مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با بیان اینکه توان ساخت سکوهای فشارافزا برای میدان پارس جنوبی در کشور وجود دارد، گفت: درباره ساخت این سکوها و مقدار افت فشار چاهها در دوره پیشین بزرگنمایی شده است.
محمدرضا زهیری صبح امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشتماه) در حاشیه دومین روز بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار
مردمسالاری آنلاین درباره وضع توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: متأسفانه فرآیند افت فشار در سالهای آینده در همه فازهای پارس جنوبی به اندازههای مختلف وجود خواهد داشت، اما درباره مقدار این افت فشار در دوران مدیریت پیشین اغراق شد و موضوع ساخت سکوهای فشارافزا را بزرگ و پیچیده جلوه دادهاند، افزون بر این به نظر میرسد بر خلاف خبرهای منفی که در گذشته درباره افت فشار در چاههای پارس جنوبی نقل میشد، خبرهای خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی ساخت سکوهای فشارافزا برای میدان گازی پارس جنوبی را با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی و تجهیزات موجود کاری دستیافتنی خواند و گفت: یکی از چالشهای ساخت این سکوها طراحی دقیق پایههای آن با توجه به وزن بالای تأسیسات نصبشده روی سکو است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تأکید کرد: هماکنون طراحی و ساخت سکوهای فشارافزا با همکاری دانشگاههای کشور در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در حال انجام است و ما در زمینه طراحی ساخت، حمل و نصب این نوع سکوها هیچ مشکلی نداریم، اما تا زمان مشخص شدن وزن دقیق تجهیزات بهکاررفتهروی این سکوها طراحی دقیق برای ساخت جکت آن زمان میبرد.
زهیری با بیان اینکه میتوان بعضی از تجهیزات سکوهای فشارافزای پارس جنوبی را همچون تجهیزات تولید برق در سکوهای جانبی تعبیه کرد، گفت: تلاش میکنیم با روشهای طراحی نو، وزن این سکوها را کاهش دهیم.
وی به تجربه افزایش هزار تنی وزن سکوهای میدان نفتی فروزان اشاره کرد و گفت: هماکنون متخصصان طراحی این شرکت در حال کار روی سکوهای فروزان هستند.
انتقال گاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیش از زمستان امسال به خشکی
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی درباره انتقال سکوی فرآورشی از فاز ۱۲ پارس جنوبی به فاز ۱۱ گفت: احتمالاً از اوایل شهریورماه این سکو با استفاده از شناورهای شرکت تأسیسات دریایی منتقل خواهد شد و پیش از نصب بعضی از تجهیزات آن تعویض و روی جکت جدید خود نصب خواهد شد، بر اساس برنامهریزی گاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از زمستان امسال به خشکی برسانیم.
زهیری درباره تأمین مالی پروژههای مالی این شرکت یادآور شد: در بیشتر پروژهها تأمین مالی از سوی کارفرمایان انجام میشود، از اواخر دهه ۸۰ تا کنون ۹۹ درصد فعالیتهای مربوط به ساخت، طراحی، حمل، نصب تأسیسات دریایی صنعت نفت بهدست متخصصان داخلی انجام میشود.
بهرهبرداری از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تا پایان امسال
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع کنونی خط لوله طرح توسعه فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: خط لوله ۱۱۰ کیلومتری جدید این فاز که موازی با خط لوله پیشین در دریا کشیده خواهد شد بر اساس برنامهریزیها تا پایان زمستان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید، ضمن آنکه عملیات پوششدهی لولههای مورد نیاز این طرح در حال اجرا بوده و لولهاندازی در دریا از اواخر خردادماه با کشتی لولهانداز «سی مستر» اجرا خواهد شد.
گاز کیش تا زمستان ۱۴۰۲ به عسلویه میرسد
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در پاسخ به پرسشی درباره وضع خط لوله دریایی میدان گازی کیش تصریح کرد: این خط لوله ۲۲۰ کیلومتری ابتدا از میدان کیش به سمت جزیره لاوان و از آنجا به سمت پالایشگاه فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی کشیده خواهد شد، هماکنون عملیات طراحی این خط لوله ۳۲ اینچ در حال انجام است و براساس برنامهریزی تا زمستان ۱۴۰۲ روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب با این خط لوله انتقال داده خواهد شد.
تغییرات در قرارداد شرکت آوانگارد همسو با منافع ملی
زهیری درباره مذاکرات شرکت تأسیسات دریایی و شرکت خارجی آوانگارد برای ساخت یک فروند نفتکش برای استفاده در لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی توضیح داد: قرارداد ما با این شرکت بهصورت آیپیسی و ۲۵ ساله بوده و قرار است این نفتکش در طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی استفاده شود.
وی افزود: بر اساس برنامهریزی قرار است تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی از ۳ هزار بشکه کنونی به ۱۳ هزار بشکه برسد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با بیان اینکه انتخاب شرکت آوانگارد بهعنوان شریک کاری در تأمین نفتکش در زمان مدیریت پیشین این شرکت انجام شده است، گفت: بنده در دوران مدیریت خود تنها همسو با منافع شرکت و کشور تغییرهایی را در قرارداد با این شرکت انجام دادهام.
بیتدبیری در توسعه میدان نفتی مشترک فروزان
زهیری درباره وضع توسعه میدان مشترک نفتی فروزان با عربستان نیز گفت: متأسفانه در چند سال گذشته روند توسعه این میدان متوقف شده بود که خوشبختانه بهتازگی با تغییراتی که در طراحی و مهندسی سکوهای منتقل شده از کره جنوبی داده شده در حال پیگیری توسعه هر چه سریعتر این میدان هستیم.
وی به افزایش وزن سکوهای تولیدشدة فروزان در کرهجنوبی اشاره کرد و گفت: برای نصب سکوهای جدید میدان نفتی فروزان نمیتوانیم از روش لیفت (بالا کشیدن) استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نمیتوان عدمالنفع تولید از میدان مشترک فروزان در سالهای اخیر را جبران کرد، گفت: هماکنون این شرکت برای جبران عقبماندگی توسعه میدان فروزان را با سرعت بالا انجام میدهد.
آغاز حفاری در میدان نفتی رسالت
زهیری درباره وضع توسعه میدان نفتی رسالت نیز گفت: بهزودی دکل حفاری شرکت تأسیسات دریایی برای حفاری ۶ حلقه چاه تعمیری و توسعهای در این میدان مستقر میشود، ضمن آنکه عملیات مهندسی این طرح در حال تکمیل است.
فعالیت چراغ خاموش در پروژههای بین المللی
وی با بیان اینکه شرکت تأسیسات دریایی در حال انجام فعالیت در پروژههای بینالمللی بوده اما بهدلیل بعضی محدودیتها نمیتوان درباره جزئیات آن اطلاعرسانی کرد، گفت: بهتازگی این شرکت در مناقصه پروژههای نفتی کشور هند شرکت کرده و مذاکراتی برای نصب جکت با یک شرکت روس داشته است.
فروش دکل های خشکی در دوران مدیریت پیشین
مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی درباره تاخیر در توسعه میدان گچساران نیز تصریح کرد: شرکت تأسیسات دریایی در گذشته دارای دکل حفاری خشکی بوده، اما در دوران مدیریت پیشین این دکلها بنا به دلایل نامعلومی فروخته شد و اکنون ما با توجه به اجاره بالای دکلهای حفاری با مشکلاتی روبهرو هستیم، از این رو مذاکراتی را با کارفرمایان خود در پروژه گچساران برای تحول در توسعه این میدان آغاز کردهایم.
زهیری افزود: توسعه میدان نفتی مارون ۳ نیز با قدرت و سرعت در حال پیگیری است و بهزودی دو دکل حفاری در موقعیت این میدان مستقر میشود.
نمایشگاه بینالمللی نفت محلی برای تبادل اطلاعات و تأمین نیاز شرکتها
در پایان علیرضا ضیغمی، رئیس هیئتمدیره شرکت مهندسی و ساخت تأسسیات دریایی در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه بینالمللی نفت محلی برای تبادل اطلاعات و تأمین نیاز شرکتهای داخلی بهشمار میآید، گفت: در بازدیدهایی که از غرفه شرکتهای فعال در بخش بالادستی صنعت نفت داشتم شاهد توانمندی بالای شرکتهای داخلی در این بخش بودم.
وی با تأکید بر آمادگی شرکت تأسیسات دریایی برای حضور در پروژههای نفتی و گازی کشورهای عراق، سوریه و یمن گفت: تلاش میشود ضمن ارائه خدمات به شرکت ملی نفت ایران در پروژههای بینالمللی حضور داشته باشیم.
ضیغمی با بیان اینکه کشورهای غربی در چند دهه اخیر صنعت نفت را دچار تحریمهای فلجکننده کردهاند، گفت: در اوایل دهه ۸۰ ساخت تجهیزات هایتک مانند رشتههای تکمیلی درون چاهی برای شرکتهای داخلی کاری غیرممکن بود، اما هماکنون شاهد هستیم دهها شرکت در این زمینه در حال رقابت برای فروش محصولات خود به شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت هستیم.