۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰
در نشست خبری معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو مطرح شد؛

ایمن ترین خودرو ساخت داخل در آستانه ورود به بازار

عرضه ۱۰ هزار دستگاه ری را در سال جاری
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد: تا زمستان امسال، ظرفیت تولید ری را به ۲۰ دستگاه در ساعت افزایش خواهد یافت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید و از نیمه دوم سال عرضه خواهد شد
ایمن ترین خودرو ساخت داخل در آستانه ورود به بازار
ایکوپرس- مهدی رادمنش در نشست خبری با محوریت خودرو ری‌را، عنوان کرد: طراحی این خودرو مطابق با استانداردهای روز بوده و در سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا و در تیراژ مناسب عرضه خواهد شد. میزان ساخت داخل این محصول در حال حاضر حدود ۶۸ درصد بوده که در ادامه تولید انبوه، افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مشخصات فنی خودروی ری‌را، خاطرنشان کرد: این محصول دارای موتور EF7P TC با حجم ۱۶۴۵سی سی و توان ۱۶۰ اسب بخار است. حداکثر گشتاور این خودرو ۲۴۰ نیوتن متر بوده و دارای ۱۶ سوپاپ و حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است.
رادمنش با بیان این‌که ترمزهای عقب و جلو این خودرو دیسکی بوده و از چهار کیسه هوا در نسخه اول برخوردار است که در نسخه‌های بعدی افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: فرمان برقی این محصول قابلیت تنظیم در چهار جهت را دارد. هم چنین کلیدهای کنترل بر روی فرمان و نیز سیستم تهویه اتوماتیک در این خودرو پیش بینی شده است.
وی افزود: آیینه الکتروکرومیک و آیینه های برقی تاشونده، شیشه های مجهز به آنتی‌ترپ و پاور‌‌ویندو، شیشه های عقب سولار و دودی، چراغ های مه شکن، چراغ های خوشامد‌گویی و... از سایر مشخصات این محصول است. ری‌را در زمینه امکانات هیچ کسری نسبت به رقبا نداشته و پر امکانات‌ترین خودروی ساخت داخل است‌.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به این‌که تریم داخلی این خودرو، کاملا جدید و منطبق بر خودروهای لوکس دنیا طراحی شده و یک طراحی چند جانبه دارد‌، گفت: مانیتور یکپارچه با نمایشگر جلو آمپر و امکانات رفاهی متعددی برای این محصول تعبیه شده است. هم چنین داخل خودرو نورپردازی شده است که مشتری می تواند بنابر سلیقه خود رنگ آن‌ را تغییر دهد.
وی با اشاره به این‌که در حوزه قوای محرکه که یکی از آورده‌های بزرگ این محصول است، موتور EFP توربوشارژ بر روی ری‌را توسعه داده شده است، اظهار کرد: موتور EF7TC در ایران خودرو وجود داشت و بر روی محصولات نصب می شد، اما برای خودرویی با این مشخصات، نیازمند توان و گشتاور بیش‌تری بودیم. هم چنین به سبب استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت ناگزیر به کاهش مصرف سوخت بودیم، بنابراین موتور جدید با همت شرکت ایپکو توسعه داده شد.
رادمنش افزود: یکی از ویژگی های این محصول، کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه است که موجب کاهش مصرف سوخت می شود. این موتور که شتاب بالایی به خودرو می دهد، در آینده می تواند استاندارد یورو شش را نیز پاس کند. 

 

شبکه برق و الکترونیک ایران خودرو
به بیان وی، یکی دیگر از ویژگی های اختصاصی ری‌را، بهره گیری از شبکه برق و الکترونیک اختصاصی ایران‌خودرو بوده که برای نخستین بار در کشور توسعه داده شده است. در این پروژه، شرکت دانش بنیان جتکو متولی کار شد و توانست سخت افزار و نرم افزارBCM   با نام IKBCM را برای این محصول توسعه دهد که طبق برنامه برروی خودروهای دنا جوانان، ری‌را و تارا با موتور سه سیلندر از این شبکه استفاده خواهد شد و در آینده، این شبکه برای سایر محصولات نیز توسعه داده خواهد شد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، یادآور شد: از دیگر ویژگی های خاص این محصول، ماژول اتصال به شبکه خودرو است که برای نخستین بار در ایران انجام شد. این ماژول ماحصل همکاری شرکت دانش بنیان تام ایران خودرو و جهاد دانشگاهی شریف است. 
وی با بیان این‌که برای بهره برداری از این تجهیز، نیازمند زیرساخت هایی هستیم که با همکاری هلال احمر در حال انجام است، گفت: بر این اساس، در صورت بروز سانحه، سرنشینان می توانند با فشار دادن تنها یک دکمه، به اپراتور متصل شوند.
رادمنش با اشاره به این‌که یکی از نرم افزارهای اختصاصی که در این محصول توسعه داده شده است، به خریداران این محصول کمک می کند تا با نصب آن از شرایط خودرو به صورت برخط مطلع شوند و امکاناتی نظیر اطلاع از موقعیت خودرو، دسترسی به امداد خودرو و امکان دیاگ محصول از راه دور را دریافت کنند. هم چنین کامپیوتر سفر بر روی نرم افزار این خودرو پیش بینی شده است و به صورت کلی، پس از اتصال به اینترنت، مجموعه ای از امکانات به این محصول اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که در محصول ری‌را، خودرو متصل (Connected Car) در دو حوزه مخابراتی برد بلند و برد کوتاه فعال شده و هرکدام ویژگی های خود را دارد، گفت: در آینده و با اتصال خودرو به خودروهای اطراف و محیط اطراف، می توانیم سیستم ناوبری را نیز توسعه دهیم که این موارد پیش بینی و مقدمات آن نیز مهیا شده است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو بیان کرد: IKP2 یک پلتفرم جدید است و به همین دلیل خط کامل بدنه سازی را برای این محصول توسعه دادیم که قادر به تولید دو نسخه بنزینی و برقی است و شرکت تام ایران خودرو متولی این فرآیند بود.
وی افزود: برای تولید این محصول، هزار تن قالب سازی در داخل کشور و توسط شرکت آیکید و شرکت های مرتبط با آن صورت گرفت و هزار و ۲۳۰ تن قالب نیز به خارج از کشور سفارش گذاری شد. 
رادمنش با بیان این‌که برای تولید ری‌را هم چنین خطوط رنگ خودرو اصلاح شده و خط کامل مونتاژ و تکمیل کاری توسعه داده شد، اظهار کرد: دستگاه های تست آخر خط ری‌را نیز برای نخستین بار توسط شرکت دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی شریف توسعه داده شد که می تواند تنطیمات زوایای چرخ و چراغ را انجام دهد، این اقدام نیز به خوبی انجام و نصب شده است و به زودی به بهره برداری می رسد.

 

آماده تولید انبوه ری را هستیم
وی با اشاره به این‌که از بهمن ماه سال گذشته، وارد مرحله آفلاین محصول ری را شدیم و در حال حاضر آماده شروع تولید انبوه هستیم، گفت: ظرفیت تولید خطوطی که توسعه داده شد، ۲۰ دستگاه در ساعت است که ۱۱۰ هزار دستگاه در سال می تواند تولید کند. از ابتدای تولید این محصول، سیستم یکپارچه برنامه ریزی تولید اجرا شد؛ برنامه‌ریزی جامع قطعات و مواد از همان ابتدا در پروژه اجرا و سیستم نوین کیتینگ و لجستیک در خط مونتاژ اجرا شد که آخرین فناوری های تولید و صنعتی سازی در دنیا به شمار می رود و در خطوط تولید ری‌را استفاده می شود.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با بیان این‌که یکی از ویژگی های خاص خط تولید ری‌را، استفاده از گان های MFDC است، یادآور شد: برای نخستین بار است که در خط تولید بدنه محصولات داخل کشور از این گان استفاده می شود. این گان ها آخرین تکنولوژی گان های تولید بدنه هستند که قابلیت کنترل پارامترها را داشته و با استفاده از آن‌ها، کیفیت جوش محصولات ارتقای قابل ملاحظه ای یافته و مصرف برق نیز کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که تاکنون بالغ بر ۱۵۰ آیتم تست بر روی خودروی ری‌را صورت گرفته که تمام آن‌ها با نتایج مثبت پشت سر گذاشته شده است، عنوان کرد: با توجه به انجام دو مرحله تست های تصادف بر روی این خودرو، با قاطعیت اعلام می کنیم که ری را، ایمن ترین خودروی ساخت داخل کشور است. 

کد مطلب: 219287
برچسب ها: ایران خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *