۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵
رهبر پ.ک.ک:

بدون شرط سلاح‌ را کنار نمی‏گذاریم

رهبر موقت پ.ک.ک در مصاحبه‌ای عنوان داشت: "برای سه سال نمایندگان دولت ترکیه و پ‌ک‌ک مخفیانه در اسلو، پایتخت نروژ برای پایان جنگ ملاقات کردند. مقامات ترکیه با عبدالله اوجلان در زندان امرالی ملاقات کردند.
هیأت‌های دو طرف به توافق رسیدند برای حل مشکل کرد‌ها در داخل ترکیه تلاش کنند. حتی قراردادی با بندهای مشخص تنظیم شد. هیأت دولت گفت بایستی توافقنامه را به تایید نخست وزیر، دولت و بعد پارلمان برساند. رجب طیب اردوغان از آتش بس اعلام شده پ‌ک‌ک در ایام انتخابات استفاده کرد و پس از پیروزی به مذاکرات خاتمه داد. اما در حالی که مذاکرات اسلو در جریان بود، اردوغان در تهران علیه پ‌ک‌ک توافقنامه بست و علیه ما عملیات مشترک انجام دادند. او اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را هم همراه خود کرد. اردوغان به این نتیجه رسید که لزومی ندارد با پ‌ک‌ک مذاکره کند."

مراد قرایلان، رهبر موقت حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که ظاهرا در رشته‌ کوه‌های قندیل پنهان است، گفت‌وگویی را با خبرنگار بی.بی.سی انجام داده که در آن نظرات و ادعاهای خود را مطرح کرده است.

کوهستان قندیل بین مناطق مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع شده است. قندیل در دوران صدام پایگاه پیشمرگه‌های کرد عراق بود، بعد‌ها پیشمرگه‌های کرد ایرانی نیز آنجا مستقر شدند، اما حالا این منطقه کاملا در کنترل پ‌.ک‌.ک است.

گفت‌وگوی انجام شده به شرح زیر است:

- هدف اصلی پ‌ک‌ک چیست؟ استقلال یا خودمختاری؟

امروز همچون خلقهای دیگر خاورمیانه، خلق کرد نیز خواهان هویت و زبان خودش است. یعنی حقوق انسانی خودش را مطالبه می‌کند. ما می‌خواهیم در چهارچوب خودمختاری دموکراتیک در داخل مرزهای کنونی در تمام بخش‌های کردستان با توجه به شرایط هر منطقه، مسئله کرد‌ها را حل کنیم.

- ترکیه، اروپا و آمریکا پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌خوانند، آیا شما حاضرید اسلحه را کنار بگذارید و با ترکیه برای حل مسئله کرد‌ها به مذاکره بنشینید؟

من این پیام رو برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا دارم. تا زمانی که حقوق کرد‌ها به رسمیت شناخته نشود و مشکل آنها حل نشود، صلح، ثبات و دموکراسی در خاورمیانه پیشرفت نخواهد کرد. خلق کرد در منطقه خواهان آزادی و دموکراسی هستند. کرد‌ها تروریست نیستند.

- آماده‌اید که اسلحه‌های خود را کنار بگذارید؟

بدون شرط سلاحمان را کنار بگذاریم؟ نه. اگر برنامه‌ای ارائه شود که راه حلهایی برای تمام خواسته‌های کرد‌ها در چهار چوب ترکیه گنجانده شود، مانند سایر کشورهای دموکراتیک، برای حل مسائل ما تلاش شود، ما در آن صورت اسلحه را کنار خواهیم گذاشت.

- در هفته‌ها و ماه‌های گذشته انفجارهایی در شهرهای ترکیه انجام شده، دولت شما رو متهم می‌کند، آیا این کار شماست؟ اگه کار شماست چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

ما این انفجار‌ها را انجام نداده‌ایم. هر وقت انفجاری رخ می‌دهد دولت ما را متهم می‌کند. با چه مدرکی ما را متهم می‌کند؟ آیا کسی مسئولیت آن را پذیرفته؟ کسی اعتراف کرده؟ دولت از این انفجار‌ها منفعت می‌برد. می‌خواهم همه بدانند، ما غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهیم. اگر هم در گذشته اشتباهی شده، کسی کشته شده، اعتراف کردیم و عذرخواهی کردیم. اما نباید هر اتهامی که دولت می‌زند را باور کرد.

- دولت ترکیه بار‌ها ایران و سوریه را متهم کرده که به پ‌ک‌ک کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند، ظاهرا در چند ماه گذشته شما قوی‌تر از گذشته بوده‌اید. آیا شما از سوریه یا ایران کمک مالی دریافت می‌کنید؟

این یک تئوری بی‌اساس است. تئوری دولت (ترکیه) است، اردوغان و داوود اوغلو این تئوری را مطرح می‌کنند. دولت ترکیه سال گذشته با ایران برای حمله به ما توافقنامه امضا کرد و به ما حمله کردند. حالا که وضعیت منطقه عوض شده و دولت ترکیه با ایران بر سر لیبی و سوریه اختلاف پیدا کرده، رابطه آنها به هم خورده، می‌گویند ایران و سوریه پشت پ‌.ک‌.ک هستند. این حقیقت ندارد، دروغ است.

- به عنوان رهبر موقت پ‌ک‌ک چه موانعی بر سر راه شماست؟ اگه این موانع برداشته شوند، آیا می‌توان به پایان جنگ و صلح امیدوار بود؟

دولت ترکیه در اولین قدم بایستی اعلام کند که دیگر از سلاح و زور برای حل مسئله کرد‌ها استفاده نخواهد کرد و ملت ما را به رسمیت می‌شناسد. این یک مشکل اساسی است. امروز ۸۰۰۰ سیاستمدار کرد در زندانهای ترکیه هستند. نمایندگان حزب BDP در زندان هستند، دولت می‌خواهد قانونی را به تصویب برساند که نمایندگان دیگر را هم زندانی کند. این چیست؟ این جنگ است... فشار است... هر روز عملیاتی علیه ما انجام می‌شود. در این لحظه در مناطقی از شمدینلی، درسیم، چاکی و شیرناخ جنگ است. ترکیه در تمام جبهه‌ها علیه ما می‌جنگد. می‌خواهند ما را تضعیف کنند. فکر می‌کنند ما هم تسلیم خواهیم شد. این طور نیست، امروز ما قوی‌تر هستیم.
کد مطلب: 10695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *