شرکتهای فناوری مانند سامسونگ، مایکروسافت و موتورولا از جمله شرکتهایی هستند که نخستین تلفنهای هوشمند تاشو را عرضه کرده اند اما اپل در این عرصه فعلا حضور پیدا نکرده است.
به گزارش ایسنا، شرکت اپل با عرضه نخستین مدل آیفون در سال ۲۰۰۷ در واقع تلفن هوشمند مدرن را ابداع کرد. اکنون شرکتهایی نظیر سامسونگ، هواوی، مایکروسافت و موتورولا در رقابت برای عرضه گوشیهای هوشمند تاشو هستند اما اپل در این رقابت دیده نمی شود.
دلایل متعددی برای عدم ورود اپل به بازار گوشیهای تاشو وجود دارد. مدت زیادی از حضور گوشیهای هوشمند تاشو در بازار نمی گذرد و در طی این مدت، روشن شده که سازندگان تلفن همراه با مشکلات عدیده که با تولید محصول جدید همراه است، دست و پنجه نرم می کنند.
به عنوان مثال غول نرم افزاری مایکروسافت محصول ۱۴۰۰ دلاری Surface Duo را عرضه کرده که دو صفحه نمایش آن با یک لولای تاشو به یکدیگر متصل هستند اما این محصول به دلیل نرم افزار و دوربین ضعیف، بازخوردهای متوسطی دریافت کرده است.
شاید روشنترین سیگنال این که گوشیهای تاشو هنوز برای زمان شکوفایی آماده نشده اند، سیکل عرضه آنها باشد. سامسونگ سه مدل گوشی تاشو و با احتساب مدل ۵G گلکسی زد فلیپ، چهار گوشی تاشو در مدت یک سال پس از رونمایی نخستین مدل عرضه کرده است. نخستین مدل گلکسی فولد سامسونگ به دلیل مشکل شکسته شدن صفحه در زمان تاشدن، در سال ۲۰۱۹ با تاخیر یک ماهه عرضه شد.
موتورولا هم با گذشت بیش از شش ماه از زمان عرضه نخستین مدل گوشی تاشوی خود، به تازگی مدل جدیدی از تلفن تاشوی Razr را رونمایی کرده است که پشتیبانی برای اتصال بی سیم ۵G و دوربین قویتر و ارتقای قابلیتهای دیگر را دارد.
سیکلهای عرضه نامنظم نشان می دهد که گوشیهای هوشمند تاشو هنوز در مرحله آزمایشی هستند. مصرف کنندگان با علم بر این که کمتر از یک سال دیگر مدل بهتری عرضه خواهد شد، ممکن است نخواهند مدل فعلی گوشیهای تاشو را خریداری کنند.
اما یکی از بزرگترین دلایلی که ممکن است باعث شده باشد اپل برای ورود به این بخش دست نگه دارد این دلیل ساده است که هیچ شواهدی از استقبال کاربران از این مدل گوشی وجود ندارد.
شرکت تحقیقات بازار گارتنر پیش بینی کرده که گوشیهای تاشو کمتر از پنج درصد از بازار تلفنهای پیشرفته تا سال ۲۰۲۳ را تشکیل می دهند و طبق پیش بینی شرکت استراتژی آنالیتیکس، فروش گوشیهای تاشو تا سال ۲۰۲۵ به تنها ۱۰۰ میلیون دستگاه می رسد. ممکن است این رقم بالا به نظر برسد اما در مقایسه با پیش بینی موسسه IDC از فروش ۱.۳۸ میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۹ کاملا ناچیز است.
احتمال این که اپل به این زودی به رقابت ساخت گوشی هوشمند تاشو ملحق شود، اندک است. این شرکت همواره به نخستین بودن در بازار شهرت دارد اما همچنین به بهبود و اصلاح مدلهای موجود هم شهره است. نمونه آن اپل واچ است. اگرچه نخستین مدل ساعت هوشمند اپل با تاخیر وارد بازار شد اما این شرکت اکنون در این بازار پیشتاز است. همچنین اپل پیش از ورود به یک بخش صبر می کند تا بازار آن به حد کافی رشد کند. به عنوان مثال نخستین گوشیهای آیفون اپل شامل آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس که صفحه بزرگتری داشتند از سال ۲۰۱۴ و مدتها پس از عرضه گوشیهای اندرویدی دارای صفحه نمایش بزرگ، روانه بازار شدند. مدلهای مذکور در میان موفقترین آیفونهای اپل بوده اند.
همچنین محصولاتی وجود دارد که اپل هنوز علاقه ای به عرضه آنها نشان نداده است. به عنوان مثال اپل هنوز هدست واقعیت مجازی یا افزوده عرضه نکرده است اگرچه شایعاتی درباره در دست ساخت بودن چنین محصولی وجود دارد. مایکروسافت، سامسونگ، HTC و فیس بوک همگی به شکلی وارد این عرصه شده اند.
گمانه زنیهای زیادی درباره احتمال کار کردن اپل روی ساخت یک آیفون تاشو وجود دارد. اپل چندین امتیاز انحصاری برای صفحه های نمایش انعطاف پذیر و تاشو دارد. تحلیلگران موسسه یو بی اس پس از بررسی اظهارنامه داراییهای معنوی این شرکت، اعلام کرده اند اپل ممکن است تا سال ۲۰۲۱ یک تلفن تاشو عرضه کند.
اپل تنها شرکتی نیست که برای ساخت محصول دست نگه داشته است. گوگل هم از برنامه عرضه مدل تاشوی گوشی پیکسل اشاره ای به میان نیاورده است. با این حال گزارشهایی از احتمال فعالیت این شرکت برای ساخت چنین محصولی وجود دارد.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، گوشیهای هوشمند از زمان معرفی شدن به بازار تغییر معناداری نکرده اند. با این حال بسیار سریعتر شده و به دوربینهای حرفه ای تر و صفحات نمایش بهبود یافته مجهز شده اند. اما شکل کلی گوشیها مدتهاست تغییری نکرده و مشاهده توجه صنعت تلفن هوشمند به این موضوع هیجان انگیز است اما نباید به این زودی منتظر پیوستن اپل به این موج باشیم.