; ?>; ?>
محمد مهدی میرزایی قمی با بیان اینکه این عدد، رقم قابل ملاحظهای بوده و این درحالیست که ظرفیت مراکز معاینه فنی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: مراکز معاینه فنی شهر تهران با توجه به توسعه خطوط، مدیریت در نحوه پذیرش، تمهیدات لازم جهت افزایش شیفت کاری مراکز و تسریع در فرایند انجام معاینه فنی با انجام اورهال و نوسازی تجهیزات ظرفیت ۳.۷ میلیون خودرو در طول سال را داراست.
میرزایی قمی ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت مراکز معاینه فنی؛ اما هنوز تعداد مراجعات در حد ۳.۷ میلیون خودرو نبوده و سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران از خودروهای تهران در حدود یک سوم است. قاعدتاً باید به لحاظ قانونی تمهیداتی برای کلان شهرهایی که درگیر آلودگی هوا هستند؛ در نظر گرفته شود تا خودروهای پلاک هر شهر صرفا به مراکز معاینه فنی همان شهر مراجعه کنند و حتی خودروهایی که از خارج شهر به شهر دیگری آمده و در آنجا تردد می کنند نیز می بایست از مراکز معاینه فنی شهر مقصد گواهی بگیرند؛ چراکه در شهر مقصد تردد میکنند و باید به مراکز معاینه فنی همان شهر مراجعه کنند.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه باید با روش های تشویقی و ایجابی این رویه را پیاده سازی کنیم، افزود: شورای شهر تهران مصوبه ای داشته که بر اساس آن از ابتدای سال جاری چه خودروهای پلاک تهران و چه خودروی پلاک شهرستان اگر از مراکز معاینه فنی شهر تهران اقدام به دریافت معاینه فنی کنند، مشمول تخفیف در عوارض سالانه طرح تردد در محدودههای ترافیکی خواهند شد.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران خودروهایی که معاینه فنی عادی خود را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت میکنند مشمول دریافت تخفیف ۱۰ درصدی عوارض سالانه طرح ترافیک خواهند شد و خودروهایی که معاینه فنی برتر را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت کنند مشمول دریافت تخفیف ۲۰ درصدی در پرداخت عوارض سالانه طرح ترافیک می شوند و این مورد در حوزه اقدامات تشویقی است.
به گفته میرزایی قمی، باید به این مسئله به عنوان یک پیش بینی قانونی در نظر گرفته شود تا تمام خودروهایی که در محدوده شهر تهران تردد میکنند؛ معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی شهر تهران دریافت کنند. بدون تردید تدبیر راهکاری توسط شورای اسلامی شهر تهران و یا در سطح بالاتر هیأت وزیران برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران یا کلان شهرهای دارای اولویت آلودگی هوا برای خودروهایی که در پایتخت یا کلان شهرها تردد میکنند میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
وی تأکید کرد: پیشنهاد ما در این مورد تنها در خصوص شهر تهران نیست؛ بلکه بهتر است تا برای همه شهرهای بزرگ که با معضل آلودگی هوا درگیر هستند، این طرح اجرایی شود.