۱
۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۵

آزادسازی واردات به ضرر صنعت خودرو

سوءمدیریت داخلی در کنار دشمنان خارجی شرایط را به‌گونه‌ای تغییر داده که دیگر با روش‌های سنتی و کوتاه‌مدت سلیقه‌ای یعنی روش‌هایی که متاثر از روابط سیاسی و جناحی اتخاد می‌شد، نمی‌توان صنعت خودرو را مدیریت کرد.
آزادسازی واردات به ضرر صنعت خودرو
 
سوءمدیریت داخلی در کنار دشمنان خارجی شرایط را به‌گونه‌ای تغییر داده که دیگر با روش‌های سنتی و کوتاه‌مدت سلیقه‌ای یعنی روش‌هایی که متاثر از روابط سیاسی و جناحی اتخاد می‌شد، نمی‌توان صنعت خودرو را مدیریت کرد.
 
 
به گزارش "مردم سالاری آنلاین"مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ،صنعت خودرو به‌عنوان نخستین صنعت کشور به‌شرط شکوفایی، می‌تواند نه‌تنها در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر باشد، بلکه صنایع مرتبط پیشین و پسین بسیاری را به حرکت درآورد. این مهم محقق نمی‌شود مگر در چارچوب یک برنامه توسعه‌ای. این برنامه توسعه‌ای همان نقش راه است که با تکیه بر یک ضمانت اجرایی قوی، سایه جریان‌های سیاسی و جناحی را از بخش صنعت تا حد ممکن کاهش خواهد داد.
از سوی دیگر، تجربه کشورهای موفق به‌روشنی نشان می‌دهد توسعه صنعتی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، در گرو تولید انبوه است. به بیان دیگر تا زمانی که تولید در تیراژ به حد مطلوب نرسد، نمی‌توان انتظار توسعه داشت. این قاعده در صنعت خودرو نیز جاری است. در شرایط کنونی به‌دلیل وابستگی صنعت خودرو به ارز دولتی و واردات، تولید به کمترین میزان خود رسیده است. از این‌رو با توجه به قاعده توسعه صنعتی، در گام نخست باید از تولید حمایت شود تا به رونق برسد. در این صورت است که می‌توان به توسعه صنعت خودرو امید داشت. البته کیفیت تولید نیز دارای اهمیت است. قدر مسلم تولید از یک حدی نباید به خارج کشور وابسته باشد چراکه در این صورت نام آن تولید نیست، بلکه مونتاژکاری است.
آمارها گویای آن است که صنعت خودرو در چند دهه گذشته یا در همین مرحله تولید انبوه متوقف شده یا در برهه‌هایی به‌دلیل وابستگی به خارج، از تولید انبوه عقبگرد داشته است.
در نتیجه صنعت خودرو تاکنون مسیر کوتاه و ناقصی را در فرآیند توسعه صنعتی طی کرده است. تا زمانی که این صنعت به تولید انبوه نرسد، نمی‌توان آن در مسیر رقابت با دیگران قرار داد چراکه به‌طور حتم صنعت داخلی محکوم به شکست است.
اینکه برخی در شرایط کنونی با واردات خودرو مخالفت می‌کنند، از این منظر قابل دفاع است.
منبع:گسترش صمت
 
کد مطلب: 115904
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بزرگ ترین صنعت فرغون سازی ایران همراه با رانت فراوان و قطعه های قلابی و مکا نیک های اکثرا نا وارد.یک ماشین
4یا 5 سال کهنه اروپائی 10 سال بیشتر از ماشین های نوساخت داخل عمر میکند. اگر نگران بیکاری کارگران کارخانجات هستید اینها را اموزش صحیح بدید و مکانیک و صافکار و برقکار همین ماشین های وارداتی دست دوم بشوند و مکانیک های فعلی که اکثرا کشاورز هستند برگردند به کشاورزی.اگر دقت کنید قیمت ماشینهای دست دوم یک چهارم قیمت های نو داخلی
است.