معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مهار اتلاف آموزشی در کشور نیازمند کوششی فراگیر و همه جانبه است، گفت: کیفیت یادگیری مهم ترین اصل آموزش است.
اسفندیار نظری در کارگاه آموزشی موقعیت های یادگیری مدارس دوره متوسطه که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش بهشهر برگزار شد، با بیان این که اتلاف آموزشی یا افت تحصیلی مفهومی فراگیر است و شامل انواع مختلف پدیده هایی می شود، گفت: اتلاف آموزشی موجب میشود دانش آموز از دسترسی به اهداف آموزشی باز بماند و در عمل زمینه ناکارآمدی در تأمین انتظارات خانواده ها و دولت ها از تأسیس آنها را فراهم می آورند.
وی نخستین شاخص افت تحصیلی را معرف کودکانی دانست که لازم التعلیم هستند که امکان ورود به پایه ی ابتدایی را به دست نیاوردند و افزود: این اتلاف (بازمانده از تحصیلی) موجب افزایش بی سوادی می شود. در دوران دهکده جهانی و عصر فن آوری ارتباطات و اطلاعات، تبعات یک فرد بی سواد مطلق هم برای فرد و هم جامعه بسیار سنگین است. چنین فردی نمی تواند وظایف شهری و شهروندی را انجام دهد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: دومین شاخص افت تحصیلی بر حسب میزان ترک تحصیل سنجیده می شود؛ در کشور ایران نرخ فراغت از تحصیل دختران بیشتر از پسران است. سومین شاخص افت تحصیلی دانش آموزانی است که مدرک تحصیلی دارند اما کیفیت مدرک تحصیلی دچار مسئله است.
نظری تصریح کرد: اگر یک جامعه به چگونگی کیفیت آموزش و پرورش فرزندانش حساس باشد به یقین در حل آن موافق است؛ آموزش و پرورش به عنوان موضوعی فرابخشی و ملی باید همواره مورد نظر باشد و بیش از همه جامعه و مردم در بهسازی نظام آموزشی مشارکت و همدلی داشته باشند.