۱
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰

12 موضوع مهم که رئیس جمهور جدید باید به آنها توجه کند

واقعا برای تعیین نفرات اول دولت خود اندکی از پیرمردها و پیشکسوتان فاصله بگیرید. گرچه محترم و کاربلدند ولی جوانان و ما دهه شصتی ها دیگر از این چهره های تکراری خسته شده ایم.
12 موضوع مهم که رئیس جمهور جدید باید به آنها توجه کند

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از عصر ایران ،در زمان پیروزی شاید مالوف نباشد که جز تبریک بگویند ولی ضمن تبریک پیروزی به دکتر مسعود پزشکیان، می خواهم به عنوان یک ایرانی دهه شصتی حرف هایی را خطاب به ایشان یادآوری کنم تا مانند دوسال پایانی آقای روحانی و زمان های کوتاهی در دولت آقای خاتمی منجر به تکرار تجربه های تلخ نشود:

۱.سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و جامعه دوقطبی
آقای دکتر! بهتر از من می دانید که وضعیت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور به سطح پایینی رسیده، وضعیت دوقطبی در کشور (طبق گزارش مرکز پژوهش ها) شدید است و نیاز به بازسازی دارد و اولین راه آن صداقت و تعامل است. لطفا مطابق صحبت هایتان وعده ای ندهید که نمی توانید انجام دهید و از دوقطبی سازی در جامعه در هر مساله ای بپرهیزید.

۲.دوری از تنش و حاشیه
ایران عزیز برای توسعه بیش از هر چیزی نیاز به آرامش دارد؛ خصوصا که الان مجلس نیز در جناح رقیب شما بازی می کند لطفا وارد دعواهای بی مورد نشوید. برای توسعه هم افزایی و تعامل یک ضرورت است.

۳. مشاوره پیشکسوتان، اجرای جوانان
برای تعیین نفرات اول دولت خود اندکی از پیرمردها و پیشکسوتان فاصله بگیرید. گرچه محترم و کاربلدند ولی جوانان و ما دهه شصتی ها دیگر از این چهره های تکراری خسته شده ایم. استدعا داریم این مسیر را تغییر دهید. پیشکسوتان مشاور باشند و جوانان را وارد عرصه اجرا کنید. هرکار و فعالیتی خون تازه می خواهد تا امید به دهه هفتاد و هشتادی ها هم تزریق شود. سوتی های بزرگان ستاد در تبلیغات هم کم نبود.

۴.ایجادحکمرانی جدید منابع انسانی در کشور
آقای دکتر وضعیت حکمرانی منابع انسانی در کشور براساس اطلاعاتی که خودتان بهتر از من دارید در حد فاجعه است: سیستم اسفبار بروکراسی اداری، مهاجرت، کاهش جمعیت، سطح حقوق ودستمزدها، فساد فرایندی شده، پایین بودن بهره وری، گزینش ها و انتصابات نادرست(دردولت آقای روحانی که بسیار بود و در زمان آقای خاتمی کمتر) و... برای اصلاح نیاز به برنامه بهبود دارد .لطفا توجه کنید تا باز پشیمان نشویم. طبق گفته هایتان تخصص را محور قرار دهید(حتی از رقیب تان اگر شایسته است) حتی برای برخی سمت ها اگر می توانید آگهی عمومی منتشر کنید و با تشکیل کانون های ارزیابی درست انتصابات انجام شده و خطای آن کاهش یابد.

۵.بازسازی برند ایران برمبنای توسعه گرایی

برند ایران برای توسعه نیازمند بازسازی است و برای این موضوع باید ارتباطات جهانی و بهره گیری از مشاورین خبره و استفاده از رسانه های نوین برنامه جدی داشته باشید.

۶.اقتصاد و زندگی معمولی برای ایران

شاید مهمترین اولویت آدم های معمولی در کشور ، اقتصاد و سطح تورم باشد. استدعا داریم هرچه می شود با راهبری آقای طیب نیا هر چه سریعتر نسبت به کنترل تورم و با هماهنگی تیم سیاست خارجی اقتصاد مبتنی بربازار و بازارهای جهانی را پیگیری کنید تا موتور رشد اقتصادی روشن شود.
صنعت و تولید را باورود تکنولوژی های جدید، بهبود زیرساخت ها و توسعه فرهنگ مدیریت بهره ور بازآفرینی کنید. حال تولید خوب نیست.

۷موزش، بهداشت

در کشورهای توسعه یافته دو بخش آموزش و بهداشت خصوصی نمی شوند مگر به حسب نیاز و محدود؛ لطفا داستان خصوصی سازی فاجعه بار در این دو بخش را که برای کشور بحران زا شده است هرچه زودتر کنترل کنید.

۸. فرهنگ و رسانه و فضای مجازی

اولا فضای انتقاد رسانه ای و شفافیت در رسانه را به شدت دنبال کنید. شفافیت ابزار توسعه است. ظرفیت فرهنگی را با بهره گیری از نسل جوان وخلاق برای اهداف توسعه ای و رشد اقتصادی شکوفا نمایید. فضای مجازی را با یک حکمرانی درست توسعه دهید و از محدودسازی به سبک پرایدیسم در این فضا دوری کنید. فرهنگ دنیایی از مسائل و تنوع را دارد.

۹.آزادی های مدنی و توسعه سیاسی

جایگاه تسهیم سه گانه دولت،بخش خصوصی و نهادهای مدنی را برای توسعه سیاسی کشور اصلاح کنید. سازمان های مردم نهاد و نهادهای مدنی را که بسیار ضعیف شده اند گسترش دهید و توانایی بخش خصوصی و دولتی را متوازن کنید. بدون توازن این ۳گانه توسعه کاریکاتوری است.

۱۰. قهرکرده ها و ناراضی ها

عملکرد شما می تواند ۵۰درصدی که به هردلیلی قهرکرده اند را برگرداند؛ پس حواستان باشد نظر آنها محترم است وحق دارند. باید اعتمادشان جلب و خیالشان راحت شود.

۱۱. علوم انسانی و پژوهش

توسعه از علوم انسانی ایجاد می شود؛ به فارغ التحصیلان، اساتید و افراد صاحب مهارت در حوزه علوم انسانی توجه ویژه ای داشته باشید. برای توسعه بازسازی قدرت آنان ضروری است. همچنین به پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و اصل پژوهش صادقانه و بیطرفانه تا می توانید توجه کنید ولاپوشانی در گزارش های آن ها نداشته باشید.

۱۲.زنان و دختران

زنان و دختران این سرزمین به ویژه نسل های جدید نگرانند و نیازمند توجه جدی به مسایل شان. توسعه حضور موثر زنان در جامعه و خانواده امری انکارناپذیر  است؛ حواستان باشد مثل گذشته که دیگران ندیدند قدرت آنان را نادیده نگیرید.

این ها نکاتی کوتاه بود از میان ۱۰۰چالش آینده ایران که شما در بهبود یا بدتر کردن آن موثرید. امیدوارم که بتوانید با ایجاد وحدت ملی موفق باشید.
پی نوشت ۱. به آقای ظریف بگویید دوستت داریم.
پی نوشت ۲. بعد از سال ها امیدوار شدیم ناامیدمان نکن.

کد مطلب: 219159
برچسب ها: مسعود پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *