«تجلی روز جهانی قدس در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان نظام معنایی جدید به نفع مستضعفان جهان رقم زده است. اهتمام به روز قدس، به مثابۀ پاسداشت نظام معنایی منطبق با ارزشهای الهی درگسترۀ جوامع جهانی است.»
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری- رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم- در یادداشتی به مناسبت روز جهانی قدس آورده است:
«در عصری به سر میبریم که ویروس کرونا، مهمان ناخواندۀ مردم سراسر جهان شده است و ابعاد مختلف بهداشت و سلامت و اقتصاد و سیاست جوامع بشری را تحت تأثیر قرار داده است.
روز جهانی قدس که با اندیشههای متعالی امام راحل(ره) در جهان اسلام مطرح گردید، از تأثیرات این ویروس منحوس در امان نبوده است، لذا به علت شیوع ویروس کرونا، روز قدس امسال، متفاوتتر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.
در این میان لزوم واکاوی آیندۀ آرمان قدس شریف، به ویژه پس از تضعیف ساختارهای اجتماعی و اقتصادی غرب پس از ناکارآمدی در مقابله با کرونا و ایجاد تغییرات اساسی معادلات جهانی در دوران پساکرونا، غیر قابل انکار است.
در وهلۀ نخست باید گفت برخی تجلیهای الهی، خاص و منطبق بر تکوین است که باید به آن یوم الله اطلاق نمود؛ چرا که جهان را دچار تغییر و دگرگونی خواهد کرد، از این رهگذر خدامحوری، زمان را برای ما بسط خواهد داد و یوم الله به علت تجلیات الهی، از مکانیت خارج میشود و در زمان بسط پیدا میکند، اینگونه است که شب قدر، شب تجلی الهی، از هزار ماه برتر است.
در این بین روز جهانی قدس، یوم الله و از جمله روزهای خاص تجلی خداوند به شمار میرود که جهان را تغییر میدهد، و به تعبیر امام خمینی(ره) : « "روز قدس" یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابلۀ مستضعفین با مستکبرین است، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود».
تأمل در کلام نورانی امام راحل نشان میدهد که ظهور و تجلی روز جهانی قدس در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان هر سال، در وهلۀ نخست زمان را بسط میدهد و نظام معنایی جدید(بخوانید جهان پدیداری) به نفع مستضعفان جهان رقم میزند، سپس نظام کنشی منبعث از سرمایۀ اجتماعی و منطبق بر ارزشهای الهی از قبیل ایثار و مقاومت، شهادت طلبی و آخرت گرایی را شکل میدهد.
لذا اهتمام به روز قدس، به مثابۀ پاسداشت نظام معنایی منطبق با ارزشهای الهی درگسترۀ جوامع جهانی است.
از این رهگذر شهادت مظلومانۀ سردار سلیمانی، را نیز باید یوم الله دانست چرا که حرکت مذبوحانۀ آمریکا در ترور سردار سلیمانی، اوج فروپاشی آمریکا و متحدانش و شکلگیری واقعی امت اسلامی در جغرافیای جهان اسلام بر مبنای آزادی قدس شریف، طنین انداز نمود؛ در نتیجه منطقۀ غرب آسیا، به ویژه پس از بحران اخیر کرونا در جهان، از لوث وجود آمریکا و متحدان غربی- عربی-عبری پاک خواهد شد.
از سوی دیگر نباید فراموش نمود نظم نوین جهانی غرب در جهان پساکرونا به شدت در حال فروپاشی است؛ چرا که ناکامی غرب تعین یافته در مواجهه با ویروس کرونا، در عمل به فروپاشی ساحت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی غرب و فروریختن هیمنۀ ابرقدرتی آمریکا و متحدانش منتهی شده است.
همچنین ویروس کرونا، تشدید بحرانهای دولتهای غربگرا در جهان، به ویژه افزایش بحرانهای رژیمهای ظالم منطقهای را شکل خواهد داد؛ چرا که فقدان سرمایۀ اجتماعی در این کشورها، مواجهه با بحرانهایی هم چون ویروس کرونا را به علت غفلت از ظرفیتهای درونی با مخاطرات جدی مواجه کرده است.
گرفتاریهای بحران کرونا در غرب و شرق در حالی است که مردم مظلوم فلسطین، به ویژه مردم مقاوم غزه به سبب تحمل محاصرۀ ۱۳ ساله و مقاومت بیامان در برابر فشارهای متعدد نظامی، اقتصادی و سیاسی، به علت سرمایۀ اجتماعی عظیم خود در مقاومت مردمی در برابر دشمن، این بار در در مواجهه با ویروس کرونا نیز علیرغم کمبود امکانات و ملزومات بهداشتی، نه به فرسایش؛ بلکه به ورزیدگی خواهد رسید.
این مسأله نشان میدهد واپسگرایی و فروپاشی برای نظم تعین یافته غرب، حقیقتی انکار ناپذیر است، همانگونه که ارتقای ساختار در حال استقرار و استحکام مردم مقاوم فلسطین در پساکرونا، به علت اصرار بر بومیگرایی و استقلال معرفتی و استفاده از ظرفیتهای درونی در مقابله با دشمن اجتناب ناپذیر خواهد بود.
این مهم، یعنی "آرمان قدس شریف" در جهان پسا کرونا نه تنها رنگ و بوی فرسایش و استیصال را به خود نخواهد گرفت بلکه جبهۀ مقاومت عزم خود را برای نابودی قطعی رژیم منحوس اسرائیل و آزادی قدس شریف جزم خواهد کرد.