۳۴
۶
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰
آنالیز عملکرد کاندیداها در مناظره تلویزیونی جمعه

برندگان و بازندگان مناظره سوم چه کسانی بودند؟

مناظره سوم کاندیداها به جذاب ترین مناظره آنها تبدیل شد
مناظره سوم کاندیداها به جذاب ترین مناظره آنها تبدیل شد

سومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همانگونه که پیش بینی می شد به دلیل پرداختن به مسایل سیاسی به جذاب ترین مناظره کاندیداها تبدیل شد؛ اما پرسش این است که برندگان و بازندگان مناظره سوم چه کسانی بودند؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این مناظره، سه چهره بهتر از دیگران عمل کردند و از آنها می توان به عنوان برندگان مناظره یاد کرد؛ هر چند که عملکرد یکی از این سه نفر از این جهت که غیر منتظره بود، بیش از سایرین مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی و مردم قرار گرفت. این سه چهره پیروز، حسن روحانی، محمدرضا عارف و علی اکبر ولایتی بودند و سایر کاندیداها در مقابل آنها حرف تازه ای برای بیان کردن نداشتند؛ هر چند که این مناظره ماهیت برخی از آنها را بیش از پیش روشن ساخت. آنالیز تک تک این کاندیداها به ترتیب حروف الفبا می تواند تصویر شفاف تری از عملکرد آنها در مناظره در اختیار ما قرار دهد.
سعید جلیلی: جلیلی در این مناظره همانند مناظره قبلی تهاجمی عمل کرد و بیش از هر زمان دیگری به محمود احمدی نژاد شباهت پیدا کرد. اکنون دیگر کمتر کسی تردید دارد که جلیلی شبیه ترین فرد به احمدی نژاد است. تهدیدها و خط و نشان کشیدن های جلیلی در این مناظره شبیه به رفتارهایی بود که احمدی نژاد به آن شهرت دارد. جلیلی در این مناظره به حدی مشغول خط و نشان کشیدن برای سایر کاندیداها بود و با سایرین به صورت تهاجمی برخورد می کرد که حتی مدیریت زمان در اختیار خود را از دست داد و برای سخنان اختصاصی خود در پایان تنها یک دقیقه فرصت داشت! او با دستی پر و پرونده هایی فراوان به مناظره آمده بود و میز او شلوغ ترین میز مناظره در بین کاندیداها بود. هر چه به انتخابات نزدیک می شویم ماهیت سعید جلیلی برای مردم بیشتر آشکار می شود. او شبیه ترین فرد به احمدی نژاد است و شاید کاندیدای اصلی دولت در این انتخابات باشد.
غلامعلی حدادعادل : او گفته بود اگر احساس تکلیف کند، حتی اگر یک رای داشته باشد کاندیدا خواهد شد. حداد عادل رای بالایی ندارد و چون احساس تکلیف برایش مهمتر از تعداد آرایی است که به نفع او در صندوق ریخته می شود چندان به دنبال جذب آرای عموم مردم نیست. او تنها برای دفاع از نظام و حتی گاه دفاع از دولت در مقابل انتقاداتی که بویژه از سوی روحانی و عارف و بعضا محسن رضایی مطرح می شود در مناظره ها شرکت می کند و همانگونه که پیش بینی می شد در هر برنامه، نقدی به عملکرد اصلاح طلبان و سید محمد خاتمی در جریان حوادث پس از انتخابات ۸۸ و حتی پیش از آن وارد می کند. حدادعادل چهره قابل پیش بینی این مناظره ها و مدافع اصلی نظام در مقابل نقدهاست.
محسن رضایی : رضایی که زمانی اصولگرا بود و حالا قصد دارد خود را از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مبری بداند و راه حل مشکلات کشور را حضور افرادی میانه رو همچون خودش اعلام می کند، در مناظره سوم زمانی که این موضع خود را در مورد مذاکرات هسته ای در دو دوره حسن روحانی و سعید جلیلی مطرح کرد با واکنش شدید روحانی مواجه شد که به رضایی یادآوری کرد که او هم مایل به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بود و حالا به گونه ای دیگر سخن می گوید. رضایی در مناظره های قبلی بهتر عمل کرد اما در این مناظره با نقد روحانی، اندکی به حاشیه رفت تا اثبات شود هر کسی با هر سابقه ای نمی تواند سخن از میانه روی به میان بیاورد. هر چند که نکته مثبت اظهارات رضایی نقدی بود که به اعضای ائتلاف ۱+۲ در مناظره وارد کرد مبنی بر اینکه آنها در یک ائتلاف هستند اما اختلافات جدی مبنایی با یکدیگر دارند

در این مناظره، سه چهره بهتر از دیگران عمل کردند و از آنها می توان به عنوان برندگان مناظره یاد کرد؛ هر چند که عملکرد یکی از این سه نفر از این جهت که غیر منتظره بود، بیش از سایرین مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی و مردم قرار گرفت
که البته کسی از اعضای ائتلاف به آن پاسخ نداد.
حسن روحانی : روحانی همانند مناظره های قبلی، با اقتدار سخن گفت و بار دیگر حافظه قوی خود را به رخ سایرین کشاند. روحانی با هیچ کاندیدایی وارد چالش نشد، مگر آنکه کاندیدای دیگری با او قصد چالش داشته باشد و به همین دلیل، قالیباف و رضایی را که قصد تخطئه او را داشتند مغلوب کرد. روحانی بی تردید بهترین چهره مناظره سوم کاندیداها بود که هم توانمندی خود در پاسخگویی و هم توانایی اطلاعاتی خود را اثبات کرد. روحانی در سایر برنامه های تلویزیونی خود نیز چنین چهره ای را از خود به نمایش گذاشته بود.
محمدرضا عارف : عارف بسیار پر فروغ تر از مناظره های قبلی بود و او را هم همانند روحانی می توان به عنوان یکی از برندگان مناظره سوم قلمداد کرد. عارف با تمام توان از دولت اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی دفاع کرد و نقدهای صریحی به جریان اصولگرا وارد ساخت. این سخن عارف که والله به خاطر کسب رای نیست که نام خاتمی را به زبان می آورد بسیار تاثیرگذار بود. عارف و روحانی در این مناظره نقش مکمل را ایفا کردند تا اختلافات اصولگرایان بیش از پیش به چشم بیاید.
سید محمد غرضی : هنوز هم آشکار نیست که چگونه در بین رجل سیاسی و مذهبی متعددی که شرایطی به مراتب بهتر از غرضی یا حداقل مشابه او داشتند، فقط او تایید صلاحیت شد تا پس از مدتها غیبت، دوباره وارد گود سیاست شود. اظهارنظرهای او بعضا بی ارتباط با مسایل مناظره یا سوالات مطرح شده بود و به همین دلیل حتی از طرف مجری برنامه کمتر جدی گرفته می شد. حضور غرضی در این مناظره ها به افزایش بار کیفی آن کمکی نکرده و در مناظره سوم، اختلاف او با سایر کاندیداها بیش از پیش آشکار شد.
محمدباقر قالیباف : قالیباف با یک اشتباه استراتژیک در مناظره سوم به طور کامل به حاشیه رفت و یکی از بازندگان مناظره سوم بود. مشاوران قالیباف همواره به او پیشنهاد می دهند او به کسانی حمله کند که به نظر می رسد رای بالاتری دارد و از آنجا که آنها شاهد بهبود وضعیت روحانی در نظرسنجی ها هستند، قالیباف را به انتقاد از روحانی ترغیب کردند. اما قالیباف وارد میدانی شد که از پیش مشخص بود در آن بازنده خواهد بود. او روحانی را متهم کرد که علیرغم اصرار او که در آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود اجازه نمی داد مراسم سالگرد ۱۸ تیر توسط دانشجویان برگزار شود اما روحانی زمانی که تعجب خود از اظهارات قالیباف را اعلام کرد و گفت که اصرار او برای برگزاری این مراسم برای آن بود که به صورت گاز انبری دانشجویان را دستگیر کنند دیگر قالیباف حرفی برای گفتن نداشت و پس از آن عملا به چهره کم فروغ مناظره تبدیل شد. قالیباف در مناظره سوم با دست خود بازنده شد چون با رقیبی می خواست چالش کند که برای مقابله با قالیباف دست پری داشت.
علی اکبر ولایتی : اگر از روحانی و عارف که دو چهره مثبت قابل پیش بینی در مناظره بودند عبور کنیم، قطعا ولایتی را به عنوان پیروز مناظره سوم می توانیم معرفی کنیم. ولایتی با طرح انتقادات صریح علیه دولت احمدی نژاد در حوزه دیپلماسی و همچنین سعید جلیلی در مورد مذاکرات هسته ای، مرزبندی آشکار خود را در عرصه سیاست خارجی با سایر اصولگرایان نشان داد. ولایتی نشان داد که به دلیل سابقه دیپلماتیک طولانی، بهتر از سایر اصولگرایان فضای دیپلماسی بین الملل را می شناسد و از این جهت مواضع او شباهت بسیاری به اصلاح طلبان داشت. ولایتی با چالش با جلیلی، محبوبیت بیشتری بویژه در شبکه های اجتماعی پیدا کرده و به دلیل اعلام مواضع شفاف، می توان او را یکی از برندگان مناظره سوم معرفی کرد.

کد مطلب: 32791
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


باران
متنی که مننشر کردید کاملا مغرضانه است ومعلوم شد با تحریف اخبار میخواهید نظر خود را به مردم تحمیل کنید .و جبهه اصول گرایان را تخریب کنید.
برای شما متاسفم!!
سعیدی نیا
هر چند خیلی خلاصه نوشتید ، اما گویا و خوب بود ...
مهدی
تقریبا خوب بود اما در حق آقای غرضی که واقعا بی غرض ودلسوز مردم است وسخنانشان به نظر من در بسیاری از موارد ریشه ای و استادانست مقداری کم لطفی کردید
محمد
باران جان فکر نمی کردید حقیقت این قدر تلخ باشد؟
مهری
نقد بسیار نسنجیده ا ی بود ؛در این مناظره آقایان عارف ،روحانی، قالیباف و ولایتی شکست خورده واقعی بودند .
بهتره سری به نظرسنجی های خیلی از سایتها بزنی ، ببینی مردم چی میگن !!! خیلی از سایتها نظرسنجی درباره فرد موفق مناظره گذاشتن و در اکثرشون هم آقای روحانی با اختلاف زیادی بالاتر از همه هست ...
محمد حسین
منظورت از بیشتر سایت ها همون سایت های اصلاح طلب مثل این سایته؟؟؟
برو نظر سنجی سایت جام نیوز را ببین که یه سایت بی طرف و مستقل هست
محمدی
نخیر ، سایتهای انتخاب و خبرآنلاین و عصرایران رو ببینید که حسن روحانی بالای 40 - 50% رای آورده ، که خبرآنلاین و عصرایران اصلاح طلب هم نیستند مثل فریادگر ... ضمناً سایت جام نیوز رو هم دیدم ، نظرسنجیش مربوط به مناظره نبود و این بود که : " به نظر شما کدام کاندیداها با اقبال بیشتری مواجه می شوند؟ " ... که تازه اون هم عارف و روحانی باز بالاتر هستن !!!!
محمد حسین
در سایت جام نیوز جلیلی 42 در صد رای داره روحانی 8 و عارف 5 و قالیباف 32
محمدی
به نظر شما کدام کاندیداها با اقبال بیشتری مواجه می شوند؟

عارف - روحاني %37.72
قاليباف - ولايتي %31.50
حداد - جليلي %21.61
رضايي - غرضي %9.17
تاکنون 116097 نفر در نظر سنجی شرکت کرده اند
**************************************
این کپی نظرسنجی سایت جام نیوز هست ... 2 تا نکته قابل توجه هست ...
اولاً که سایت جام نیوز که کاملاً مربوط به گروه مصباح و مثلاً گفتمان انقلاب اسلامیه
دوم اینکه در نظر سنجی کلی که گذاشته ، حرف شما درسته که جلیلی با رای تابلویی بالاتر از همه هست ، اما در یک نظرسنجی دیگه که بالا کپی اش رو گذاشتم ، انگار حواسشون نبوده که رای ها رو مهندسی ! کنند و از دستشون در رفته و روحانی و عارف بالاتر از همه هستن ... چطور میشه در یک سایت و دو نظرسنجی مشابه اینقدر تفاوت باشه !!!!! ؟؟؟
حمید رضا
ای ولله ... من هم رفتم تو سایت جام نیوز دیدم، کاملا درسته آقای محمدی .... ، آقای محمد حسین میخواهی بیخیال شی ، تا بیشتر ضایع نشدی ... !!!؟؟
مهدی
والا منم که رفتم همه چیز به نفع روحانی و عارف بود....درود بر اصلاح طلبان
حسام
لطفا ملاک شکست و یا پیروزی را تبیین نمایید.
کبیری
حرف حق همیشه تلخ هستش
برسام
اصولگرا جماعت اگه به روز قیامت اعتقاد داشته باشن خودشون می دونن که جوابی در اون روز نخواهند داشت.
راه رو عوضی رفتن رو می زاریم پای جایز الخطا بودن، عوضی راه رفتنتونو چیکار کنیم.؟؟؟؟
محمد حسین ستارزاده
تبریک میگم سایت اصلاح طلبی جالبی دارید دلایل برتر بودن اون سه نفرم به خاطر این هست که دوتاشون اصلاح طلبند یکیشونم ولایتی هم جواب جلیلی را داد که به دلیل نداشتن زمان جلیلی نتونست جواب بده.وقتی تمام دشمنان اسلام میگن باید هرکی بشه به جز جلیلی معلومه بهترین کاندیدا برای انقلاب و اسلام و مردم جلیلیه.
میدونم چون سایت اصلاح طلبیه 100 دیس لایک می خوره ولی...
در ضمن جلیلی کاملا با احمدی نژاد فرق میکنه و البته اگه مثل اونم باشه باید از خدامون باشه یه رئیس جمهور مردمی و ساده زیست و ... بیاد سر کار ولی جلیلی با احمدی نژاد فرق میکنه.
کبیری
حرف حق همیشه تلخ هستش.این حرفها هم برای کسانی که خودشونو به خواب زدن خوش نیامده
علی
زنده باد جلیلی
فائزه
واقعا در مورد آقای غرضی درست ننوشتید
واقعا ایشان از همه بهتر هستند
حمید
غرضی سطح مناظره رو پایین آورده،قبول ندارید؟
رضا
بهترین کاندیدا و پیروز مناظره به نظر من روحانی بود، ولی کار ولایتی جالب بود که مقابل جلیلی ایستاد.به نظر من همه باید در انتخابات شرکت کنیم تا کسی مثل جلیلی که ماهیت خودشو نشون داد رای نیاره.
سلام برميهن عزيزم واقعا مردم ايران را با صحبت هايي كه آقايان روحاني وعارف و ولايتي كردند اميدواربه زندگي كردند خدا حفظ شون كنه
پیرو رهبری
توی متنی که نوشته اید همه رو به جز عارف و روحانی بازنده معرفی کردید ....موضعتون رو اشکار کردید...براتون متاسفم که با غرض و با جهت گیری نتیجه گیری میکنید...امیدوارم مردم ما اشتباه 4 سال پیش رو انجام ندهند...
حسینعلی
جلیلی مرد مقاومت و پیشرفت
خواهان منطق
Iran, Islamic Republic of
شماهایی که میخواهید به جلیلی رای بدهید انصافا خودتون خجالت نمی کشید به کسی که حتی بودجه ی یک مدرسه رو نبسته می خواهید رای بدید تا بودجه کشور رو ببنده؟ مدیریت اجرایی هم که نداشته تا حالا... تو رو خدا منطقی فکر کنید... ساده زیستی خوبه اما به شرطی که قدرت مدیریتی هم داشته باشه و زرنگی سیاسی .... تو رو خدا منطقی باشید... دوروز دیگه سوریه میشیم اگه جلیلی بیادا ...
یا حسین ع
بیایید مردم عزیز ایران به حامیان و عوامل دست نشانده امریکا و غرب که همان تفکر و عقاید خاتمی رادر سر می پرورانند (عارف و روحانی) رای ندهید همانهایی که به فساداخلاقی و اقتصادی دامن زدند و فریب این سایتهای مغرض مثل همین سایت را نخورید.
آرش
لابد اینکه شما اینطوری به هر کسی اتهام میزنی ، کاملاً درست و بحق هست و ما باید گول شما رو بخوریم و به کسی که شما میگی رای بدیم !!!؟؟؟ نه عزیزم ، بیشتر مردم ایران میدونن که کی راست میگه و کی دنبال فقط حکومت کردنه ، اگه بیان پای صندوق ، مطمئن باش که دیگه جایی برای اصولگراهایی که تو این 8 سال خون مردم رو تو شیشه کردن ، نخواهد بود ...
ايليا
Latvia
عارف مرد اخلاق مناظره بود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
وقتی حرفها و نقدهای اشتباه زده میشه باید یک نفر اونها رو نقد کنه یا نه که می گید اقای جلیلی موضع گیریش مثل احمدی نژاد بوده
م
متن شما غلط است ومعلوم است میخواهید اصولگرایان راتخریب کنید روحانی وعارف بازندگان این مناظره بودند نه پیروز معلوم است میخواهید نظر خود را به مردم تحمیل کنید.شما دروغگو هستید.
م
فکر کردید عارف وروحانی رای میارند فکر میکنید با این حرفها میتونید نظر مردم را عوض کنید فکر میکنید اصلاح طلبان بعد از فتنه سال 88 باز هم محبوبیت دارند فکر میکنید مردم مسلمان ایران تو دام 4 سال پیش اصلاح طلبان میافتند.
نغمه
Iran, Islamic Republic of
خیلی با صراحت و بی غرض گفتید واقعیت همین است که شما گفتید.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
درود بر روحانی و عارف .امیدوارم تا با ائتلاف آنها و پیروزی اصلاح طلب ها، بار دیگه مملکت به سمت اعتدال حرکت کنه.
زهرا
انديشه برانگيزترين امر در زمانه انديشه برانگيز ما ان است كه هنوز فكر نمي كنيم!
تو خواب رفته ها نه ، تو مرداب غفلت فرورفته ها بيدار شيد به خاطر خدا مردم اصلا خودتون. براي اثبات حقمون ميريم راي ميديم فقط و فقط با توكل بر خدا
"درود بر روحاني"