عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آنچه در انتقاد از گرانی خودرو قابل بحث است، این است که اگر قیمت خودرو به اندازه ای بالا برود که مردم قدرت خریدشان را از دست بدهند، دیگر خرید انجام نمی شود و سرمایه ای کلان به خواب اقتصادی می رود.
ایرج ندیمی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با بیان اینکه خودرو کالایی است که با چند شاخص ارزیابی می شود گفت: شاخص مصرف سوخت، شاخص قیمت، شاخص خدمات پس از فروش و شاخص رقابت در تعیین ارزش گذاری یک خودرو موثر است. وی با تاکید بر اینکه در بحث رقابت، اکنون خودروسازان همچنان از انحصار استفاده می کنند گفت: البته همچنان واردات صورت می گیرد اما یا آنقدر مالیات به آن بسته می شود که توجیه ندارد، یا بحث برد و آورد ارز مطرح است یا بازار خرید خودرو اشباع شده که باعث می شود واردات انجام نگیرد. نماینده لاهیجان صنعت خودرو را در دو بحث خودروساز و قطعه ساز تقسیم بندی کرد و گفت: قطعه سازان تا دیروز به نام استفاده از عنوان قطعه سازی، قطعات خودرو را از خارج وارد می کردند. یعنی به چین سفارش می دادند و قطعه را با نام و آرم ایران وارد می کردند، در صورتی که این افراد به واقع قطعه ساز نبودند بلکه از رانت تولید ارزان که در کشور چین وجود دارد، استفاده می کردند. ندیمی با اعلام اینکه در بازار اختلال پیش آمده است گفت: امروزه الگوی مصرف در حال تغییر است، زیرا مردم به لحاظ مباحثی که در حوزه ریالی دارند، الگوهای مصرفشان را تغییر می دهند. وی افزود: آنچه در مورد افزایش قیمت مطرح می شود، این است که خودروساز ادعا دارد قیمت تمام شده اش بالا رفته و از دستمزد تا انرژی، تامین ریالی، تامین قطعات و نیازهای وارداتی اش با مشکل مواجه است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آنچه در انتقاد از گرانی خودرو قابل بحث است، این است که اگر قیمت خودرو به اندازه ای بالا برود که مردم قدرت خریدشان را از دست بدهند، دیگر خرید انجام نمی شود و سرمایه ای کلان به خواب اقتصادی می رود. وی گفت: درست نیست در حالی که قدرت خرید مردم پایین آمده، باز هم قیمت را افزایش دهیم. نتیجه آن می شود که یا مردم کمتر خودرو شخصی سوار می شوند، یا خودرو نمی خرند و از وسایل عمومی استفاده می کنند یا اینکه به همان خودرو فرسوده ای که دارند اکتفا می کنند. در این صورت آینده خوبی را برای صنعت خودرو کشور پیش بینی نمی کنم.