۰
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰

ابعاد تازه از ترور اسماعیل هنیه در تهران

یک استاد دانشگاه بیان کرد: «من آمریکا را خارج از اسرائیل تلقی نمی‌کنم؛ اسرائیل در شرایطی عملیات انجام داد که دو روز قبلش در لبنان عملیات مشابهی را به انجام رسانده بود و آمریکایی‌ها هم یک روز پیش از آن در بابل عراق برخی از عرصه‌های قدرت مقاومت را هدف قرار دادند.»
ابعاد تازه از ترور اسماعیل هنیه در تهران

ترور شهید فخری‌زاده در زمانی رخ داد که ابتدای روی کار آمدن دولت جو بایدن بود و نزد برخی رقبا و دشمنان ایران این ترس شکل گرفته بود که اگر تهران و واشنگتن مذاکره و توافق کنند چه اثری روی مناسبات آنها خواهد گذاشت. از این رو در آن مقطع، نشریه اکونومیست ترور شهید فخری‌زاده را اینگونه ارزیابی کرد که سیگنالی به مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا بوده است. آیا امروز نیز اسرائیل به دلیل روی کار آمدن دولت جدید در ایران و ترس از آنکه دولت بعدی آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه وارد مذاکره با ایران شود، دست به این نوع فضاسازی‌ها و ترور زده است؟ ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در این رابطه به اقتصادنیوز گفت: «من آمریکا را خارج از اسرائیل تلقی نمی‌کنم؛ اسرائیل در شرایطی عملیات انجام داد که دو روز قبلش در لبنان عملیات مشابهی را به انجام رسانده بود و آمریکایی‌ها هم یک روز پیش از آن در بابل عراق برخی از عرصه‌های قدرت مقاومت را هدف قرار دادند. پس فضای مقابله با نیروهای مقاومت در یک وضعیت همکاری تاکتیکی بین اسرائیل و آمریکا قرار دارد. اما ممکن است رویکردهایشان با هم متفاوت باشد وقتی که رویکردها در رابطه با شدت عمل متفاوت باشد، آمریکایی‌ها باید مقابله کنند و یا مقاومت کنند. این کار به نوعی انجام نگرفته است.»

متقی در ادامه به توئیت ولی نصر استاد برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه جان هاپکینز اشاره کرد و توضیح داد: «این توئیت به نظر من خیلی دقیق است اما تمام واقعیت را در برنمی‌گیرد. او می‌گوید وضعیت فعلی که در منطقه در حال شکل گیری است ناشی از خلا قدرتی است که در آمریکا وجود دارد و در این خلا قدرت اسرائیل از آزادی عمل برخوردار است. نصر برای دولت آمریکا از عبارت دولت در حال گذار استفاده کرده که سیاست‌های مبهمی دارد.»

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چرا اسرائیل، اسماعیل هنیه را در تهران هدف قرار داد، توضیح داد: «اقدام اسرائیل بر اساس رویکردی بسیار پیچیده بود و از یک طرف هنیه را به عنوان نماد مقاومت ترور کرد و از طرف دیگر در ایران و آن هم در زمانی که ایران در وضعیت امنیتی شدید قرار دارد و طیف گسترده‌ای از مقامات سیاسی و راهبردی جهان برای مراسم تحلیف حضور داشتند، این ترور انجام شد.»

وی در نهایت گفت: «باید این درک را داشته باشیم که ساخت داخلی، حافظ و حامی نظام سیاسی است با رویکردهای مختلفی که دارد و باید بدانیم که تهدید از کجا و با چه شدتی انجام می‌گیرد. در این صورت درک این موضوع قدرت بیشتری به ما می‌دهد تا هم بتوانیم سطح حفاظت و سطح بازدارندگی را ارتقا دهیم. این مسائل هم اعتبار ملی را افزایش می‌دهد و هم بازدارندگی را برای اجتناب از درگیری‌ها بیشتر می‌کند.»

کد مطلب: 220727
برچسب ها: اسماعیل هنیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *