۰
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۰

تولید مواد روانگردان افزایش یافت

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف ۶۹۴۸۴۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان گردان طی ۱۰ ماهه گذشته خبر داد.
تولید مواد روانگردان افزایش یافت
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سردار محمدمسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص کشفیات انواع مواد مخدر از ابتدای سال جاری گفت: مجموع کشفیات تقریبی (مواد مخدر و روانگردان) طی ۱۰ماهه سال جاری ۶۹۴۸۴۶ کیلوگرم است.
وی با اشاره به میزان هر یک از مواد کشف شده در این مقطع ادامه داد: در این مدت ماده مخدر تریاک ۴۴۰۱۴۶ کیلوگرم، حشیش ۶۳۹۷۸ کیلوگرم، گروه هرویین ۱۱۹۳۲ کیلوگرم، مرفین ۱۳۵۳۸ کیلوگرم، شیشه ۲۸۹۳۱ کیلوگرم و سایر مواد ۴۶۰۵۰ کیلوگرم کشف شده است.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره سهم هریک از دستگاه‌های حوزه مقابله از مجموع کشفیات ۱۰ ماهه سال۱۴۰۱ تصریح کرد: در این مدت ۸۹درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی، ۹ درصد وزارت اطلاعات، ۱ درصد سازمان بسیج مستضعفین و ۱ درصد گمرک بوده است.
به گفته زاهدیان ۳۷ درصد از میزان کشفیات ۱۰ ماهه در استان‌های شرقی، ۲۲ درصد در استان‌های حاشیه شرق و ۴۱ درصد در سایر استانها است. همچنین ۷۳ درصد از کشفیات از طریق اقدامات اطلاعاتی، ۲۴ درصد از طریق اقدامات انتظامی و ۳ درصد از طریق اقدامات رزمی کشف گردیده است.
وی درخصوص بررسی شرایط جدید کشور افغانستان تصریح کرد: بر اساس گزارش UNODC بعد از صدور فرمان طالبان مبنی بر مبارزه با کشت، سطح زیر کشت گیاه خشخاش در این کشور ۳۲٪ افزایش را نشان می‌دهد و این در حالی است که رقم تولید تریاک افغانستان به ۶۲۰۰ تن رسیده است.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: در این راستا با نگاهی به اطلاعات واصله از سوی نیروهای مقابله‌ای نوسانات قیمت در مناطق مختلف کشورهای افغانستان-پاکستان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. براساس این بررسی‌ها سطح کشت در افغانستان (۲۰۲۲-۱۹۹۴) همچنان حدود ۷۳ درصد از کل مساحت زیر کشت مواد افیونی به مناطق جنوب غربی کشور (ولایات نیمروز، قندهار، هیلمند، ارزگان وزابل) تعلق دارد. در ولایت هلمند، یک پنجم زمین‌های قابل کشت به کشت خشخاش اختصاص یافت.
زاهدیان با اشاره به قیمت تریاک (دلار/کیلوگرم) ازسال ۲۰۱۹ تا۲۰۲۲   تصریح کرد: به دنبال خشکسالی در آغاز سال ۲۰۲۲، بازدهی وتولید تریاک از میانگین ۳۸.۵ کیلوگرم در هکتار در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۷ کیلوگرم در هکتار در سال جاری کاهش یافت که منجر به برداشت ۶۲۰۰ تن شد که این مقدار برداشت می‌تواند به ۳۵۰-۳۸۰تن هروئین با خلوص ۷۰-۵۰ درصد تبدیل شود.
وی ادامه داد: پس از حاکمیت طالبان با توجه به شرایط جدید کشور افغانستان در معادلات موجود در حوزه کشت و تولید مواد مخدر آن کشور تغییراتی بوجود آورده است، لیکن وجود سوابق- دلایل و مستندات قوی در خصوص وابستگی اقتصاد طالبان و بخش گسترده‌ای از جامعه افغانستان به درآمدهای ناشی از کشت – تولید و قاچاق مواد مخدر فرضیه استمرار تولید مواد و حتی افزایش آن را بیشتر از تحقق ادعای این گروه تقویت کرده و جمع‌بندی دستگاه‌های مقابله‌ای نیز موید این امر است. از این رو پیش بینی می‌شود پس از رسمیت یافتن دولت طالبان در نزد جامعه بین المللی و فروکش کردن هیجانات موجود شاهد افزایش میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان باشیم.
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تحولات کشور افغانستان می‌تواند تاثیراتی در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و مشکلات عدیده‌ای مانند افزایش تولید مواد روان گردان صنعتی، تغییر الگوی مصرف از مواد کم خطر به مواد پرخطر، افزایش ناخالصی‌ها در مواد مخدر مصرفی معتادان و در نتیجه افزایش مرگ و میر معتادان، انحراف مواد شیمیایی و پیش ساز، افزایش تحرکات اشرار و ناامنی مرزی و افزایش هزینه‌های دستگاه‌های مقابله‌ای و گرانی مواد مخدر و افزایش جرائم مالی، سرقت‌های خرد و… را ایجاد کند.
زاهدیان تصریح کرد: در خاتمه ضمن درخواست از خانواده‌ها برای نظارت و مدیریت رفتارهای پرخطر افراد خانواده متذکر می‌گردد نقش کنترلی خانواده در پیشگیری از ابتلای به سوء مصرف مواد مخدر انکار ناپذیر است.
وی با هشدار به سوداگران و فروشندگان مواد مخدر گفت: به سوداگران و عناصر فعال در عرصه مواد مخدر و روان گردان‌ها هشدار داده می‌شود تا هر چه سریعتر از اعمال سنگین خود که کیان خانواده‌ها و سلامت اجتماعی را هدف گرفته‌اند دست برداشته و گرنه دستان پرتوان نیروهای مقابله‌ای آن‌ها را به جای خود نشانده و تحت پیگرد قضایی قرارداده و با حکم مقامات قضایی به سزای اعمال خود خواهند رسید.
کد مطلب: 189361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *