رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: علیرغم تمایل شرکتهای کرهای به کاهش روابط تجاری با ایران پس از تحریمها، حجم ۲۵ برابری تجارت آنها با آمریکا نسبت به ایران باعث شد تا روابط تجاری این شرکتها با ایران به میزان ۷۰ درصد کاهش یابد.
به گزارش ايسنا، حسین تنهایی، با اشاره به کاهش 70 درصدی تجارت ایران و کره جنوبی پس از اعمال تحریمهای آمریکا اظهار کرد: فعالیت شرکتهای کره جنوبی به شکل و شیوهای است که کاملاً مستقل هستند و دولت نمیتواند فشاری بابت فعالیت آنها و روابطشان با شرکتها و کشورهای دیگر وارد کند ولی شرکتهای بزرگ این کشور که عمدتاً در زمینه خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی فعالیت دارند، با توجه به حجم روابطشان با آمریکا، پس از تحریمهای ایران از سوی ایالات متحده، مجبور به کاهش روابط تجاریشان با ایران شدند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با تاکید بر اینکه کاهش روابط تجاری شرکتهای کرهای با ایران علیرغم میل و اراده آنها است گفت: حجم روابط برخی از شرکتهای بزرگ کره جنوبی با آمریکا به اندازهای است که 25 درصد تجارت آنها با سایر کشورهای دنیا را شامل میشود و این در حالی است که روابط تجاری آنها با ایران، تنها یک درصد از حجم تجارت آنها را تشکیل میدهد؛ این یعنی حجم تجارت آنها با آمریکا، 25 برابر حجم تجارت این شرکتها با ایران است ولی با این وجود و با توجه به تمایل بسیار شرکتهای کرهای برای ادامه فعالیت تجاریشان با ایران، حجم تجارت شرکتهای این کشور پس از تحریمهای آمریکا به میزان 70 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در ادامه فعالیت تجاری شرکتهای کره جنوبی و ایران افزود: پس از تحریم، شرکتهای بزرگ این کشور مجبور شدند، با ملاحظه بسیار زیادی به روابط تجاری با ایران نگاه کنند و از سوی دیگر 2 بانک بزرگ ووری بانک و اینداستریال بانک کره، مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت با ایران داشتند؛ این در حالی است که شرکتهای حمل و نقل و کشتیرانی بزرگ این کشور نیز حاضر به ادامه روابط با ایران نبودند و بیمه کشتیرانی آنها برای بارگیری به مقصد ایران نیز دچار مشکلات تحریمی است.
تنهایی خاطرنشان کرد: همه این مشکلات باعث شد تا به دنبال کاهش روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی، بسیاری از شرکتهای موسوم به SME یا شرکتهای متوسط و کوچکی که با ایران روابط داشتند، دچار ورشکستگی شوند.
به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، 20 تا 25 درصد از کاهش روابط تجاری این دو کشور مربوط به کاهش صادرات لوازم خانگی دو شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی کرهای به ایران است.
وی در پایان با اشاره به مذاکرات انجام شده ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این مشکلات حل و فصل شود.