هفته گذشته انفجار و آتشسوزی در کلینیک سینامهر شمیران در تهران ۱۹ نفر را به کام مرگ کشاند و بار دیگر زنگ خطر ناایمنی ساختمانهای عمومی را به صدا در آورد. مدارس نیز از جمله ساختمانها و فضاهای ناایمنی هستند که سالهاست روند بازسازی و نوسازی آنها به کندی پیش میرود حال آنکه بارها درباره خطرات پیش روی دانشآموزان بواسطه حضور در این مدارس صحبت اما اقدامات لازم صورت نگرفته است.
به گزارش ایسنا، استان تهران دارای بیشترین جمعیت دانش آموزی و بالاترینآمار مدارس فرسوده در سطح کشور است و ساختمانهای باقدمت بالای ۵۰ ساله همچنان به عنوان فضای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرند. در کنار موضوع بخاریهای نفتی و مدارسی که هراز چندگاهی در فصول سرد سال در آتش این محرومیت و کوتاهیها میسوزند؛ نمیتوان از خطر وجود مدارس فرسوده و ناایمن به سادگی عبور کرد.
علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مدرسه کانون تحولات کودکان و نوجوانان است و به هر میزان ایمن و به روز باشد فرزندانمان با آرامش خاطر بیشتری در آن تحصیل میکنند اظهار کرد: استان تهران در عین حال که بیشترین تعداد دانشآموزان در میان استانهای کشور را دارد؛ بیشترین مدارس فرسوده را هم در خود جای داده است.
چند کلاس درس فرسوده در تهران داریم؟
وی افزود: تهران از یک سو بیشترین آمار مدارس فرسوده را دارد و از طرفی به علت افزایش جمعیت دانش آموزی نیازمند ساخت مدارس جدید نیز هست. بیش از ۲ میلیون دانشآموز در مدارس استان داریم. بازسازی ۲۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس فرسوده تهران به بودجهای بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. ساخت فضاهای آموزشی در تهران در حال انجام است و توان حداکثری اعتباری دولت و خیرین مدرسه ساز به کار گرفته شده، اما این کلانشهر همچنان نیازمند ساخت مدارس جدید است.
شهری با اشاره به افزایش تعداد دانشآموزان در برخی مناطق و دوشیفته شدن مدارس به منظور کنترل تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس گفت: میانگین تراکم دانشآموزی کلاسهای درس در استان تهران ۳۲ نفر است؛ در حالی که استاندارد کشوری ۲۴ نفر در هر کلاس درس است.
تهران نیازمند ساخت ۱۰۰۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: استان تهران به ۱۰۰۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جدید نیاز دارد تا تراکم کلاسهای درس به استاندارد کشوری برسد که این امر نیز اعتباری بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
وی بر ضرورت ورود خیرین مدرسه ساز برای بازسازی و نوسازی مدارس استان تهران تاکید کرد و گفت: خیرین همواره در ساخت فضاهای آموزشی مشارکت داشتهاند. آنها با ورود به عرصه مشارکت در احداث فضاهای آموزشی ایمن سهم مهمی در زندگی تحصیلی آینده سازان کشور ایفا میکنند.
شهری ادامه داد: هر مدرسهای که در استان تهران احداث شود، ارزشی معادل دو مدرسه دارد زیرا به اندازه دو مدرسه از آن فضای آموزشی استفاده خواهد شد؛ زیرا دوشیفته اداره میشوند.