۰
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
آمار کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه از 30 هزار تن عبور می‌کند

بازداشت پیمانکاران متخلف مسکن ترکیه

بحث درباره تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفته ‌است
امدادرسانی در اوج ناامیدی برای نجات زیرآوارماندگان ادامه دارد؛ نیروهای امدادی همچنان امیدوار به معجزه هستند. دیروز، یک کودک هفت ماهه در هفتمین روز از زلزله مهیب ترکیه و پس از ۱۴۰ ساعت از وقوع این حادثه مرگبار، زنده از زیر آوار خارج شد. نیروهای امداد و نجات اعزامی از سوی شهرداری «کوجاائلی» ترکیه هم موفق شدند یک زن سالخورده در استان هاتای را ۱۵۲ ساعت پس از زلزله نجات دهند. در همین حال نیز یک دختر ۱۳ ساله از زیر آوار ساختمانی در شهر غازی عینتاب بیرون کشیده شده است.
بازداشت پیمانکاران متخلف مسکن ترکیه
گروه بین‌الملل: هدیه‌گل‌محمدی: امدادرسانی در اوج ناامیدی برای نجات زیرآوارماندگان ادامه دارد؛ نیروهای امدادی همچنان امیدوار به معجزه هستند. دیروز، یک کودک هفت ماهه در هفتمین روز از زلزله مهیب ترکیه و پس از ۱۴۰ ساعت از وقوع این حادثه مرگبار، زنده از زیر آوار خارج شد. نیروهای امداد و نجات اعزامی از سوی شهرداری «کوجاائلی» ترکیه هم موفق شدند یک زن سالخورده در استان هاتای را ۱۵۲ ساعت پس از زلزله نجات دهند. در همین حال نیز یک دختر ۱۳ ساله از زیر آوار ساختمانی در شهر غازی عینتاب بیرون کشیده شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در قهرمان ماراش - کانون زمین لرزه ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه – نیز یک زن ۷۰ ساله از زیر آوار نجات یافته است.مقام‌های ترکیه می‌گویند دو زن را که به مدت ۱۲۲ ساعت پس از زلزله مرگبار اخیر زیر آوارها مانده بودند، زنده بیرون کشیدند. از سوی دیگر تیم‌های امداد و نجات در ترکیه روز شنبه یک خانواده پنج نفره را زنده از زیر آوار نجات دادند. امدادگران ابتدا مادر و یکی از دختران این خانواده را از زیر آوار بیرون آوردند و سپس پدر، دختر دیگر و پسر خانواده نجات یافتند.
شمار قربانیان زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه در حال نزدیک شدن به مرز ۳۰ هزار تن است. تعداد جانباختگان ترکیه به بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن رسیده و این آمار در سوریه، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن است. برخی منابع می‌گویند که رقم جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه از 60 هزار نفر فراتر خواهد رفت.
گزارش‌ها نشان می‌دهد، پس از زلزله مرگبار ۱۷ بهمن، در ترکیه و سوریه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ پس‌لرزه ثبت شده است. از سوی دیگر، گروه‌های امداد اتریشی و آلمانی به دلیل درگیری میان گروه‌های امداد دیگر در شهر «هاتای» ترکیه، عملیات خود را موقت متوقف کردند.
همچنین به گزارش رسانه‌های محلی حدود ۹۸ نفر به دلیل غارت اموال مردم از ساختمان‌های تخریب شده، دستگیر شده‌اند و چندین اسلحه نیز ضبط شده است.«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت که از اختیارات اضطراری خود برای مجازات قانون‌شکنان استفاده خواهد کرد.
بازداشت پیمانکاران متخلف
حداقل ۶۰۰۰ ساختمان در ترکیه فروریخته و این پرسش را مطرح کرده است که آیا امکان جلوگیری از فاجعه‌ای در این ابعاد وجود داشته و آیا دولت اردوغان می‌توانست برای نجات جان انسان‌ها کار بیشتری انجام دهد. دولت ترکیه برای کنترل خشم عمومی به دنبال برخورد با پیمانکاران ساختمانی است. درهمین رابطه، پلیس ترکیه دست‌کم ۱۲ نفر را در رابطه با ساختمان‌های فروریخته در استان‌های جنوبی «قاضی انتپ» و «شانلی اورفه» در پی زمین‌لرزه مهیب در ترکیه بازداشت کرد.
خبرگزاری دمیرورن ترکیه گزارش کرد، بازداشت‌شدگان شامل پیمانکاران ساختمان می‌شود. دست‌کم ۶ هزار ساختمان در پی وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری در ترکیه فروخت و بیش از ۲۵ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند که همین مسئله خشم عمومی را از کیفیت نامناسب ساختمان‌ها در ترکیه برانگیخته است.
بر اساس این گزارش، «فؤاد اکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه بامداد یکشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد که دادستان‌های ترکیه حکم بازداشت 113 نفر را در رابطه با ساختمان‌های فروریخته در ترکیه صادر کرده‌اند.
تعویق زمان انتخابات
نارضایتی از وضع امدادرسانی و قصور دولت در نظارت بر ساخت و ساز عمرانی در ترکیه ، منجر به داغ شدن منازعات سیاسی مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شده‌است. پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.حالا گفته می‌شود که موضوع زمان برگزاری انتخابات و تعویق آن تا تاریخ ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) و یا حتی احتمال به عقب افتادن آن تا یک سال آینده هم مطرح شده است. برخی از مسئولان ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با بیان این که هنوز تصمیم مشخصی در خصوص تغییر زمان انتخابات اتخاذ نشده است، اعلام کردند که انتخابات می‌تواند در ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) یعنی در زمان مقرر اعلام شده برگزار شود و برنامه لغو یا تغییر تقویم انتخابات در دستور کار آنها نیست.
تارنمای خبر ۷ ترکیه به نقل از «کورای آیدین» معاون حزب نیک (خوب) ترکیه با تکرار پیش‌بینی «مرال آکشنر» رهبر حزب متبوع خود در خصوص برگزاری انتخابات در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ گفت: اردوغان در این انتخابات از مردم «سیلی می‌خورد.»
«حمزه داغ» معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در واکنش به اظهارات کورای آیدین گفت: در شرایطی که دولت و ملت یکی شده و در تلاش برای التیام درد فلاکت زلزله هستند، احزاب مخالف به فکر این هستند که چطور می‌توانند از شرایط موجود در انتخابات استفاده کنند و این جای تاسف دارد.
رئیس جمهوری ترکیه نیز دو شب پیش در اعتراض به رویکرد احزاب مخالف درباره انتخابات، این احزاب را به تلاش برای سوء‌ استفاده از درد و رنج مردم و وضعیت موجود پس از زلزله متهم کرد و گفت: مردم پاسخ چنین برخوردهای زشت و تلاش برای سودجویی از وضع موجود را خواهند داد.
روزنامه «جمهوریت» ارگان رسمی حزب جمهوری‌خواه ترکیه نیز که از مخالفان جدی اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به شمار می‌‍رود، در مطلبی با تایید احتمال تعویق یک ساله زمان برگزاری انتخابات ترکیه نوشت: دولت در مدیریت بحران زلزله دیر واکنش نشان داده و همین امر انتقادات مردم را به دنبال داشته و رای دهندگان در پای صندوق‌ها واکنش خود را به دولت نشان خواهند داد.
به نوشته این روزنامه، اردوغان نمی‌خواهد وارد انتخاباتی شود که در آن شکست بخورد و بر این اساس، او مجبور خواهد شد تا انتخابات را حداقل یک سال به تعویق بیندازد.
اگرچه اصل ۷۸ قانون اساسی ترکیه تنها «به دلیل جنگ» اجازه تعویق انتخابات را برای یک سال می‌دهد، اما ادعاهایی مبنی بر این که حزب حاکم به دنبال راه‌هایی برای تعویق انتخابات توسط شورای عالی انتخابات است، مطرح شده است.
برابر این اصل، تحت عنوان «تعویق انتخابات و انتخابات میان دوره‌ای» تنها استثنای وضعیت جنگی پیش‌بینی شده و بر این اساس، اگر به دلیل جنگ، امکان برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، شورای عالی انتخابات ملی ترکیه ممکن است تصمیم بگیرد که انتخابات را یک سال به تعویق بیندازد.
تاکنون تنها اردوغان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزدی خود را به صورت رسمی اعلام کرده و احزاب مخالف که تحت عنوان میز ۶ گانه گرد هم آمده‌اند، قصد دارند تا نامزد نهایی خود را ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ بهمن۱۴۰۱ (امروز) معرفی کنند.
کد مطلب: 189265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *