۰
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴

تحصیل در ترکیه؛ از بورسیه تا زندگی

برای دانشجویانی که می‌خواهند با بورس تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند، گزینه‌های مختلف بورسیه از جمله بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط جمهوری ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی توسط ایالت‌های خود دانشجویان، بورسیه‌های ارائه شده توسط مؤسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی مختلف، وجود دارد. فرصت‌ها و مبالغ ارائه شده توسط مؤسسات بورسیه متفاوت است. برخی از این مؤسسات هزینه حمل‌ونقل از کشور شما به ترکیه را نیز پوشش می‌دهند. میزان بورسیه‌های ماهانه نیز باتوجه‌به سطح تحصیلات دانشجویان بین‌المللی متفاوت است.
می‌توانید بررسی کنید که کدام بورسیه‌ها در صفحه وب دانشگاه موجود است و اطلاعات کلی را در صفحه جزئیات دریافت کنید. علاوه بر این، برنامه‌های بورس تحصیلی نیز توسط بورسیه‌های تحصیلی ترکیه و شورای آموزش عالی (CoHE) ارائه می شود.

بورسیه تحصیلی CoHE برای دانشجویان بین‌المللی
این بورس برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشورهایی است که پروتکل‌هایی را با شورای آموزش عالی امضا می‌کنند. اگر دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش عالی ترکیه پذیرفته می‌شوند گواهی مهارت ترکی نداشته باشند، یک سال آمادگی زبان به آنها ارائه می‌شود.
بورسیه تحصیلی ترکیه
بورسیه تحصیلی ترکیه علاوه بر ارائه حمایت مالی، به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در برنامه درخواستی موردنظر خود در دانشگاه قرار گیرند. با این ویژگی، با سایر برنامه‌های بورسیه در جهان متفاوت است. هدف از بورسیه‌های ترکیه این است که اطمینان حاصل شود دانشجویان در طول مدت اقامت خود در ترکیه و همچنین تحصیلات دانشگاهی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بهره‌مند می‌شوند. این برنامه بورسیه همچنین نیازهای دانشجویان مانند مسکن و بیمه درمانی را در طول دوره آموزشی پوشش می‌دهد.
دانشجویان بین‌المللی گزینه‌های مختلفی برای رفع نیازهای اقامتی خود در طول زندگی تحصیلی خود در ترکیه دارند. دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه واقع در محوطه دانشگاه‌ها، در خوابگاه‌های دولتی تحت مدیریت KYK (مؤسسه اعتباری آموزش عالی و خوابگاه‌ها) واقع در نقاط مختلف شهر، در خوابگاه‌های خصوصی و یا در آپارتمان‌هایی که در شهر اجاره می‌کنند، اقامت کنند.
خوابگاه‌های دولتی و خوابگاه‌های دانشگاه
تقریباً تمامی خوابگاه‌های دولتی و خوابگاه‌های دانشگاه در ترکیه برای دانشجویان دختر و پسر مجزا است. اگرچه تعداد دانشجویانی که در اتاق‌ها اقامت می‌کنند متغیر است، اما بسته به تعداد افرادی که در اتاق می‌مانند، ممکن است قیمت‌ها افزایش یا کاهش یابد.
در اتاق و فضاهای مشترک، هر مبلمانی که ممکن است یک دانش‌آموز به آن نیاز داشته باشد در دسترس دانش‌آموزان است. خوابگاه‌ها دسترسی به اینترنت سیمی / بی‌سیم برای همه دانشجویان دارند. برخی از خوابگاه‌ها کافه تریا خود را دارند و معمولاً صبحانه و شام را در آن­جا سرو می‌کنند. فضاهای مشترک مانند اتاق تلویزیون، اتاق مطالعه و آشپزخانه نیز برای دانشجویان در دسترس است.
هزینه‌های ماهانه خوابگاه‌هایی که توسط KYK اداره می‌شوند از 215 تا 340 لیر برای سال 2020 متغیر است. هزینه‌های خوابگاه‌های دانشگاه بسته به هر دانشگاه و ویژگی‌های فیزیکی اتاقی که در آن قرار دارد متفاوت است. با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه می‌توانید معتبرترین و به‌روزترین اطلاعات را در این زمینه به­دست آورید.
 خوابگاه‌های خصوصی
در اطراف اکثر پردیس‌های دانشگاه می‌توان خوابگاه‌های خصوصی پیدا کرد. امکانات ارائه شده توسط خوابگاه‌های خصوصی بیشتر از خوابگاه‌های دولتی است (مثلاً مبلمان جدیدتر و متنوع)، اما هزینه آنها بیشتر است.
اجاره خانه در ترکیه
از دیگر گزینه‌های اقامت برای دانشجویان بین‌المللی، اجاره خانه است. به‌خصوص در محله‌های نزدیک به دانشگاه، بسیاری از دانشجویان با چند دوست خانه اجاره می‌کنند. شما گزینه‌های زیادی برای اجاره خانه در ترکیه خواهید داشت که از نظر کیفیت و تعداد مسکن به‌سرعت درحال‌توسعه است. البته قیمت‌ها در شهرهای مختلف و باتوجه‌به موقعیت و ویژگی‌های خانه متفاوت است. بااین‌حال، صرف‌نظر از بودجه‌ای که دارید، مطمئن باشید در شهری که می‌روید خانه مناسبی پیدا خواهید کرد.
خانه‌ها در ترکیه معمولاً به‌صورت آپارتمانی هستند. این آپارتمان‌ها دارای یک اتاق نشیمن بزرگ و همچنین 2 تا 4 اتاق‌خواب اضافی هستند. اکثر خانه‌ها دارای بالکن هستند. آشپزخانه به‌عنوان یک قسمت مجزا از خانه واقع شده است. گرمایش منازل توسط سیستم مرکزی یا دیگ کمبی تأمین می‌شود. بر اساس میانگین نرخ اجاره به‌ازای هر مترمربع در برخی استان‌ها در سال 2020، متوسط ​​نرخ اجاره یک‌خانه 90 مترمربعی می‌تواند بین 600 لیر تا 2.500 لیر هزینه داشته باشد.

کار در حین تحصیل ترکیه
به‌صورت ویژه، دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند به‌عنوان محقق در پروژه‌های علمی مرتبط با کار خود برای تأمین مالی تحصیلات تکمیلی خود کار کنند. برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز با بورسیه کامل دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرند و در ازای دریافت این بورسیه می‌توانند برای دانشجویان بورسیه دستیاری ارائه دهند. دانشجویان دوره لیسانس اغلب فرصت‌هایی برای کار در یک شغل پاره‌وقت، باتوجه‌به برنامه دوره‌های خود پیدا می‌کنند.
اگر برنامه‌ای برای کار در زندگی دانشجویی خود دارید، آنچه باید ابتدا بدانید این است که مجوز اقامت دانشجویی شما به‌تنهایی مجوز کار را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید در طول تحصیل خود کار کنید، ابتدا باید مجوز کار دریافت کنید. انواع مختلفی از مجوزهای کار مانند کار کوتاه‌مدت، دائمی و مستقل وجود دارد که توسط اداره کل بین‌المللی کار صادر می‌شود. این اطلاعات شامل برنامه‌های کارآموزی نمی‌شود.
فرصت‌های کارآموزی
برنامه آموزش عالی که شما در ترکیه ثبت‌نام کرده‌اید ممکن است یک فعالیت کارآموزی اجباری یا انتخابی باشد. این نوع از فعالیت‌های کارآموزی که بیشتر در دوره‌های کارشناسی دیده می‌شود، معمولاً در ترم تابستان انجام می‌شود. در این صورت نیازی به دریافت مجوز کار نیست و با راهنمایی دانشگاه خود می‌توانید در بسیاری از شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های دولتی، سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های غیردولتی ترکیه فرصت‌های کارآموزی را بیابید.
شما همچنین می‌توانید این فرصت را داشته باشید که به مدت 2 تا 12 ماه در یکی از کشورهای اروپایی تحت برنامه Erasmus + که برای شرکت‌کنندگان از سراسر جهان در طول تحصیل در ترکیه یا بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی آزاد است، کارآموزی انجام دهید. فراموش نکنید که برای این کار با دفتر بین‌المللی دانشگاه خود در تماس نزدیک باشید!
اگر دانشجویی هستید که در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور ثبت‌نام کرده‌اید و قصد دارید برای کارآموزی به ترکیه بیایید، خوب است بدانید که در شرایط خاصی از مجوز کار معاف هستید.
 پس از فارغ‌التحصیلی
اگر می‌خواهید بعد از فارغ‌التحصیلی در ترکیه کار کنید، نمایشگاه‌های شغلی که در پردیس‌های دانشگاه برگزار می‌شود را از دست ندهید. در این نمایشگاه‌ها مسئولان منابع انسانی از بسیاری از شرکت‌های مهم ترکیه حضور دارند. آنها اطلاعاتی در مورد فرصت‌های کار و کارآموزی خود ارائه می‌دهند، درحالی‌که رزومه‌های داوطلبان فارغ‌التحصیل را نیز جمع‌آوری می‌کنند. این نمایشگاه‌ها فرصتی عالی برای فرصت‌های تجاری و کارآموزی است.
علاوه بر این، بسیاری از مراکز شغلی دانشگاهی خدمات مشاوره‌ای متنوعی از جمله اعلام فرصت‌های شغلی برای مراحل شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، شبیه‌سازی مصاحبه و ایجاد رزومه را به دانشجویان ارائه می‌دهند.
مدارک موردنیاز دانشجویان بین‌المللی

برنامه کاردانی
  • نامه (های) مرجع علمی
    کپی تأیید شده ترجمه انگلیسی یا ترکی رونویسی
    کپی پاسپورت/شناسنامه
برنامه لیسانس
  • نامه (های) مرجع علمی
    کپی تأیید شده ترجمه انگلیسی یا ترکی رونویسی
    کپی پاسپورت/شناسنامه
مدرک کارشناسی ارشد
  • فرم درخواست آنلاین
    عکس بیومتریک
    فرم درخواست آنلاین
    اصل یا نمونه گواهی شده دیپلم
    گواهی معادل‌سازی از اداره CoHE برای متقاضیان خارجی که به منظور مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا غیر از رشته‌های بهداشتی (پزشکی، دندان­پزشکی، دامپزشکی، پرستاری، بخش‌های مدیریت مراقبت‌های بهداشتی) درخواست خواهند کرد، نیاز نخواهدبود.
    برای متقاضیان برنامه‌های آموزش زبان خارجی، گواهی نتایج آزمون زبان خارجی مانند TOEFL و غیره
  • کپی تأیید شده ترجمه انگلیسی یا ترکی رونویسی
برنامه دکتری
  • فرم درخواست آنلاین
    عکس بیومتریک
    فرم درخواست آنلاین
    اصل یا نمونه گواهی شده دیپلم
    گواهی معادل‌سازی از اداره CoHE برای متقاضیان خارجی که برای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا غیر از رشته‌های بهداشتی (پزشکی، دندان­پزشکی، دامپزشکی، پرستاری، بخش‌های مدیریت مراقبت‌های بهداشتی) درخواست خواهند کرد، نیاز نخواهدبود.
    برای متقاضیان برنامه‌های آموزش زبان خارجی، گواهی نتایج آزمون زبان خارجی( TOEFLو غیره)
  •     کپی تأیید شده ترجمه انگلیسی یا ترکی رونویسی.
اگر به دنبال تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی هستید، موسسه یونی لند مشاور شما خواهد بود.
کد مطلب: 169861
برچسب ها: تحصیل در ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *