۰
جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰
بلاتکلیفی کشاورزان در قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت کود و قطعی برق ادامه دارد

103 همت بدهی دولت سیزدهم به گندم‌کاران

با افزایش ۱۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده، اما تاخیر در پرداخت باقی‌مانده، نگرانی‌هایی برای آغاز فصل کشت ایجاد کرده است.
103 همت بدهی دولت سیزدهم به گندم‌کاران
گروه اقتصادی – عباس قاری: با افزایش ۱۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده، اما تاخیر در پرداخت باقی‌مانده، نگرانی‌هایی برای آغاز فصل کشت ایجاد کرده است.
رشد میزان خرید تضمینی گندم از سوی دولت در سال جاری مصائب کشاورزان را در این حوزه افزایش داده است بطوریکه دولت بیش از 103 هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان بدهکار است که این میزان بدهی میراث دولت چهاردهم به حساب می آید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، با نزدیک شدن به فصل کشت در استان‌های شمال غرب، کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، همچنان منتظر دریافت مابقی مطالبات خود هستند. علاوه بر این، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی و مشکلات مربوط به قطعی برق چاه‌های کشاورزی و قیمت خرید تضمینی گندم بر نگرانی‌های کشاورزان افزوده است.عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، اعلام کرد. که از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.او از پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود تاکنون ۹۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده. و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده که انتظار می‌رود. قبل از آغاز فصل کشت در استان‌های شمال غرب پرداخت شود.هاشمی تأکید کرد که کشت گندم در استان‌های شمال غرب از ۱۰ روز آینده آغاز خواهد شد و با توجه به بدهی‌های بانکی و نیاز کشاورزان به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، تاخیر در پرداخت مطالبات تا پایان شهریور فایده‌ای نخواهد داشت. گندم، هنوز ریالی دریافت نکرده‌اند. این مسئله به گفته هاشمی، اجحاف در حق کشاورزان است.
قیمت خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف
هاشمی همچنین از تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل کشت در ۱۰ روز آینده، کشاورزان هنوز نمی‌دانند قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی جدید چقدر خواهد بود. این تأخیر در اعلام قیمت و پرداخت مطالبات، کشاورزان را در وضعیت سردرگمی قرار داده است.هاشمی نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود که با در نظر گرفتن نرخ پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و شاخص تورم، قیمت خرید تضمینی نباید کمتر از این میزان باشد.وی افزود: با وجود شرایط مطلوب تولید گندم، برآوردها نشان می‌دهد که تولید گندم به ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن برسد. هاشمی همچنین اشاره کرد که در صورت پرداخت به‌موقع مطالبات، خرید تضمینی می‌توانست از مرز ۱۲ میلیون تن نیز فراتر رود. اما تاخیر در پرداخت‌ها باعث شده که برخی کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به تأمین معاش، گندم تولیدی خود را با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دلالان بفروشند که این امر منجر به هدررفت گندم تولیدی و جایگزینی آن به‌عنوان خوراک دام یا قاچاق به خارج از کشور شده است.عطاالله هاشمی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی انتقاد کرد و افزود که این افزایش قیمت، ضربه‌ای جدی به تولید سال آینده خواهد زد.او تأکید کرد که یا باید قیمت کود به نرخ قبلی بازگردد یا قیمت محصولات کشاورزی دو برابر شود. در غیر این صورت، افزایش قیمت هر کیسه کود از ۱۹۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان و تغذیه نامناسب محصولات، منجر به کاهش عملکرد تولید خواهد شد.هاشمی همچنین به گلایه‌های کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت که قطع ۲۴ تا ۴۸ ساعته برق چاه‌ها، ظلمی به تولید است که زیان فراوانی برای کشاورزان به همراه دارد.
خرید تضمینی ۱۱میلیون و ۳۳۲هزارتن گندم تاکنون
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم را تشریح ‌کرد.سهراب سهرابی با اعلام این خبر، گفت: میزان خرید تضمینی گندم تا صبح روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ از مرز ۱۱میلیون و ۳۳۲هزارتن گذشت.وی افزود: ارزش گندم‌های خریداری شده ۱۹۹.۶ هزار میلیارد تومان است.مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: میزان خرید در تاریخ مشابه سال گذشته ۹.۷۳۰ میلیون تن و میزان رشد در مقایسه با سال گذشته ۱.۵۹۲ میلیون تن و معادل ۱۶.۴ درصد است.وی در ادامه گفت:متوسط رطوبت گندم‌های خریداری شده ۹.۳ درصد، میانگین افت مفید ۱.۱۵ درصد و افت غیر مفید ۱.۱۵ درصد و میزان درصد سن زدگی نیز کاهش قابل توجهی داشته است.سهرابی در پایان گفت: ۱۰ استان برتر که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم سال جاری را داشته اند به ترتیب شامل خوزستان ۱.۶۲۳ میلیون تن، گلستان ۱.۱۰۹ میلیون تن، کردستان ۱.۰۸۳ میلیون تن، فارس ۹۱۰ هزار تن،کرمانشاه ۸۱۲ هزار تن، همدان ۶۷۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۵۹۸ هزار تن، خراسان رضوی ۵۱۵ هزار تن، لرستان ۵۰۲ هزار تن ، آذربایجان شرقی ۴۴۶ هزار تن است. علاوه بر این میزان خرید گندم بذری از ۴۷۰ هزار گذشته و بیش از ۴۰ هزار تن از سال گذشته در تاریخ مشابه است.
مجلس پیگیر مطالبات گندم‌کاران
همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تولید گندم در کشور موضوعی است که بیشتر نمایندگان خانه ملت به خصوص اعضای کمیسیون کشاورزی هر ساله پیگیر آن از تولید تا پرداخت مطالبات گندم‌کاران هستند.پیمان فلسفی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون کشاورزی یکی از سیزده کمیسیونی است که در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد و با توجه به ضرورت‌ها و اهمیت تولید محصولات کشاورزی در معیشت و امنیت غذایی مردم و نقشی که در امنیت ملی ایفا می‌کند کمیسیون کشاورزی هم باید نقش خیلی پررنگ‌تر و فعالانه‌تر داشته باشد.وی گفت: بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به موضوع کشاورزی دغدغه دارند و نسبت به مسائل کشاورزان نگرانند و همیشه پیگیر مباحث کشاورزی هستند و ما هم در کمیسیون کشاورزی چند موضوع اساسی را در دستورکار داریم.وی افزود: تکلیف قانونی خرید تضمینی گندم برای مجری قانون مشخص شده است و مبالغ مربوط به خرید تضمینی گندم باید طی ۲۴ ساعت به کشاورزان پرداخت بشود که همه ساله با وجود پیگیری‌های دولت و پیش بینی‌های قانونی مجلس، متأسفانه چند سالی است این اتفاق نمی‌افتد.فلسفی بیان کرد: کشاورزان از زمانی که محصول را تحویل می‌دهند طبیعتاً منتظرند که پول گندم دریافتی شأن گندم تحویل داده شده را دریافت کنند.
کد مطلب: 221450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *