۰
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰

آمریکا تکذیب کرد/ هیچ پیشنهادی به مادورو نداده‌ایم

 شریه وال‌استریت‌ژورنال با انتشار مطلبی مدعی شد که آمریکا در ازای خروج مادورو از قدرت و واگذاری آن به اپوزیسیون، «پیشنهاد عفو» به رئیس‌جمهور ونزوئلا و نزدیکانش داده است.
آمریکا تکذیب کرد/ هیچ پیشنهادی به مادورو نداده‌ایم

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، دولت بایدن به نیکولاس مادورو و متحدانش هیچ‌گونه پیشنهادی در ازای خروج از قدرت در ونزوئلا پیشنهاد نداده است، اما برای یافتن راهی و حل و فصل مسائل از همه احتمالات استقبال می‌کند.

آمریکا بدون ارائه سند و مدرکی مدعی است که نیکولاس مادورو ماه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برنده نشده است و از این رو کارشکنی‌ها و تحریکاتی صورت می‌دهد و تلاش دارد تا همانند سال ۲۰۱۸ که در روند دموکراتیک این کشور دخالت کرده، باز هم اقدامات مشابهی انجام داده و خلاف خواست و اراده مردمی ونزوئلایی‌ها رفتار کند.  

پیشتر نشریه وال‌استریت‌ژورنال با انتشار مطلبی مدعی شد که آمریکا در ازای خروج مادورو از قدرت و واگذاری آن به اپوزیسیون، «پیشنهاد عفو» به رئیس‌جمهور ونزوئلا و نزدیکانش داده است.

گروه موسوم به «سپاه وعده صادق» (فیلق الوعد الصادق) وابسته به «مقاومت اسلامی عراق» از ورود ۲۰۰۰ سرباز به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به منظور آمادگی برای مقابله با حملات علیه منافع و مواضع واشنگتن خبر داد.

با این حال یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به نشریه «مک‌کلاچی» گفت: «ما از زمان انتخابات هیچ پیشنهادی به مادورو یا دیگران نداده‌ایم. ما در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها برای ایجاد انگیزه و فشار به مادورو برای به رسمیت شناختن نتایج انتخابات هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

این مقام آمریکایی افزود: «مسئولیت رسیدگی به نتایج انتخابات بر عهده مادورو و مقامات انتخاباتی ونزوئلا است.»

به گفته منابع روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، واشنگتن اکنون در تلاش است تا مادورو را متقاعد کند که قدرت را به «ادموندو گونزالس اوروتیا» چهره مخالف مورد حمایت غرب واگذار کند تا در مقابل اتهامات مربوط به قاچاق مواد مخدر ونزوئلا به آمریکا را عفو کند.

یکی از این افراد مطلع گفت ایالات متحده «همه گزینه‌ها را روی میز گذاشته است» تا مادورو را متقاعد کند تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه، از قدرت کنار برود. یکی دیگر از افراد آشنا به مذاکرات گفت ایالات متحده آماده ارائه تضمین‌هایی برای عدم تعقیب آن شخصیت‌ها برای «استرداد» خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد، مقامات آمریکایی همچنین در تلاش هستند تا برزیل، مکزیک و کلمبیا را که دولت‌های چپ آنها با کاراکاس هم‌نظر هستند، برای متقاعد کردن مادورو به پذیرش این توافق به خدمت بگیرند. در همین حال، متحدان گونزالس هم به مادورو «ضمانت‌های امنیتی» در صورت کناره‌گیری او ارائه کرده‌اند.

این تقلاها در شرایطی صورت می‌گیرد که «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته، «ادموندو گونزالس اوروتیا» را با ۵۱.۲ درصد به ۴۴.۲ درصد شکست داد و برای سومین بار ریاست‌جمهوری خود را تضمین کرد.

با این حال، حامیان گونزالس بدون ارائه سند و مدرکی ادعا می‌کنند که در رای‌گیری تقلب شده است و ایالات متحده طی اقدامی مداخله‌جویانه که خلاف اراده مردمی است، در اوایل این ماه رسما گونزالس را به‌عنوان «رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا» به رسمیت شناخت.

اتهام‌زنی‌ها علیه مادورو، پس از ناکام ماندن تلاش‌های قبلی برای برکناری او از قدرت مطرح شد. تحریم‌های اقتصادی و تهدیدهای پنهان مبنی بر مداخله نظامی از سوی واشنگتن برای شکستن سیطره مادورو بر قدرت در سال ۲۰۱۸ کافی نبود، در حالی که به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا هم به عنوان «رئیس جمهور موقت» ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، چیزی بیش از یک ژست نمادین از کار در نیامد. گوآیدو در حال حاضر در میامی در تبعید زندگی می‌کند.

مادورو با رد اتهام‌زنی‌های آمریکا گفته است تا زمانی که واشنگتن به او احترام بگذارد، آماده گفت‌وگو است. به گزارش راشا تودی، نیکولاس مادورو در ابتدای این ماه گفت مایل است مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان با آمریکا را از سر بگیرد، به شرطی که واشنگتن «از امور داخلی ونزوئلا دور بماند.»

کد مطلب: 221196
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *