۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
وزراي خارجه ايران و عربستان بر عبور از تنش و گسترش همکاري تاکيد کردند

بن‌فرحان با پيام ملک‌سلمان در تهران

رئيسي به رياض دعوت شد
«فيصل بن فرحان» وزير خارجه عربستان سعودي ديروز به تهران آمد ؛ سفري که خبرگزاري اسپوتنيک از آن به اقدامي در جهت تقويت بيشتر روابط دو کشور  تعبيرکرد.
بن‌فرحان با پيام ملک‌سلمان در تهران
گروه سياسي: «فيصل بن فرحان» وزير خارجه عربستان سعودي ديروز به تهران آمد ؛ سفري که خبرگزاري اسپوتنيک از آن به اقدامي در جهت تقويت بيشتر روابط دو کشور  تعبيرکرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در جريان سفر وزير امور خارجه عربستان به تهران، «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه کشورمان و «فيصل بن فرحان» همتاي سعودي خود ديدار کردند. اين سومين ديدار ميان وزراي امور خارجه ايران و عربستان پس از احياي روابط دوجانبه و اولين سفر وزير خارجه عربستان به ايران طي هفت سال گذشته است.
حوالي بعدازظهر ديروز(شنبه) مذاکرات وزيران خارجه ايران و عربستان، پس از استقبال رسمي در باغ ملي برگزار شد. ديدار با «ابراهيم رئيسي» رئيس‌جمهوري ايران هم دربرنامه وزيرخارجه عربستان بود.
تقدير از مساعدتهاي دو طرفه
وزير خارجه ايران عصر روز شنبه در نشست مشترک با فيصل بن فرحان وزير امور خارجه عربستان در محل وزارت خارجه کشورمان گفت: صد روز از توافق تهران و رياض و شروع مجدد روابط ديپلماتيک مي‌گذرد. در اين مدت توانستيم در پايتخت‌هاي دو کشور و در سرکنسولگري‌ها در مشهد و مدينه مقدمات بازگشايي نمايندگي‌ها و دفاتر سياسي و کنسولي خود را انجام دهيم. وي گفت: از مساعدت‌هاي دولت عربستان سعودي براي افتتاح سفارت و سرکنسولگري و دفتر نمايندگي ايران در سازمان همکاري اسلامي در رياض و جده تشکر مي‌کنم. ما نيز تسهيلات لازم را براي کادر ديپلماتيک عربستان در تهران و مشهد فراهم کرده‌ايم.
اميرعبداللهيان گفت: خرسنديم که با استقرار گروه‌هاي ديپلماتيک ايران در عربستان امسال اتباع و حجاج کشورمان حجي شايسته و مناسب را در عربستان پشت سر مي‌گذارند.
وي افزود: از حمايت و هماهنگي‌هاي همتاي خود در عربستان تشکر مي‌کنم و متقابل ما نيز تسهيلات سفر اتباع عربستاني به مقاصد زيارتي و گردشگري ايران را فراهم کرديم.
تشکيل کميته مشترک اقتصادي و سياسي
وزير خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات روز شنبه خود با بن فرحان در در ادامه ديدارهاي قبلي در پکن و کيپ تاون اظهار کرد: فرصتي داشتيم تا ابعاد مختلف همکاري‌ها در زمينه تشکيل کميسيون مشترک اقتصادي و کميته‌هاي سياسي، مرزي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ساير بخش‌ها از جمله محيط زيست که در مورد آن اتفاق نظر داريم را بعد از تاييد مذاکرات و توافق‌هاي دو وزير توسط مقامات عالي دو کشور براي اجراي توافق‌ها اقدام مي‌کنيم.
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: ديدار امروز همچنين بر ضرورت همکاري‌هاي پايدار اقتصادي و تجاري و سرمايه‌گذاري مشترک به ويژه تحرک بيشتر در بخش خصوصي دو کشور متمرکز بود. ما درباره همکاري‌ها در حوزه حمل و نقل، گردشگري، فناوري و ساير زمينه‌هاي مورد علاقه طرفين اتفاق نظر داريم.
رييس دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: امنيت منطقه‌اي و امنيت تک تک کشورها امري اساسي و حياتي براي همه و ضرورت انکارناپذير براي دستيابي به آينده امن‌تر و شکوفاتر و توسعه يافته‌تر در منطقه مشترک ماست. ايران هرگز امينت را مترادف با نظامي‌گري نمي‌داند؛ بلکه امنيت را مفهومي فراگير و دربرگيرنده ابعاد فرهنگي، سياسي، اجتماعي تجاري و اقتصادي بين کشورهاي منطقه مي‌داند.
تاکيد بر بازگشايي سفارت عربستان
فيصل بن فرحان وزير امور خارجه عربستان هم با ابراز خرسندي از سفر به تهران گفت: امروز گفت‌وگوهاي شفافي با وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران داشتم و اقدامات ديپلماتيک دو کشور در حال گسترش است.
وي با بيان اين‌که «چند روز پيش سفارت جمهوري اسلامي ايران در رياض و کنسولگري ايران در جده و دفتر دائم نمايندگي ايران در سازمان همکاري اسلامي در عربستان بازگشايي شد»، گفت: ان‌شاالله به زودي سفارت عربستان در تهران نيز بازگشايي مي‌شود و در همين جا از دولت و وزارت امور خارجه ايران بخاطر همکاري در اين زمينه تشکر مي‌کنم.
وي هم‌چنين با بيان اين‌که «دو کشور ايران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند»، گفت: روابط ايران و عربستان بر اساس اصولي است که از جمله آن عدم دخالت در امور داخلي دو کشور، احترام متقابل و متعهد بودن به منشور سازمان ملل متحد است.
وزير امور خارجه عربستان با ابراز اميدواري از اين‌که «افق همکاري‌هاي دو کشور در زمينه‌هاي مختلف گسترش پيدا کند»، ادامه داد: اميدواريم بازگشت روابط دو کشور ايران و عربستان به حالت طبيعي خود به نحو مثبت در منطقه، جهان اسلام و عرصه بين‌الملل منتقل شود.
فيصل بن فرحان وزير خارجه عربستان همچنين با اشاره به زمينه‌هاي همکاري دو کشور در ارتباط با همکاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي و با ابراز اميدواري به اين‌که «روابط دو کشور در کنار روابط سياسي در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي نيز گسترش پيدا کند» ادامه داد: جا دارد در اينجا به اهميت همکاري‌هاي دو کشور در زمينه منطقه‌اي به ويژه حوزه دريانوردي و تلاش دو کشور براي عدم انتشار سلاح‌هاي کشتار جمعي اشاره شود.
دعوت رئيسي به عربستان
وزير خارجه عربستان با بيان اين‌که «در جريان سفر به تهران با ابراهيم رئيسي رئيس جمهور ايران نيز ديدار و رايزني مي‌کند»، گفت: در اين ديدار سلام‌هاي گرم خادمين حرمين شريفين ملک سلمان و محمد بن سلمان را خدمت ايشان (رئيس جمهور ايران) ابلاغ مي‌کنم. هر دوي اين بزرگواران مايل هستند که سفر رئيس جمهور ايران به عربستان هر چه زودتر انجام شود و ايشان به دعوت صورت گرفته به زودي پاسخ دهند.
وزير امور خارجه عربستان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در اين نشست مطبوعاتي گفت: سفر من به تهران با ايام حج مصادف شده و شاهد آن هستيم که قلب‌هاي مومنين به سمت مکه و مدينه حرکت مي‌کند و عربستان مفتخر است که از مهمانان خانه خدا پذيرايي مي‌کند. ما در عربستان همه ظرفيت‌هاي خود را براي خدمت به حجاج آماده کرده‌ايم و به حجاج ايراني نيز خوش آمد مي‌گوييم و آرزوي قبولي حج آنان را داريم.
کد مطلب: 197635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *