; ?>; ?> رازهای انتخاب و خرید گوسفند زنده باکیفیت - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷

رازهای انتخاب و خرید گوسفند زنده باکیفیت

خرید گوسفند زنده همیشه برای اکثر مردم شهرنشین که برای یک مراسم یا انجام یک قربانی می‌خواهند یک راس بره یا گوسفند باکیفیت و البته با قیمت خوب پیدا کنند، به عنوان یک مشکل و دغدغه شناخته می‌شود. اینگونه افراد در این زمینه تجربه چندانی ندارند و نمی‌دانند چگونه و با چه شرایط و حتی از کجا می‌توانند یک خرید مناسب را انجام دهند.
رازهای انتخاب و خرید گوسفند زنده باکیفیت

چگونه بهترین گوسفند زنده را با قیمتی مناسب بخریم؟

خرید گوسفند زنده همیشه برای اکثر مردم شهرنشین که برای یک مراسم یا انجام یک قربانی می‌خواهند یک راس بره یا گوسفند باکیفیت و البته با قیمت خوب پیدا کنند، به عنوان یک مشکل و دغدغه شناخته می‌شود. اینگونه افراد در این زمینه تجربه چندانی ندارند و نمی‌دانند چگونه و با چه شرایط و حتی از کجا می‌توانند یک خرید مناسب را انجام دهند. به دلیل درخواست های مکرری که از سمت دوستان خود برای ارائه یک راهنمای جامع برای تهیه گوسفند خوب داشتم، قصد دارم به صورت خلاصه به چند نکته در این مورد اشاره کنم. امیدوارم این نکات و راهکارهای خرید دام زنده برای شما عزیزان مفید باشد. خب حالا به سراغ این راهکارها برویم. 


 اولین آنها این است که چگونه باید از سلامت گوسفند و بره در زمان خرید مطمئن شویم؟

خوشبختانه اکثر گوسفندان در مراکز عرضه دام زنده امروزه دارای پلاک بهداشتی هستند و توسط دامپزشکان پیش از ورود به اینگونه مراکز معاینه می‌شوند. به غیر این مورد گوسفند بیماری دارای یکسری نشانه و علائم است که با شناخت و توجه به آنها می‌توانیم به صورت تقریبی سالم یا بیماری بودن این حیوان را تشخیص دهیم. آبریزش بینی، زخم در نواحی مختلف بدن دام مثل صورت، ضعف، لنگش پا، پشم ریزی، نشستن طولانی مدت، عدم تمایل به خوراک خوردن و علائمی از این دست مهم ترین نشانه های ناسالم بودن گوسفند در زمان خرید است.

 

 البته از روی نشانه های دیگری همچون کیفیت گوشت و جگر نیز می‌توان سلامت گوسفند را تشخیص داد. گوشت گوسفند و بره سالم بدون بو بد بوده و به رنگ قرمز روشن است. جگر آن نیز بدون خون مردگی، لکه و کرم داخلی می‌باشد و حالت ارتجاعی مناسبی دارد.

دومین مورد نحوه شناخت نژاد خوب و گوشتی می‌باشد که خیلی حائز اهمیت است.

در این گوسفندان تنوع نژادی بالایی دارند. به گونه ای که در میان این حیوانات انواع نژاد شیری، گوشتی و پشمی یا حالت ترکیبی را می‌‌توان به وفور در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد. با وجود اینکه بسیاری از نژادها برای تولید شیر و پشم مناسب هستند و همچنین توانایی تولید گوشت را نیز دارند اما به هر حال کیفیت و میزان بازدهی لاشه آنان به مانند نژادهای گوشتی همچون افشاری، مغانی، شال، سنگسر و مهربان نخواهد بود.
گوشت این نوع نژادها پس از کشتار درصد لاشه بالایی دارند و ضمن اینکه کم چربی هستند و در زمان پخت نیز بسیار طعم و مزه مطلوب و دلپسندی دارند. 

سومین مورد به سن، جنسیت و وزن گوسفند در زمان خرید باز می‌گردد. 

به تاکید به شما عزیزانی که قصد خرید گوسفند زنده را دارید، عرض می‌کنیم که بهتر گوسفندی را خریداری نمایید که حداکثر سن آن یک و نیم سال باشد. چرا که به هر اندازه که سن بره (گوسفند) بیشتر می‌شود کیفیت و بافت گوشت آن نامطلوب تر شده و به نوعی گوشت اینگونه دام ها بد بو و دیر پز هستند. 


 

در خصوص جنسیت نیز باید بگوییم که برای بره ها زیر هشت ماه، نر یا ماده بودن بره تفاوت چندانی بر روی گوشت آنها ندارد اما برای سن ها بیشتر جنس نر گوسفند را به شما برای خرید پیشنهاد می‌دهیم. 

درباره وزن نیز این موضوع کاملا صادق است که به هر اندازه که سن گوسفند بیشتر شود، وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. اگر به دنبال راندمان بیشتر لاشه پس از کشتار هستند، بهتر بره های پرواری در وزن های بیشتر از 45 کیلوگرم تا 70 کیلوگرم را خریداری نمایید.

چهارمین مورد مناسب بودن قیمت گوسفند زنده است.

قیمت گوسفند زنده همیشه جزو اصلی ترین و شاید هم مهم‌ترین معیارهای خرید دام برای عموم مردم محسوب می‌شود. با وجود اینکه در مجموعه‌های گوناگون عرضه گوسفند زنده همچون وب سایت دام سبز می‌توانید خرید خود را با ارزان ترین قیمت انجام دهید، اما به دلیل اهمیت بیشتر کیفیت و نژاد دام همیشه کیفیت و چاق بودن گوسفند را فدا ارزان بودن گوسفند نکنید. 
به کررات مشتریان را مشاهده کرده ایم که به خاطر تفاوت قیمتی ناچیز گوسفند کم کیفیت‌تری را انتخاب کرده‌اند و از تصمیم خود پشیمان شده‌اند. چرا که در ازای یک مبلغ کم مقدار گوشتی که از یک گوسفند بهتر می‌توانستند دریافت کنند را از دست داده اند. 

در سایت دام سبز به دلیل وجود کارشناسان مجرب و مشتری مدار، همیشه بهترین دام ها به مشتریان جهت خرید پیشنهاد می‌شود. 

 

پنجمین مورد اعتبار و سابقه مرکز عرضه دام زنده است. 

از آنجایی که قیمت گوسفند زنده در چند سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و اکثر افراد توانایی تشخیص گوسفند خوب و کم کیفیت را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم به خصوص در تهران به مراکز معتبر عرضه دام زنده مراجعه کنید. اینگونه مراکز به دلیل سابقه روشن و طولانی خود همواره سعی می‌کنند، بهترین کیفیت و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. خرید گوسفند از چنین مراکز تقریبا بیشتر نگرانی شما را برطرف خواهد کرد. 

تغییرات نرخ قیمت گوسفند زنده چگونه خواهد بود؟

در چند سالی که شاهد افزایش قیمت گوسفند زنده بوده‌ایم، متاسفانه این روند گاهی شدت بیشتری پیدا کرده و سبب شده میزان خرید و فروش گوسفند و همچنین گوشت از سوی مردم تحت تاثیر منفی قرار بگیرید. با اینکه تلاش هایی برای کنترل قیمت گوسفنده زنده از سوی ارگان های مختلف انجام گرفته اما به نظر می‌رسد قدرت عوامل مختلفی همچون تورم، افزایش نرخ نهاده های دامی، بالا رفتن هزنیه های پرورش گوسفند، کم شدن تمایل دامداران به نگهداری گوسفند، قاچاق و ... بیشتر بوده و امیدواریم روند نوسانات قیمت دام زنده کنترل گردد. بدون شک با مدیریت درست و اصولی و همکاری دامداران و مسئولین این امر امکان پذیر است.

کد مطلب: 221346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *