۰
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
فخرالسادات محتشمی‌پور:

تاجزاده درخواست عفو نکرده؛حکم زندان غیرقانونی است

هوشنگ‌ پوربابایی:قبلاً "اظهار ندامت"نبود بلکه "احراز ندامت"بود؛تاجراده درخواست عفو نمی کند
هوشنگ‌ پوربابایی، وکیل مصطفی تاجزاده و فخر السادات محتشمی پور همسر وی در گفت و گویی به موضوع «عفو رهبری» پرداختند.
تاجزاده درخواست عفو نکرده؛حکم زندان غیرقانونی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از اعلام موافقت رهبری با عفو و تخفیف مجازات، درهای آزادی به روی جمعی از متهمان و محکومان اعتراضات اخیر و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، گشوده است.
ازجمله افرادی که پیش از اعتراضات اخیر بازداشت شده است، مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب است که از تیرماه در بازداشت به سر می‌برد که مرداد ماه وکیل وی خبر داد به اتهام‌های اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام در مجموع به هشت سال حبس محکوم شده است که مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال آن قابل اجراست.
محتشمی‌پور: تاجزاده مرتکب جرمی نشده که درخواست عفو کند
فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده، در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا از همسرش درخواستی مبنی نوشتن عفونامه شده است یا خیر، گفت: «این سوال از نظر من از مبنا غلط است چراکه ایشان مرتکب جرمی نشده‌ و همه فعالیت‌هایش قانونی بوده و هیچ فعالیت خارج از چارچوب قانون نداشته‌است.»
وی ادامه داد: «آقای تاجزاده و‌ ما به بازداشت غیرقانونی‌شان و اینکه بیش از هفت ماه به صورت غیرقانونی در زندان است، اعتراض داریم و منتظریم هرچه زودتر آزاد شوند. بنابراین اساسا این قضیه بلاموضوع است. ضمن این که در این خصوص نه از ایشان درخواستی شده و نه ایشان درخواستی برای آن دارند.»
محتشمی‌پور ضمن ابراز خرسندی از آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان اخیر، گفت: «من هم همچون بسیاری از مردم ایران از این اقدام مثبت خوشحال هستم و امیدوارم ادامه‌دار باشد. البته بیشتر این افراد مرتکب کار خلاف قانون نشده‌اند ولی آزادی همه زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اخیر، اگر بلاشرط و‌بی منت باشد، یک اقدام مدبرانه است و از آن استقبال می‌کنیم. امیدوارم هرچه زودتر تمام بازداشت شدگان از حبس بیرون بیایند و نزد خانواده‌های چشم‌ انتظارشان برگردند و ما دیگر هیچ زندانی سیاسی نداشته باشیم. همچنین باید پس از دوازده سال بالاخره شاهد رفع حصر فوری خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی باشیم.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «یکی از مطالبات کسانی که در سال 57 انقلاب کردند، این بود که زندان‌ها ویران شود و‌ هیچ زندانی سیاسی نداشته باشیم اما متاسفانه این مطالبه محقق نشد؛ به‌ویژه بازداشت‌های اخیر بسیاری از معترضین در سراسر کشور، بسیار نگران‌کننده بود و آزادی همه آنان و‌نیز همه زندانیان سیاسی می‌تواند آغازی برای گفتگوی مطلوب و سازنده باشد.»
"اظهار ندامت" نبود بلکه "احراز ندامت" بود
همچنین هوشنگ‌ پوربابایی، وکیل مدافع مصطفی تاجزاده هم درخصوص اینکه آیا فرمان عفو رهبری شامل موکل وی می‌شود یا خیر، گفت: «یکی از شروط عفوی که اخیرا ریاست محترم قوه قضاییه پیشنهاد و مقام محترم رهبری تایید کردند، اظهار ندامت متهم یا محکوم است. بدان معنا که متهم یا محکوم باید" اظهار ندامت" و پیشمانی کند و در صورتی که شرایطش با سایر موارد مندرج در مصوبه منطبق باشد مشمول عفو خواهند شد و درمورد محکومین هم اگر بخشی از محکومیت را سپری کرده باشند، با اظهار ندامت پیش‌گفته مشمول عفو می‌شود. این یک پدیده جدیدی است چراکه سابقاً در عفوی که توسط کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه بررسی و به مقام معظم رهبری ارائه می‌شد، موضوع "اظهار ندامت" نبود بلکه "احراز ندامت" بود.»
پوربابایی درباره تفاوت اظهار و احراز ندامت، گفت: «بدین معنا که آن کمسیون یا مقام‌های ذی صلاح موارد را بررسی و در صورتی که احراز می‌کردند فرد پشیمان و متنبه شده است، درخواست عفوش را مطرح می‌کردند. ولی این پدیده جدید می‌گوید که خود شخص باید ابراز ندامت و پشیمانی کند. بنابراین شرط اظهار ندامت، دست‌کم نسبت به کسانی که اتهام آنان ثابت نشده و مواجه با اصل برائت هستند و هنوز پرونده‌شان به قطعیت نرسیده است یا درباره محکومانی که معتقدند مرتکب عمل مجرمانه نشدند، از جمله آقای تاجزاده، در تباین است. یعنی محکومانی که معتقدند بر اساس قانون اساسی و مقررات فقط اظهار عقیده کرده و مرتکب جرمی نشده‌اند، حال اگر بگویند تقاضای عفو داریم، با آن اعنقاد اولیه خودشان در تعارض است. براساس آشنایی که با روحیات آقای تاجزاده دارم چون ایشان معتقدند که هیچ عمل مجرمانه‌ای را انجام نداده‌اند، مشمول این عفو نخواهند شد.»
این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این پرسش که فارغ از عدم درخواست موکلش، آیا از تاجزاده برای نوشتن عفونامه درخواستی شده است یا خیر، گفت: «اینکه برای نوشتن عفونامه درخواستی شده یا نشده را درجریان نیستم ولی تا آنجایی که مطلع هستم، در زمانی که ایشان داخل زندان بودند درخواست‌های رسمی وحتی تقاضای مرخصی هم نمی‌کردند. آقای تاجزاده حقوقی که به موجب آیین‌نامه سازمان زندان‌ها در اختیارشان قرار می‌گرفت را هم درخواست نمی‌کردند. بنابراین با چنین فرضی، بنظرم خودشان درخواستی برای پذیرش با چنین عفوی با شرایط اظهار ندامت نخواهند کرد.»
منبع:دیده بان ایران
کد مطلب: 189502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *