به گزارش سایپانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پیرو انتشار خبری با عنوان «عرضه قطره چکانی خودروسازان داخل دوباره بازار را به هم ریخت» اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا به ارائه توضیحاتی پرداخت.
در توضیحات سایپا آمده است: سامانه یکپارچه در اسفند ماه 1401 در وزارت صمت شکل گرفت و گروه سایپا طی دو مرحله در این سامانه خودروهای تولیدی را عرضه کرده است؛ کل متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو 933 هزار و 163 نفر بوده است که 809 هزار و 207 نفر (86.7) از سوی این گروه دعوت به واریز وجه شده است که از تعداد فراخوان شده 602 هزار و 806 نفر (64.6 درصد) فرآیند ثبت نام و خرید خودرو را دنبال نکردهاند و تنها 206 هزار و 401 نفر (22.11 درصد) ثبت نام کردند. این نشان میدهد که همانند گذشته تقاضا برای خودرو وجود ندارد و همچنین سامانه یاد شده فاقد کارایی لازم در تنظیم بازار است.
در ادامه این توضیحات آمده است: به گزارش معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، در خصوص خودروهای سایپا هیچ آشفتگی در بازار نبوده و فرآیند تحویل خودرو به صورت عادی است ( که اطلاعات جدول ذیل مبین این موضوع است).
تحویل شده به مشتری از ابتدای سال
353550
تعداد خودروی در حال حمل
3591
در اختیار نمایندگی در فرآیند تحویل به مشتری
3400
تعهدات باقی مانده تا پایان سال
118231
در بخش دیگر توضیحات سایپا آمده است: همچنین عدم رشد قیمت خودروهای گروه سایپا در بازار در چند ماه اخیر، حاکی از برنامه منظم تولید و عرضه به موقع خودرو به بازار است و شرکت سایپا در سال 1401 با افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات (حسب اجرای فرمان مقام معظم رهبری) و تولید بیش از 100 هزار خودرو نسبت به سال1400 داشته است و در تاریخ 1401.12.29 بر اساس مکاتبات و موافقت بعمل آمده از سیستم قرعه کشی خارج شده است؛ مطابق با فرآیند مکانیزه سایپا، زنجیره تولید و عرضه بر اساس یک سیستم مدیریت یکپارچه تحقق یافته است و رضایتمندی مردم طبق شاخص های زیر صورت پذیرفته است.
حوزه خودروهای برقی، فرآیند واردات خودرو را انجام داده است و در حال حاضر خودروهای مذکور فرآیند ترخیص را در گمرک طی میکنند؛ آینده خودروسازی، تولید و توسعه خودروهای تمام برقی و هیبریدی است، همچنین اولین خودروی هیبریدی به عنوان خودروی آریا در پروژه های توسعه محصول سایپا قرار گرفته است که یکی از ویژگی های این خودرو رقابت با خودروهای وارداتی و مونتاژی است و این تصمیم هوشمندانه در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی از مهمترین راهبردهای مقام معظم رهبری است و از طرفی دیگر با تغییر رویکرد تکنولوژی در خودروها باعث کاهش مصرف بنزین در کشور است، قطعاً تحقق سیاستهای مذکور وزارت صمت در کاهش میزان مصرف سوخت از اقدامات اساسی، شایسته و راهبردی محسوب می شود.
سایپا در پایان اعلام کرده است: این شرکت آمادگی دارد با کارشناسان بازار خودرو مورد اشاره در خبر درج شده، به صورت مستقیم جلساتی را برگزار و چالش ها و فرصتها و تهدیدات بازار خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دهد.