۰
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵

مقایسه قیمت و کیفیت انواع مختلف دوربین‌های مداربسته دام

یکی از تغییرات مثبتی که در طول زمان، رفته‌رفته در انواع مکان‌های تجاری، تفریحی و مسکونی شکل گرفت، استفاده از دوربین‌های مداربسته برای نظارت دقیق و جلوگیری از ورود افراد ناشناس و سرقت بود. دوربین دام پرکاربرد‌ترین دوربین مداربسته برای فضای داخلی است که با تنوع بالایی در بازار موجود است.
مقایسه قیمت و کیفیت انواع مختلف دوربین‌های مداربسته دام

در خیلی از مواقع، ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی میان انواع دوربین‌ها با شکل‌های گوناگون وجود دارد. شاید هم قصد خرید دوربینی برای محل‌کار یا پارکینگ منزل خود را داشته‌اید و نمی‌دانستید که برای مکان مورد‌نظر شما چه نوع دوربینی مناسب است. اگر پیش از خرید دوربین، اطلاعات اولیه درباره نوع، قیمت، ویژگی‌ها و مزایای انواع دوربین‌ها را داشته باشید، می‌توانید خرید سریع‌تر و مطمئن‌تری را تجربه کنید.


دوربین مداربسته دام چیست؟

دوربین مداربسته دام از کلمه انگلیسی Dome به معنای طاق گرد گرفته شده‌است. این دوربین‌ها با طراحی جمع‌و‌جور، برای فضای داخلی و مسقف طراحی شده‌اند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. جنس بدنه این دوربین‌ها از فلز یا پلاستیک است و یک پوشش کروی شفاف روی لنز را پوشانده است.

برخی از مدل‌های این محصول که استاندارد حفاظتی IP67 دارند، با مقاومت بالا در شرایط گوناگون آب‌و‌هوایی نیز کار می‌کنند. تنوع دوربین دام در بازار زیاد است و شما می‌توانید با رزولوشن، تکنولوژی و امکانات مختلف این دوربین‌ها را خریداری کنید.

مقایسه دوربین دام با سایر دوربین‌های مداربسته

رایج‌ترین دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته از‌لحاظ شکل ظاهری، دوربین‌های دام، بولت و اسپید دام هستند. دوربین‌های بولت برای نصب در فضای بیرونی و ورودی‌ها کاربرد دارند. در‌مقابل دوربین اسپید دام نیز با قابلیت چرخش، برای نظارت بر فضای بیرونی وسیع استفاده می‌شود.

عوامل مؤثر بر قیمت انواع دوربین دام

در این بخش، به بررسی قیمت، امکانات و ویژگی‌های انواع دوربین‌های دام باتوجه‌به تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها، نوع لنز، محیط مناسب برای استفاده و کیفیت تصویر پرداخته می‌شود تا امکان مقایسه‌ی آن‌ها برای شما فراهم شود.

دوربین 4K در برابر دوربین‌های‌ 1080P و 720P

رزولوشن فاکتوری است که وضوح و شفافیت تصاویر دوربین را مشخص می‌کند و نقش مهمی در انتخاب این نوع دوربین‎‌ها ایفا می‌کند. دوربین‌های با رزولوشن بالاتر، تصاویر باکیفیت‌تر و دقیق‌تری را ضبط می‌کنند و قدرت تشخیص اشیا و همچنین اشخاص را بالاتر می‌برند.

دوربین‌های 720P از کیفیت نسبتا متوسطی برخوردار هستند و برای ابتدایی‌ترین نیازها مناسب هستند. همچنین، دوربین‌های 1080P نیز کیفیت و وضوح خوبی دارند و جزئیات را تا حد قابل‌قبولی نمایش می‌دهند.

از طرفی دیگر، دوربین‌های دام 4K با وضوح هشت مگاپیکسل، در مقایسه با دوربین دام 1080P با وضوح دو مگاپیکسل و دوربین 720p با وضوح تقریبی یک مگاپیکسل، وضوح تصویر بسیار بالاتری دارند و جزئیات بیشتری را در بر می‌گیرند. این نوع دوربین دام به‌دلیل وضوح بالا و نمایش جزئیات، برای مکان‌هایی مانند طلافروشی‌ها یا صرافی‌ها کاملا مناسب و کاربردی است.

البته با‌توجه‌به این موضوع که قیمت دوربین دام می‌تواند برای بسیاری از افراد، یکی از ملاک‌های مهم در انتخاب محصول باشد؛ باید در نظر داشته باشید که قیمت این نوع دوربین مداربسته در مقایسه با انواع معمولی آن بالاتر است.

دوربین دام موتورایز در برابر دوربین‌های لنز ثابت

دوربین‌های موتورایز به شما این امکان را می‌دهند که از راه دور، روی اشیا گوناگون زوم کنید یا زاویه دید را تغییر دهید. به‌این‌شکل، برای مشاهده جزئیات بیشتر، امکان زوم کردن روی سوژه‌ها و وسایل گوناگون، بدون هیچ افت کیفیتی، در فاصله‌های دور و نزدیک وجود دارد. این نوع دوربین‌ دام سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند و برای استفاده در مکان‌های پر‌تردد و حساس، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

دوربین Motorized Lens نسبت به دوربین لنز ثابت که محدوده مشخصی را پوشش می‌دهند، از مزایا و انعطاف بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر، قیمت بالاتر آن نسبت به دوربین‌های معمولی، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

اگر بودجه مالی محدودی دارید و مکان مورد‌نظر شما برای نظارت ثابت است، می‌توانید سراغ دوربین لنز ثابت بروید.

دوربین تحت‌شبکه در برابر دوربین آنالوگ

دوربین‌های مداربسته دام از لحاظ تکنولوژی ساخت به‌صورت تحت شبکه (IP) و آنالوگ (HD) تولید می‌شوند.

دوربین‌های تحت شبکه از انواع دوربین‌های مدار بسته دام هستند که تصاویر را از طریق شبکه انتقال می‌دهند و برای کار کردن و اتصال به اینترنت، به کابل شبکه احتیاج دارند. این نوع دوربین را می‌توانید به‌آسانی و بدون‌نیاز به سیم‌کشی‌های اضافه و وقت‌گیر، راه‌اندازی و نصب کنید. کیفیت تصویر بهتر و داشتن قابلیت‌های هوشمند، اصلی‌ترین مزایای این دوربین‌ها نسبت به سری آنالوگ است.

دوربین‌های دام تحت شبکه کاملا مناسب برای استفاده در فضای داخلی اداره‌ها و مکان‌های تجاری هستند و امکان دسترسی از راه دور را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

دوربین‌های تحت شبکه در کنار برخورداری از کیفیت عالی و دسترسی از راه دور، برای آن دسته از افرادی مناسب است که بودجه مالی محدودی ندارند. اگر قصد خرید دوربینی با قیمت مناسب‌تر یا برای نصب در منزل را دارید، دوربین‌های آنالوگ گزینه بهتری برای شما خواهند بود؛ چرا‌که دیگر نیازی به زیرساخت شبکه‌ای ندارید و می‌توانید خرید مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز داشته باشید.

دوربین Starlight در برابر دوربین IR

یکی از ویژگی‌های دوربین دام که هنگام خرید حتما باید در نظر داشته باشید، قابلیت دید در شب است. دوربین‌های استارلایت و مادون قرمز IR با برخورداری از این فناوری، طرف‌داران بسیاری دارند؛ چرا‌که امکان مشاهده و ثبت وقایع در نور کم و شب را نیز فراهم می‌کنند.

اکثر دوربین‌های دام مجهز به قابلیت دید در شب مادون قرمز (IR) هستند و در نور کم می‌توانند فیلم را به‌صورت سیاه‌و‌سفید ثبت کنند. اما دوربین استارلایت در نور کم، رنگ‌ها را به‌صورت کاملا طبیعی نشان می‌دهد و در مقایسه با دوربین مادون قرمز که تصاویر را در شب به‌صورت سیاه‌و‌سفید ثبت می‌کند، قیمت بالاتری هم دارد.

اگر قصد خرید یک دوربین اقتصادی‌تر را دارید بهتر است از بین دوربین‌های مادون قرمز IR خرید خود را انجام دهید؛ چرا‌که این نوع دوربین مدار بسته در نور روز، اشیا و سوژه‌ها را کاملا رنگی نشان می‌دهد و فقط در نور کم و شب، قادر به نمایش رنگ‌ها نیست.

نکات مهم در خرید دوربین دام

همان‌طور که در این مطلب درباره انواع دوربین‌های دام از‌نظر وضوح تصویر، نوع لنز دوربین، محیط مناسب نصب و تکنولوژی موجود در آن‌ها توضیح دادیم، انتخاب هر فرد برای خرید نیز به این عوامل بستگی دارد. بهتر است برای خریدی مطمئن، با توجه به بودجه مالی، مکان موردنظر، هدف از خرید، تعداد دوربین مورد‌نیاز و عواملی از این دست، اقدام به خرید دوربین دام نمایید. طبیعی است که هر‌چه امکانات و کیفیت دوربین بهتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

منبع: مقایسه انواع دوربین مداربسته دام در بازار

کد مطلب: 221370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *