجازه داد رنگ و بوی دیگری مانند سیاست به خودش بگیرد.

سوری به خبرآنلاین می‌گوید: «تبدیل کردن یک اعتراض صنفی به یک بحران سیاسی- امنیتی به نفع هیچکس نیست و بهتر است بجای کشاندن پای نیروهای انتظامی و امنیتی به این مشکل، با گفت‌وگوی مناسب بین دولت و نمایندگان معترضان آن را حل کرد. فقدان عدالت در پرداخت حقوق و مزایا ، مشکلی اساسی در کشور است که اگر دولت چهاردهم به شکلی ریشه‌ای به آن نپردازد و راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نکند احتمالا هر روز شاهد اعتراض سایر صنوف همچون پرستاران خواهد بود.»

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «اعتصابات و اعتراضات پرستاران دارد تبدیل به یک بحران کشوری می‌شود و این اتفاق پسندیده‌ای برای دولت چهاردهم در روزهای اول کاری‌اش نیست. درست است که رفع مشکل و درخواست‌های پرستاران پدیده‌ای مزمن و کهنه است که حل آن یک روزه امکان پذیر نیست ولی با مذاکره نمایندگان دکتر پزشکیان با ایشان می‌توان به توافقاتی برای بازگشت به کار آنها به دست آورد تا در فرصت مناسب مشکل تا حدودی تعدیل شود.»

کد مطلب: 221707
برچسب ها: اعتراض
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *