"این کار خلاقانه تبلیغاتی برنامهریزی شده نبود اما حتی اگر اشتباه هم بوده باشد نباید برخورد به نحوی باشد که فرد را ویران کنند و او نتواند دیگر در این مسیر کار کند".
به گزارش ایسنا، روزنامه
شهروند نوشت: چند روزی از جنجال بیلبورد تبلیغاتی بابل میگذرد. داستان این جنجال از آنجا شروع شد که یک آرایشگاه زنانه در بابل با نصب بنری در یکی از خیابانهای شهر و نشاندن خانم جوانی جلوی این بنر، از او عکس گرفت و بهعنوان تبلیغ در فضای مجازی انتشار داد. تبلیغی که حواشیاش بسیار زیاد بود و واکنش مسئولان بسیاری را در پی داشت و عدهای آن را مغایر با فرهنگ و استفاده ابزاری از زنان دانستند.
حالا محمدصادق محمدپور میر، طراح این بیلبورد از چند و چون این حادثه به «شهروند» میگوید. او که ازسال ٨٠ فعالیت حرفهایاش را بهعنوان طراح گرافیک شروع کرده، به گفته خودش تاکنون سازنده بیلبوردهای بسیاری بوده و ساخت انیمیشن عاشورایی دشنه، طراح لشکر عملیاتی ٢٥ کربلا، طراح دادگستری بابل برای هفته قوه قضائیه، طراح و پژوهشگر نمایشگاه حجاب و عفاف برای ناجا و مواردی از این دست را در کارنامه کاریاش دارد. او میگوید در بابل فرد گمنامی نیست و بسیاری او را به خاطر کارهای خلاقانهاش میشناسند. کارهایی که تاکنون نمونهاش کم نبوده: «من مشاور تبلیغات هستم و بسیاری از سازمانها و شرکتها کارهای تبلیغاتیشان را به من میسپارند. ماجرای این تبلیغ هم در لحظه اتفاق افتاد و اصلاً برنامه از پیش تعیین شدهای نبود. آرایشگاهی که من تبلیغش را کردم مقابل مرکز معلولان نوشیروانی قرار دارد. مرکزی که کارهای تبلیغاتی آنجا را برعهده دارم و سعی میکنم با طرحهای خلاقانه در جذب خیر به این مرکز کمک کنم. به این ترتیب در این تبلیغ هم برای این مرکز معلولان تبلیغ شده و هم برای آرایشگاه. قرار بود که این عکس فقط به مدت یک هفته آنجا بماند. در دست خانم روزنامهای وجود دارد که روی آن نوشته شده «بیست قدم مانده تا بهشت» که تبلیغ این مرکز معلولان است، چون این مرکز نامش بهشت است.»
او میگوید متأسفانه قبل از موضعگیریهای بدبینانه سوالی از او نشده و توضیحی نخواستهاند: «این کار خلاقانه تبلیغاتی برنامهریزی شده نبود و سوابق خانوادگی و انقلابی من در تدریس و ترویج هنر دینی و امربهمعروف بر کسی پوشیده نیست. اما حتی اگر اشتباه هم بوده باشد نباید برخورد به نحوی باشد که فرد را ویران کنند و او نتواند دیگر در این مسیر کار کند. من در این سالها به اشتغال مستقیم بیش از ٣٠٠ نفر کمک کردهام و کارم همیشه برایم اهمیت بسیاری داشته است.»
محمدپور همچنین در پاسخ به این سوال که گفته میشود این تبلیغ استفاده ابزاری از زنان داشته میگوید: «متاسفانه هر روزه شاهدیم که در فضای مجازی و حقیقی تبلیغاتی علیه زنان انجام میشود، اما با آنها مقابله نمیشود. ولی این تبلیغ مورد چنین قضاوتی قرار گرفته. این در حالی است که آن خانم فقط یک لحظه برای گرفتن عکس آنجا نشستند و حتی چهرهشان هم مشخص نیست. هرگز قصد توهین یا استفاده ابزاری در کار نبوده. من خودم فرزند دختر دارم و از این رو مواردی از این دست برایم اهمیت دارد.» او که همچنان منتظر برگزاری دادگاهش است میگوید در جلسه نخست دادگاه قاضی دادگاه به او درباره حکم گفته: «ایشان لطف داشتند و تاکنون گفتند به صورت معنوی جبران کنم، اما همچنان باید منتظر باشم و ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد.»
شورای شهر وظیفهای درباره بیلبوردها ندارد
جواد بیژنی از اعضای شورای شهر بابل هم دراینباره به «شهروند» میگوید که شورای شهر و حتی شهرداری وظیفهای درباره اتفاق افتاده ندارند و البته این اتفاق کمی بزرگنمایی شده است: «تابلوهای تبلیغاتی از این دست به شورا و شهرداری ارتباط ندارد. چرا که در طولسال فضایی تبلیغاتی را با مزایده در اختیار کانونهای تبلیغاتی قرار میدهد و پس از آن وظیفه این فضا برعهده شرکتهای تبلیغاتی و نظارت بر آن هم برعهده وزارت ارشاد است.» او در ادامه میگوید لازم است تا در آینده برای تبلیغات توجه بیشتری انجام گیرد، اما ظاهراً پیگیری قضائی برای این پرونده انجام شده و دفتر تبلیغاتی که این تبلیغ را درست کرده هم پلمپ شده است. بیژنی درباره خانمی که در بیلبورد حاضر است و آیا جرمی متوجه اوست یا خیر هم میگوید: «خیر، جرمی متوجه او نیست. آن خانم هم فقط زمان کوتاهی و برای عکس گرفتن در آن فرم نشسته بود.» روابط عمومی شهرداری این شهر هم پس از این اتفاق اعلام کرد که به منظور تحقیق، بررسی و برخورد قانونی بیشتر با عامل یا عاملان این اقدام ضد فرهنگی و استفاده غیرقانونی از اموال عمومی موضوع از طریق نیروی انتظامی پیگیری و به دستگاه به قضائی ارجاع شده است.
علاوه بر این دفتر امام جمعه بابل، قربانعلی ولیزاده بورا، فرماندار و رئیس شورای تأمین شهرستان بابل و فضل الله وکیلیراد، رئیس دادگستری بابل هم نسبت به این موضوع و در روزهای گذشته واکنش نشان دادند.