۰
يکشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵
زيارت اربعين؛ فرهنگی فراتر از مرزها است

موکب‌ها، خانه‌های دوم زائران

موکب‌ها در مسير نجف به کربلا، به نوعي خانه دوم زائران به شمار مي‌آيند. هر موکب، با تمام تلاش و عشق، بهترين امکانات را براي زائران فراهم مي‌کند. اينجا، هر چيزي که يک زائر نياز دارد، از غذا و نوشيدني گرفته تا جاي خواب و استراحت، با لبخند و عشق تقديم مي‌شود. براي مردم عراق، اين موکب‌ها محلي است که آنها مي‌توانند عشق و ارادت خود را به امام حسين(ع) نشان دهند. 
موکب‌ها، خانه‌های دوم زائران
گروه اجتماعی-آرزو سلخوري :موکب‌ها در مسير نجف به کربلا، به نوعي خانه دوم زائران به شمار مي‌آيند. هر موکب، با تمام تلاش و عشق، بهترين امکانات را براي زائران فراهم مي‌کند. اينجا، هر چيزي که يک زائر نياز دارد، از غذا و نوشيدني گرفته تا جاي خواب و استراحت، با لبخند و عشق تقديم مي‌شود. براي مردم عراق، اين موکب‌ها محلي است که آنها مي‌توانند عشق و ارادت خود را به امام حسين(ع) نشان دهند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،يکي از اين خادمين موکب‌ و حسينيه سيدالشهدا، سيد صفا سلطاني، که خود را نمونه کوچکي از خادمين خانواده‌اش مي‌داند، با افتخار از تلاش‌هاي شبانه‌روزي خود و خانواده‌اش براي خدمت به زائران سخن مي‌گويد. او مي‌گويد: در ايام اربعين بيشتر مردم در خانه‌ها حضور ندارند و مناطق تقريباً خالي هستند. فروشگاه‌ها بسته‌اند و آن‌هايي که باز هستند، اجناس کمي دارند. مردم بر روي درها و ديوارهاي خانه‌هايشان پرچم‌هاي عزاداري به رنگ سياه نصب مي‌کنند که درباره عزاي حسين(ع) صحبت مي‌کنند. برخي منتظر تماس از سوي صاحبان موکب‌ها هستند تا زائران را براي استراحت و اقامت به خانه‌هايشان بفرستند.
 وي ادامه مي‌دهد: ما نيز به عشق امام حسين(ع) و به پاس فداکاري او، هر سال اين موکب را باز مي‌کنيم و در حسينيه‌اي به مساحت 1250 متر که در مسير «يا حسين» قرار دارد، تمامي نيازهاي زائران را فراهم کرده‌ايم. فعاليت ما از روز نهم صفر شروع شده و تا روز بيستم صفر ادامه دارد. 
 صفا مي‌گويد: تأمين مالي موکب ما به صورت شخصي انجام مي‌شود و از منابع ديگر استفاده نمي‌کنيم. ما پول‌ها را در طول سال از قبيله و افراد متمول خودمان جمع‌آوري مي‌کنيم و روزانه تقربيا 3 هزار زائر را براي وعده‌هاي صبحانه، ناهار، شام، استراحت و اقامت پذيرش مي‌کنيم؛ صبحانه شامل تخم‌مرغ، پنير، نان داغ و شير است. در ناهار گوشت با سس و برنج برياني ارائه مي‌دهيم و شام شامل ساندويچ گوشت مرغ، ساندويچ فلافل، نوشيدني‌هاي سرد، آبميوه، ماست، بستني، قهوه، چاي و آب سرد است. همه اين‌ها در آشپزخانه حسينيه توسط خدمتگزاران جوان ما از فرزندان خودمان تهيه مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: ما براي بيش از 500 نفر رختخواب، پتو و بالش داريم. سالن‌هايي براي مردان و زنان با حمام و لباس‌شويي‌هاي مجهز داريم و اين سالن‌ها به خوبي خنک و تهويه مي‌شوند،
 وي تاکيد مي‌کند: بزرگ‌ترين مشکلات ما قطعي برق از سوي دولت است، هرچند که ما يک ژنراتور اختصاصي براي حسينيه داريم، اما هزينه سوخت بسيار بالاست. همچنين گاهي کمبود يخ داريم، اما ما براي حل اين مشکل زودتر به کارخانه‌هاي يخ مي‌رويم و يخ خريداري مي‌کنيم. به ياري خدا و با همکاري و تقسيم وظايف، اين مشکلات را مديريت مي‌کنيم.
صفا معتقد است زيارت اربعين روابط اجتماعي بين اقوام را مستحکم‌تر مي‌کند و فرصتي براي آشنايي با افراد جديد از مليت‌هاي ديگر فراهم مي‌آورد و مي‌گويد: ما با آنها گفتگو کرده و در مورد عادات، رسوم و زبان صحبت مي‌کنيم. حتي فرزندان ما مهارت‌هاي شخصي بسيار خوبي مانند هنر برخورد با ديگران، اخلاق نيکو مانند سخاوت، مهمان‌نوازي، همکاري و عشق به حسين (ع) و عمق فرهنگ دوست‌داشتن اهل بيت (ع) را کسب مي‌کنند.
سلطاني در ادامه با اشاره به کمک‌هاي دولتي، مي‌گويد: دولت در افزايش ساعات برق کمک مي‌کند و تعدادي از قالب‌هاي يخ را فراهم مي‌کند، اما کافي نيست. همچنين، سيلندرهاي گاز را تامين مي‌کند، اما به صورت رايگان نيست و بايد توسط موکب خريداري شود. همچنين، تيم‌هاي برق براي رفع مشکلات به موکب‌ها سر مي‌زنند و آب مخصوص شست‌وشو و آب قابل شرب را نيز فراهم مي‌کنند.
عتبه علوي هم مقداري آب رايگان قابل شرب تأمين مي‌کند و باقي را موکب‌ها از بازار خريداري مي‌کنند .
از خودگذشتگي و همدلي در راه عشق حسيني
 در مسير اربعين، چيزي که بيشتر از همه به چشم مي‌آيد، همدلي و از خودگذشتگي مردم عراق است. آنها نه تنها از مال و دارايي خود، بلکه از وقت و انرژي خود نيز مي‌گذرند تا زائران را با تمام وجود خدمت کنند. اين از خودگذشتگي در ميان همه اقشار جامعه ديده مي‌شود؛ از کارگران ساده گرفته تا صاحبان کسب‌وکارهاي بزرگ، همگي با تعطيل کردن کار و تجارت خود، به موکب‌ها مي‌آيند تا بخشي از اين خدمت بزرگ باشند.  در اين مسير، حتي اگر کسي به موکب‌ها دسترسي نداشته باشد، مردم عراق او را به خانه‌هاي خود دعوت مي‌کنند. آنها معتقدند هر زائري که در خانه‌شان اقامت مي‌کند، برکت و نور را با خود به ارمغان مي‌آورد.  امير حاکم الوائلي نيز يکي از کساني است که خانه خود را در اختيار زائرين قرار مي‌دهد؛ او مي‌گويد: انگيزه اصلي خدمت به زوار حسيني است زيرا خدمت براي هر شخصي افتخار است، وجوه موکب از افرادي که هر کدام با توجه به توانشان خدمت مي‌کنند جمع‌آوري مي‌شود و ما تقريباً پنج نفر هستيم که موکب به شدت به آنها بستگي دارد. وي تاکيد مي‌کند: زائريني که به خانه ما مي‌آيند در 3 وعده غذايي از آن‌ها پذيرايي مي‌کنيم و امکاناتي مانند حمام و محل اسکان در اختيارشان قرار مي‌دهيم؛ خدمت رساني ما از صبح شروع مي‌شود و آماده سازي بقيه روز به پايان مي‌رسد و ساعت يک و دو بعد از نيمه شب مي‌رويم اين براي ما افتخار است که بتوانيم خدمتي هرچند کوچک به زائران حسيني ارائه دهيم.  وي مي‌گويد يکي از ويژگي‌هاي اربعين ايجاد همبستگي است ما در خارج و داخل عراق روابط زيادي داريم و بسياري از بازديدکنندگان اگر به استان آنها يا کشورشان برويم، ما را به خانه‌هايشان دعوت مي‌کنند ما را به شدت به خانه‌هايشان دعوت مي‌کنند و به ما خدمات مي‌دهند.  زيارت اربعين نه تنها يک مراسم مذهبي، بلکه يک پديده فرهنگي عظيم است که مرزهاي جغرافيايي را پشت سر گذاشته است. اين زيارت، فرصتي براي مردم عراق است تا با زائران از ديگر کشورها و فرهنگ‌ها ارتباط برقرار کنند و از آنان بياموزند.اين ارتباطات فرهنگي، نه تنها پيوندهاي ميان مسلمانان از کشورهاي مختلف را تقويت مي‌کند، بلکه به زائران نيز فرصتي مي‌دهد تا با فرهنگ و مهمان‌نوازي مردم عراق آشنا شوند. زائراني که به عراق مي‌آيند، نه تنها از مراسم مذهبي بهره‌مند مي‌شوند، بلکه از عشق و احترام مردم اين سرزمين به امام حسين (ع) و زائرانش نيز درس‌هاي بزرگي مي‌گيرند.  در پايان، اربعين نه فقط يک زيارت، بلکه سفري به دل عشق و از خودگذشتگي است، عشقي که مرزهاي زمان و مکان را درنورديده و هر ساله ميليون‌ها زائر را به سوي کربلا مي‌کشاند. مردم عراق با دل و جان خود به استقبال اين زائران مي‌آيند و با عشق و از خودگذشتگي، هر آنچه دارند را تقديم مي‌کنند. اين عشق و ايمان، چيزي است که اربعين را به يکي از بزرگترين و مهم‌ترين مراسم‌هاي مذهبي در جهان تبديل کرده است.
کد مطلب: 221961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *