۰
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳

تحول كيفي ايران خودرو؛گام هايي پيوسته و ناگسستني

گروه صنعتي ايران خودرو همواره يكي از شركت هاي پيشتاز در صنعت خودروسازي كشور بوده است. از اين شركت به عنوان يكي از بزرگ ترين خودروسازان منطقه و خاورميانه ياد مي شود.به گفته بسياري از كارشناسان، ايران خودرو با دستاوردهاي ارزشمند و كم نظيرش، پيشران بسياري از شاخه هاي مهم صنعتي و توليدي كشور بوده و نقش چشمگيري در رشد توليد ناخالص اقتصاد كشور دارد. اين گروه صنعتي با عملكرد خود نشان داده است بر اساس نقشه راه و مسير درست پيش مي رود
تحول كيفي ايران خودرو؛گام هايي پيوسته و ناگسستني
به گزارش مردم سالاری آنلاین،كاركنان ايران خودرو نيك مي دانند كه مردم و افكار عمومي از آنان انتظار فراتري نسبت به ساير شركت هاي رقيب دارند. چرا كه اين شركت با بهبود مداوم عملكرد خود، انتظارات و خواسته مشتريان و مصرف كنندگان را افزايش داده است؛ اين يعني پيشرو بودن؛ پيشرو در توليد، پيشرو در توسعه محصولات، پيشرو در تنوع محصول و توليد محصولات جديد ... و اينك پيشرو در كيفيت. 
 
گام هاي تحول كيفي در ابعاد گوناگون
اكنون مهم ترين و اساسي ترين برنامه ها و اهداف گروه صنعتي ايران خودرو با محوريت كيفيت و توسعه پي ريزي شده است. اين شركت در همه ماموريت هاي محوله، موضوع كيفيت و بهبود فرايند توليد را در دستور كار قرار داده است، به طوري كه در حال حاضر برنامه ريزي ها و تصميمات كلان و دقيق در اين حوزه، رفته رفته به ثمر نشسته و آثار آن براي مصرف كنندگان نهايي محسوس و قابل مشاهده است. قطعا اين حركت با صلابت و انگيزه بيشتري تداوم مي يابد، تا شرايط مورد نظر محقق گردد. 
بهبود ايمني و كيفيت از اواخر سال گذشته با اجراي پروژه هاي متعدد در ايران خودرو همچنان ادامه دارد. ارتقاي رضايتمندي مشتريان از محصولات اين شركت كه بر اساس نتايج نظرسنجي ها به دست آمده، نشان مي دهد كيفيت تحويل خودرو بيش از 12 درصد و شاخص سلامت خودرو در هنگام تحويل به ميزان 46 درصد بهبود داشته است. اين در حالي است كه شركت ايران خودرو همچنان رتبه نخست خدمات پس از فروش را در كارنامه خود دارد. 
در راستاي افزايش رضايتمندي مشتريان و بهبودكيفيت محصولات، اقدامات و پروژه هاي متعددي از جمله ارتقاي استانداردهاي كيفي در حال اجراست. با توجه به آمارهاي منتشر شده از سوي شركت هاي ارزيابي كيفيت، بازرخوردهاي مثبتي از سوي جامعه و مشتريان دريافت شده است. در همين راستا گروه صنعتي ايران خودرو افزون بر اينكه دريافت استانداردهاي 85 گانه براي تمامي محصولات توليدي خود را در دستور كارش دارد، تلاش مي كند با بهبود و ارتقاي پلتفرم هاي موجود، تمامي محصولات جديد را از مراحل آغازين طراحي و توليد نمونه اوليه، به الزامات استانداردها و امكانات ايمني و رفاهي تجهيز كند.
لازم به يادآوري است به دنبال تحولات كيفي در حوزه خدمات، از سال گذشته مدت گارانتي تمامي محصولات مدل 1401 به بعد اين شركت به 3 سال كاركرد و يا 60 هزار كيلومتر پيمايش افزايش يافته است. با توجه به مدت زمان ياد شده، به تمامي خريداران محصولات ايران خودرو خدمات رايگان ارائه مي شود.
 
گام دوم طرح تحول كيفي
در سال 1402و در راستای تحقق گام دوم طرح تحول کیفیت در حوزه تامین و در چارچوب ابلاغیه استراتژیک گروه صنعتی ایران‌خودرو، برنامه‌های کیفی شرکت ساپکو كه در قالب ۹ محور اصلی تبيين و تشريح گرديد، وارد مرحله اجرا شد. اهم محورهاي ياد شده عبارتند از: مشاركت شركت ساپكو با ايران خودرو در استقرار كامل سيستم هاي توليد و كيفيت در شركت هاي تابعه گروه صنعتي، ارتقاي سطح بلوغ و قابليت سازماني زنجيره سازندگان و متوازن سازي رشد آنان با ايران خودرو، كاهش واريانت و گوناگوني قطعات در خودرو با يكسان سازي شبكه الكترونيكي محصولات و يكسان سازي قطعات، شناسايي و قطع وابستگي خطوط ايران خودرو از منابع تك منبع و داراي ريسك كيفي در شبكه خدمات پس از فروش از اولويت هاي اين برنامه كيفي در حوزه تامين قطعات به شمار مي رود.
همچنين تضمين هماهنگي تامين و طراحي قطعات مطابق استانداردهاي سازمان ملي استاندارد از طريق كنترل ويژه فرايند و محصول قطعات اثر گذار در شماره گذاري خودرو و الزامات قانوني «سي اُ پي» به عنوان يكي ديگر از پروژه هاي 1402 در دست اقدام قرار دارد. در همين راستا بهينه سازي هزينه هاي كيفيت از طريق بهبود كيفي 34 قطعه، با اولويت قطعات اثر گذار بر شبكه خدمات پس از فروش، امسال در دستور كار قرار گرفته است.
بر اساس گزارش هاي ارسالي، شركت ساپكو همچون سال هاي گذشته پياده سازي و ارتقاي سيستم مديريت سامان دهي محيط يا 5S را برنامه ريزي كرده است. اين شركت با پيگيري اقداماتي چون هدفمندسازي سپرده گارانتي، ارتقاي فرايند، ارتقاي سازندگان داراي عملكرد كيفي نامناسب بر اساس الزامات STAS ارزيابي و نيز ارتقاي مهندسي سازندگان، پياده سازي الزامات تاييديه با وضعيت QS در پروژه تارا و مديريت نظارت بر كيفيت اقلام خريد خارجي، نهادينه سازي استحكامات كيفي در فرايند سازندگان را در دستور كار خود دارد.
 
سخن پاياني
اجراي طرح جهش كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو در حوزه هاي گوناگون، تحولات شايسته اي را در اين شركت پيشرفته به دنبال داشته و خواهد داشت. اين مجموعه بزرگ صنعتي عزم خود را جزم كرده تا در طول اجراي طرح هاي مرتبط، با دريافت باز خوردها، نقاط قابل بهبود را شناسايي كند. بي ترديد اين نوع شيوه عملكرد، موجبات افزايش بهره وري را نيز فراهم ساخته و رضايتمندي پايدار، توام با افزايش رضايتمندي مشتريان را در پي خواهد داشت.
ايران خودرو با گذر از چالش ها و كاستي هاي گوناگون، اكنون به روزهاي پر تلاش خود بازگشته و آينده روشني را پيش روي خود ترسيم نموده است. حجم عظيم سرمايه گذاري ها، اصلاح زير ساخت هاي گسترده، سازماندهي نيروي انساني خلاق، كارآمد و نخبه، بهره گيري از دانش بنيان ها و ... از نقاط قوت اين خودروساز بزرگ به شمار مي آيد. بي ترديد با سخت كوشي و همدلي، دستاوردهاي ارزنده تري پيش رو خواهد بود. ناگفته پيداست حمايت از صنعت خودروسازي كشور در ابعاد گوناگون، رونق كسب و كار، ايجاد اشتغال در كشور، رشد صنايع وابسته، گسترش صادرات به كشورهاي منطقه، ارتقاي دانش فني و ... را موجب شده و افتخارات بزرگ تري را براي كشور و ملت عزيز ايران رقم خواهد زد.

«پويا شمس»
کد مطلب: 197177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *