۰
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰

پیشتازی تهران، خراسان رضوی و اصفهان در کسب «رأی باطله»

آمارهای وزارت کشور حکایت از آن دارد که بیشترین آراء باطله در پایتخت به صندوق ها انداخته شده است.
پیشتازی تهران، خراسان رضوی و اصفهان در کسب «رأی باطله»
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تکلیف چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نه در انتخابات ۸ تیر، بلکه در انتخابات ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد تا در دومین انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی دومرحله ای می شود، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود.

در این رقابت سعید جلیلی که قطب دوم انتخابات بود با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی بازهم نتوانست راهی پاستور شود و دومین شکست در کارنامه او به ثبت رسید.

بیشترین و کمترین میزان آراء باطله/ تهران پیشتاز شد

میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بنابر اعلام رسمی وزارت کشور ۴۹.۸ درصد بوده است . همچنین در آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور درباره میزان آراء صحیح، میزان آراء باطله و میزان رأی هر کاندیدا در ۳۱ استان کشور، نکاتی قابل توجه مشهود است.
 

برهمین اساس بررسی آراء باطله در انتخابات مرحله دوم نشان می دهد که استان تهران با ۹۳.۸۸۷ رأی، بالاترین آراء باطله مأخوذه را داشته است. پس از تهران، خراسان رضوی با ۵۷.۰۸۸ رأی باطله، اصفهان با ۴۸.۹۲۶ رأی باطله و خوزستان با ۴۱.۶۶۲ رأی باطله در ردیف های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

از سوی دیگر، استان کهکیلویه و بویراحمد با ۴.۴۸۰ رأی کمترین میزان آراء باطله مأخوذه را در مرحله دوم انتخابات ۱۴۰۳ از آن خود کرده است. پس از این استان، استان های اردبیل با ۵.۳۲۱ رأی باطله و استان چهار محال و بختیاری با ۵.۸۶۷ رأی باطله در ردیف های دوم و سوم جای گرفته اند.

میزان رأی پزشکیان و جلیلی در چند کلانشهر

بررسی آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور از میزان رأی دونامزد نهایی انتخابات در کلانشهرها نیز قابل تامل است. آنچنان که در پایتخت مسعود پزشکیان ۲.۱۹۶.۳۵۷ رأی و سعید جلیلی ۱.۷۷۳.۸۶۳ رأی کسب کرده اند. در آذربایجان شرقی که مسعود پزشکیان چندین دوره نمایندگی مردم تبریز را برعهده داشته است، آراء وی ۱.۶۷۲.۱۹۳ رأی بوده است. سعید جلیلی هم از این استان تنها ۲۹۱.۵۵۹ رأی کسب کرده است.

اما در اصفهان آراء سعید جلیلی ۱.۰۸۰.۹۲۳ رأی و پزشکیان نیز ۷۰۲.۹۷۵ رأی به دست آورده اند.

خراسان رضوی از آن جهت که محل تولد سعید جلیلی است، اهمیت زیادی دارد. وی در این استان ۱.۶۹۶.۰۰۶ رأی و مسعود پزشکیان ۱.۰۸۰.۶۷۵ رأی را از آن خود کرده اند. در استان فارس نیز مسعود پزشکیان ۸۸۳.۸۱۳ رأی و سعید جلیلی ۸۵۶.۵۶۷ رأی کسب کرده اند.

یکه تازی پزشکیان در ۱۶ استان

بررسی نتایج نهایی دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نشان داد که آراء مسعود پزشکیان در ۱۶ استان کشور یعنی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، تهران، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، مازندران، چهار محال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، گلستان و گیلان بیشتر از رأی سعید جلیلی بوده است.

سعید جلیلی نیز در ۱۵ استان باقی مانده یعنی اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، قم، لرستان،مرکزی، هرمزگان، همدان، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد و یزد آراء بیشتری داشته است.

بیشترین و کمترین آراء استانی مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، از میان ۱۶ استانی که در آن رأی بیشتری داشته است، در تهران، با کسب ۲.۱۹۶.۳۵۷ رأی بیشترین میزان رأی را کسب کرده است. پس از تهران، او در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و فارس با کسب به ترتیب ۱.۶۷۲.۱۹۳ رأی؛ ۱.۱۱۴.۹۴۳ رأی و ۸۸۳.۸۱۳ رأی بیشترین آراء را از آن خود کرده است.

پزشکیان در استان سمنان با ۱۱۰.۸۶۰ رأی کمترین رأی را در میان همه استان های کشور داشته است.

بیشترین و کمترین آراء استانی سعید جلیلی

از سوی دیگر، سعید جلیلی گرچه در استان تهران نسبت به استان های دیگر آراء بیشتری کسب کرده اما بازهم از پزشکیان عقب افتاده است. او در این استان ۱.۷۷۳.۸۶۳ رأی داشته است.

جلیلی پس از تهران، در خراسان رضوی با ۱.۶۹۶.۰۰۶ رأی و در اصفهان با ۱.۰۸۰۹۲۳ رأی بیشترین آراء را کسب کرده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که مردم استان کردستان کمترین رأی را به جلیلی دادند؛ چنانچه وی از این استان فقط ۷۶.۲۱۷ رأی به دست آورده است. جلیلی از استان ایلام نیز تنها ۸۴.۸۷۵ رأی کسب کرده است .

مردم استان اردبیل نیز تنها ۱۱۰.۳۱۸ رأی به سبد جلیلی ریخته اند.

* در جدول زیر آراء مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به تفکیک استان ها را مشاهده می کنید؛

کد مطلب: 219589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *