۰
سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۰

زاکانی رفتنی است؟

اعضای منتقد زاکانی درآخرین جلسه شورای شهر قبل از تعطیلات عزاداری حسینی توانستند مواضع خود در مورد شهردار تهران بیان کنند. ماجرا زمانی از کنترل خارج شد که فیلمی در شبکه‌های مجازی در مورد خرید و فروش منصب در شهرداری تهران منتشر شد. همین مساله باعث شد تا برخی از اعضای شورای شهر در مقابل آن واکنش نشان دهند.
زاکانی رفتنی است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، از همان روزی که علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و چند روز بعد داماد خود را به مقام مشاوره برگزید و صدای اعتراض‌ها بلند شد، تا روزی که تصمیم گرفت به‌عنوان نامزد پوششی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، حواشی زیادی را پیرامون خود رقم زد.

تجارت نیوز در خبری نوشت: اما اوج اعتراض به حضور زاکانی در مسند شهردار تهران زمانی اتفاق افتاد که او تصمیم گرفت درختان پارک قیطریه را قطع کند و در آن مکان مسجد بسازد و بعد هم به سراغ درختان پارک لاله رفت؛ در حالی که بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که اگر قرار است مسجد یا مرکز فرهنگی در هر منطقه ساخته شود، بهتر است از زمین‌های بلااستفاده در آن منطقه استفاده شود تا اینکه درختان سبز را قطع کرده و جای آن آجر و سیمان بکارند.

البته که زاکانی در پاسخ به منتقدان این طرح، به جای اینکه دلیلی قابل قبول داشته باشد با لحنی پرطمطراق اعلام کرد که «در پارک قیطریه مسجد می‌سازیم، خوبشم می‌سازیم!». همین مساله استارت راه‌اندازی کارزاری در فضای مجازی برای برکنار زاکانی بود. کارزاری که تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار امضا جمع کرده و البته طرفداران او هم در این میان بیکار ننشسته و کارزاری دیگر در حمایت از این شهردار راه‌اندازی کرده‌اند.

جانبداری برخی اعضای شورای شهر از شهردار تهران

اما در میان تمام این انتقادها و تقاضاها برای برکناری شهردار، افرادی در شورای شهر بودند و هستند که همیشه مانع انتقاد مستقیم در شورا به شهردار می‌شدند. حتی زمانی که مساله قراردادهای محرمانه با چینی‌ها در بحث واردات خودرو مطرح شد، باز هم اعضای حامی شهردار در شورای شهر سعی در رفع و رجوع اعتراضات و مشکلات داشتند.

در این بین اما دفاع سرسختانه مهدی چمران، رئیس شورای شهر از شهردار تهران نیز از نظرها پنهان نماند. حتی زمانی که از او درباره کارزار برکناری شهردار تهران سوال پرسیده شد، چمران گفت: به این کارزارها توجه نکنید، این‌ها کارزار نیست، از این موارد زیاد درست شده است. سیستم کشور ما کارزاری نیست براساس انتخاب است، اگر بخواهیم کارزاری تصمیم بگیریم باید برای انتخاب رئیس جمهوری هم با کارزار تصمیم بگیریم، این منطقی نیست، توجه کنید برای آقای بایدن چقدر کارزار درست کردند، اما کنار نمی‌رود.

جنجال در جلسه شورای شهر برای انتقاد از شهردار

اما بالاخره اعضای منتقد زاکانی در آخرین جلسه شورای شهر قبل از تعطیلات عزاداری حسینی توانستند مواضع خود در مورد شهردار تهران بیان کنند. ماجرا زمانی از کنترل خارج شد که فیلمی در شبکه‌های مجازی در مورد خرید و فروش منسب در شهرداری تهران منتشر شد. همین مساله باعث شد تا برخی از اعضای شورای شهر در مقابل آن واکنش نشان دهند.

اولین واکنش مربوط به «نرجس سلیمانی» بود؛ او با بیان این مطلب که گزارش این دست اتفاقات در شهرداری تهران قبلا به شورای شهر رسیده، با انتقاد از عملکرد زاکانی عنوان کرد که طی سه سال مدیریت او بر شهرداری تهران، هیچ اتفاق خاصی در این شهر رخ نداده که نشان‌دهنده عملکرد ضعیف شهردار است.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: از طرفی انتخاب شهردار فسادستیز در ابتدا برنامه اصلی و مهم شورای شهر بود، امر مهمی که با توجه به نتیجه، منتهی به شکست جدی شد!

او افزود: اگر از وعده‌ها و امیدها بگذریم حتی در یک مورد از وعده‌های داده شده در دوره ما، موفقیت قطعی قابل دفاع به دست نیامده است؛ اگرچه پرسنل اصیل و شریف شهرداری کارهای خوبی صورت داده‌اند، از آن‌ها تشکر می‌کنم، کسانی‌که در ایام انتخابات درحالی‌که اکثر مدیران شهرداری و شهردار تهران در پست‌های خودشان حضور نداشتند، به بهترین شکل ممکن شهر را مدیریت کردند. حتی به جد می‌شود گفت بهتر از زمانی که مدیران ارشد شهرداری حضور داشتند!

در نهایت، سلیمانی با اشاره به اینکه مقبولیت و مشروعیت، دو اصل اساسی برای کسب جایگاه است، اعلام کرد: وقتی مقبولیت از دست برود از مشروعیت کار چندانی برنمی‌آید. وقتی صحبت از تغییر می‌شود، باید گفت تغییر ریل دادن برای اصلاح امور هیچ وقت دیر نیست، هرچند نتیجه اصلاح امروز سبب یک دستاورد جدی برای شورای شهر نخواهد شد.

سلیمانی در پایان گفت: جدا از شعارهای نمایشی، شهر به عطاری دانا نیاز دارد که در سکوت و بدون هیاهوی بی‌حاصل تلاش کند و دائم در هوس جای دیگری نباشد!

البته صحبت های او در جلسه شورای شهر، صدای طرفداران زاکانی را بلند کرد و برخی برای حمایت از زاکانی حتی دختر شهید قاسم سلیمانی را به دلیل بیان این صحبت‌ها مورد شماتت قرار داده و عنوان کردند که او به جایگاه پدرش احترام نگذاشته است.

عزل زاکانی در دستور کار شورای شهر تهران

در همین‌باره اقراریان دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: زاکانی در صحن شورا مدافعانی دارد که هر از چند گاهی به منتقدان زاکانی حمله می‌کنند، حتی اگر این منتقد فرزند شهید سلیمانی باشد، اما آن‌ها هیچ پرهیزی ندارند. عزل آقای زاکانی در دستور کار جمعی از همکاران در شورای شهر تهران است و درحال رایزنی با دیگر اعضای شورا هستیم؛ برخی از اعضا در این‌باره اعلام آمادگی کردند، اما بنا به ملاحظاتی، اسامی آن‌ها را اعلام نمی‌کنیم، چرا که ممکن است فشار اطرافیان ایشان بر این افراد زیاد شود. هزینه انتقاد به زاکانی زیاد است! من از همان سال اول این هزینه را پرداخت کردم.

اقراریان بیان کرد: امروز حلقه مفقوده سپهر سیاسی کشور اخلاق سیاسی است، شما بی‌اخلاقی سیاسی را در مناظره‌های ریاست جمهوری دیدید. یعنی نامزد پوششی به خودش اجازه داد به صراحت به نامزد دیگر بگوید من اجازه نمی‌دهم شما منتخب مردم شوی و مردم هم به این نامزد تو دهنی محکمی زدند.

حمله رسانه‌ای به منتقدان زاکانی

این در حالی است که دعوای مخالفان و موافقان زاکانی همچنان ادامه دارد . خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به اظهارات امانی و اقراریان دو عضو منتقد شهردار از قول یکی از اعضای شورای شهر، دلیل مخالفت این دو با زاکانی را چنین بیان کرد: اقراریان توقع داشت شهردار منطقه محل سکونتش را خودش معرفی کند. امانی هم پس از دستگیری برادرش به جرم دریافت رشوه، شروع به مخالفت کرد.

این رسانه در جای دیگر گفته است که «یک عضو دیگر شورا که حاضر به مصاحبه رسمی نشد، در حاشیه این گفتگو به خبرنگار ما گفت: منکر اختلافات سیاسی این افراد با شهردار تهران نیستم اما ریشه اصلی ماجرا حداقل در مورد برخی افراد، مسائل شخصی است.

شهردار شدن زاکانی غیرقانونی بود

انتخاب گزارش کرده است، اقراریان با هشتگ فامیل بازی نوشت: «در پروژه حمله رسانه‌ای به منتقدین زاکانی؛ اولین بار نیست که هزینه‌ پرداخت می‌کنیم. امروز با سردار سلامی در خصوص عملکرد غیرحرفه‌ای فارس صحبت کردم.» به نظر می رسد منظور اقراریان از «فامیل بازی» نسبت برخی مدیران خبرگزاری فارس با علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است.

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر نیز در مطلبی با همین هشتگ نوشت: «با افتخار به شهردار شدن غیرقانونی آقای زاکانی رأی ندادم و در مقابل قانون‌شکنی‌ها و تخلفاتش ایستاده و هزینه آن‌ را نیز پرداخته‌ام، حال با تهمت و افترای پروژه‌بگیران ساکت نخواهم شد؛ وَلَنَصبِرنَّ عَلی ما آذَیتُمونا و عَلی الله فلیَتَوکلِ المُتوکلون.»

کد مطلب: 219686
برچسب ها: علیرضا زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *