به گزارش
مردم سالاری آنلاین، اواخر اردیبشهت ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو حداکثر تا پایان همان ماه خبر داد و تاکید کرد کرد که "محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمدهای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد."
به گفته وی، "در موضوع واردات خودرو، دولت واردکننده نخواهد بود، بلکه شرایط را تسهیل خواهد کرد."
بحثها، گمانهزنیها و "بهزودی ابلاغ میشود" های آییننامه واردات خودرو تا ابتدای شهریور ماه هم ادامه داشت و در نهایت، در آخرین روز هفته گذشته (پنجشبه سوم شهریور ماه)، آییننامه و جزئیات
آن توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.
یکی از مهمترین بندهای این آییننامه، تعیین سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی است که طبق برنامهریزیها واردات خودروهای با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجاز اعلام شده و اولویت نیز با واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهد بود.
در این رابطه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام این خبر که مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز میشود، مهلت ارائه درخواست واجدین شرایط واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت را تا ۱۹ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: "آییننامه واردات خودرو سه گروه را شامل میشود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور ماه اسامی شرکتهای منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکتهایی که الزامات آییننامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کردهاند، واردات خودرو میتواند انجام شود. با توجه به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریورماه اعلام میشود."
جزئیات چارچوب آییننامه واردات خودرو در این
قسمت قابل مشاهده است.
براین اساس اینکه چه خودروهایی با این سقف قیمتی امکان واردات خواهند داشت، موضوع حائز اهمیت است. در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: "سقف قیمتی اعلام شده تقریبا مساعد است و میتوان خودروهایی که استاندارهای ۸۵گانه را پاس کنند، وارد کرد. البته که قیمت خودرو در جهان بهدلیل کمبود چیپستها و سیستمهای الکترونیکی (بخشی به دلیل کرونا و بخشی هم تنشهای سیاسی بین کشورهای چین و تایوان)، افزایش پیدا کرده است، اما احتمال وارد بسیار است و واردات خودرو با سقف قیمتی تعیین شده موضوعی نشدنی نخواهد بود.”
وی تصریح کرد: “برداشت ما از این مصوبه و اقدام برای واردات مثبت است و امیدوار هستیم که دیگر گرهای ایجاد نشود. اما نکته مهم اینجاست که چنانچه قرار باشد واردات منوط به بحث سرمایهگذاری در تولید و افزایش تولید باشد، واردات ممکن نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر مدعیان تولید، اینکه چه تعداد تولید میکنند و چه تولید میکنند و محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای تولیدی نشان میدهد که خودروهای تولیدی اصالتا ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای CBU داشته و دارند.”
براین اساس، لیستی از خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو تهیه شده که به شرح زیر است. البته باید توجه داشت که سایر شرایط آییننامه و الزام ایجاد نمایندگی برای خدمات پس از فروش، در اینکه کدام خودروها قطعا وارد میشوند، تاثیرگذار خواهد بود. این گزارش صرفا به معرفی خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو میپردازد و قطعیتی برای اینکه این خودروها با چه قیمتی به دست مصرف کننده ایرانی می رسد، وجود ندارد.