۰
پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۰

چرا عربستان از آمریکا ناامید شد و به چین روی آورد؟

سعودی‌ها همچنان از آرایش قدرت خاورمیانه ترسیده و در حال متنوع‌کردن متحدان و منابع درآمدی خود هستند که تنها باعث می‌شود نیروهای ایران، چین و روسیه تقویت شده و نوع جدیدی از جنگ سرد در خاورمیانه به وجود آید.
چرا عربستان از آمریکا ناامید شد و به چین روی آورد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز،هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با محمد بن سلمان به جده سفر کرد. آمریکا برای مناطقی از عراق و سوریه که علیه داعش جنگیده بودند، پیشنهادی ۱۵۰ میلیون‌دلاری داد. این را می‌توان سفری دلجویانه از سوی آمریکا با متحدانی، به ویژه عربستان دانست که در نبرد علیه داعش، توسط واشنگتن رها شده بودند.

به نوشته سارا اِستِرن در اسرائیل تودِی، اکنون که دیگر بازیگران به دنبال جذب سعودی‌ها هستند، آمریکایی‌ها، کمی دیر متوجه شده‌اند که نمی‌توانند از خاورمیانه چشم‌پوشی کرده و در عین حال، توجه خود را به دیگر تهدیدات امنیتی بین‌المللی معطوف کنند. همه این دشمنان منطقه‌ای به شدت در هم تنیده هستند.

 

پیوستن عربستان سعودی به توافقنامه ابراهیم، هر چقدر هم که اتفاق مهمی باشد، مأموریت ساده‌ای نیست. سعودی‌ها بسیار مغرورند و بدون شک، زمانی که جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی گفت: «ما به آن‌ها سلاح بیش‌تری نمی‌فروشیم. ما سعودی‌ها را به کشوری منفور تبدیل می‌کنیم که شایسته آن هستند»، به شدت ناراحت شدند. از آن زمان، دولت ایالات متحده با مصون‌کردن بن سلمان از پیگرد قانونی، به طور قابل توجهی از این موضع عقب‌نشینی کرده است.

کد مطلب: 197930
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *