۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۱
مردم سالاری» از آخرین نتایج کاروان ورزشی ایران در المپیک گزارش می‌دهد

شگفتی‌سازی کیانی در پاریس

امروز پانزدهمین روز برگزاری مسابقات المپیک 2024 پاریس است و نمایندگان ورزش کشورمان در طی 13 روز گذشته به غیر از یک مدال برنز بانوان تکواندو کار نتوانستند در مجموع دستاورد قابل قبولی کسب کنند.
شگفتی‌سازی کیانی در پاریس
گروه ورزشی- محمدحسین یزدی: امروز پانزدهمین روز برگزاری مسابقات المپیک 2024 پاریس است و نمایندگان ورزش کشورمان در طی 13 روز گذشته به غیر از یک مدال برنز بانوان تکواندو کار نتوانستند در مجموع دستاورد قابل قبولی کسب کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حتی از میرزازاده قهرمان ایرانی کشتی فرنگی نیز که به مدال برنز دست یافت، توقع بیشتری بود که بتواند در ورزن خود به قهرمانی دست یابد اما وی نیز نتوانست آن توقعی که پیش مسابقات المپیک از سوی صاحبنظران کشتی در مورد وی، ایجاد شده بود را برآورده کند. اما در عوض ناهید کیانی توانست ورای انتظارات ظاهر شده و اولین مدال نقره زنان ایران در المپیک را کسب کند و برای اولین بار بالاتر از تمامی زنان ایرانی در تاریخ ورزش کشورمان بر سکوی دوم جهان بایستد. اما روز سیزدهم المپیک برای کاروان ایران، خاطره انگیز بود و در این روز چندین ورزشکار ایران بر روی سکو مدال رفتند. بر این اساس سیزدهمین روز المپیک پاریس با دشت دومین طلای کشتی فرنگی ایران توسط اسماعیلی و نقره مهمدی و صعود حسن یزدانی به فینال کشتی آزاد و کسب مدال نقره ناهید کیانی در تکواندو و عنوان چهارمی ارزشمند رضا علیپور در سنگنوردی همراه بود.
آغاز کشتی آزاد با فینایست شدن حسن یزدانی و رسیدن به رکورد تاریخی تختی
در وزن ۸۶ کیلوگرم ۱۶ کشتی‌گیر حضور داشتند که حسن یزدانی در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل الکساندر لاورنس از استرالیا به پیروزی رسید. او در دور بعد هم با نتیجه ۹ بر ۴ از سد داورن کوراگلیف، قهرمان روسی‌الاصل اروپا از یونان گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد. یزدانی با حضور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک به رکورد تاریخی جهان پهلوان غلامرضا تختی رسید. یزدانی فردا شب در دیدار نهایی برابر ماگومد رمضان‌اف بلغارستانی قرار خواهد گرفت. رمضان‌اف نیز بروکس نابغه کشتی آمریکا را شکست داد و به فینال راه یافت.
همچنین علیرضا سرلک نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد به دلیل لغو و تأخیر در پروازها با یک ساعت تأخیر به مراسم وزن‌کشی رسید و مسابقات این وزن در المپیک پاریس را از دست داد.
یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران
کاپیتان تیم کشتی آزاد ایران با حضور در فینال المپیک به دنبال خلق چند رکورد جدید در ورزش ایران است.
مسابقات مرحله مقدماتی و نیمه نهایی کشتی آزاد در وزن ۸۶ کیلوگرم سی و سومین دوره بازی‌های المپیک روزپنج شنبه برگزار و حسن یزدانی نابغه کشتی ایران و جهان غلبه بر حریفانی از استرالیا، یونان و سن مارینو راهی دیدار نهایی این مسابقات شد. کاپیتان در فینال این وزن رقابت سختی را با ماگومد رمضان اُف بلغارستانی دارد. آزادکار بلغاری پیش از فینال، آرون بروکس آمریکایی و جانشین دیوید تیلور را شکست داد.
کاپیتان کشتی آزاد ایران با حضور در فینال المپیک چند رکورد خاص را به نام خود ثبت کرد. او با غلبه بر مایلس امینه در نیمه نهایی از رکورد محمد نصیری عبور و به رکورد ۶۴ ساله تختی رسید. نصیری اعجوبه وزنه برداری ایران یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز المپیک را در کارنامه دارد. مرد ۱۰ مداله کشتی ایران اکنون در کنار جهان پهلوان تختی قرار گرفت اما از لحاظ تعداد حضور در المپیک یزدانی عملکرد بهتری نسبت به تختی دارد زیرا تختی در چهار المپیک به سه مدال رسیده و یزدانی در سه المپیک این عنوان‌های ارزشمند را کسب کرده است.
یزدانی می‌خواهد در کنار رضازاده و ساعی قرار گیرد. یزدانی در صورت کسب نشان زرین المپیک به سومین ورزشکار ایرانی تبدیل خواهد شد که ۲ مدال این آوردگاه مهم را در کارنامه دارد. پیش از این تنها‌هادی ساعی در رشته تکواندو(المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن) و حسین رضازاده (۲۰۰۰سیدنی و ۲۰۰۴ آتن) در رشته وزنه برداری موفق به کسب ۲ مدال طلا شده بودند.
البته در مسابقه فینال رقیب واقعی یزدانی برای رسیدن به سکوی نخست المپیک ماگومد رمضانوف است اما شیرشاه ایرانی یک رقابت پنهان نیز با‌هادی ساعی دارد رقابتی که هر چند در روی تشک یا شیاپچانک نیست اما بر سر عنوان ارزشمندی به نام پرافتخارترین المپین ایران است. این عنوان از سال ۲۰۰۸ و المپیک پکن در اختیار یکی از نوابغ تکواندو دنیا است. ساعی در سال ۲۰۰۸ و کسب نشان طلا در سرزمین اژدها با عبور از تختی، عنوان برترین المپین تاریخ ایران را از آن خود کرد.
البته یزدانی یک هدف مهم دیگر در پاریس دارد او به دنبال آن است که به طلسم ۷۶ ساله کشتی ایران پایان دهد. از سال ۱۹۴۸ و اولین حضور ایران در المپیک هیچ گوش شکسته‌ای نتوانسته ۲ مدال طلا را از آوردگاه بزرگ ورزش جهان صید کند. یزدانی در صورتی که بتواند از سد حریف چغر بلغار عبور کند اولین کشتی گیری خواهد بود که این عنوان ارزشمند را کسب خواهد کرد.
ادامه درخشش کشتی فرنگی با طلای اسماعیلی و نقره مهمدی
دیگر نماینده ایران در کشتی فرنگی سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم بود. اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل اسحاق قایو از الجزایر به پیروزی رسید و در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها حریف خود لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک را از پای درآورد و به نیمه نهایی صعود کند. او با ۹ امتیاز اسلاویک گالستیان دارنده نشان برنز مسابقات جهانی از ارمنستان را شکست داد تا فینالیست شود. اسماعیلی امروز در مبارزه فینال موفق شد نصیب‌اف قهرمان نامدار اوکراینی را شکست دهد و دومین طلای کشتی فرنگی را کسب کند.
در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مُهمدی در دور نخست در یک کشتی زیبا و یک طرفه با نتیجه ۹‌ بر صفر مونوز از کلمبیا را شکست داد و در یک‌چهارم نهایی به مصاف کولینیچ از لهستان رفت و توانست حریف لهستانی خود را با نتیجه ۱۰ بر یک شکست بدهد. مهمدی در مرحله نیمه نهایی به مصاف ژان بلنیوک اوکراینی دارنده نشان طلا و نقره المپیک رفت و با ارائه مبارزه هوشمندانه و با برنامه با نتیجه ۳ بر ۳ حریف خود را شکست داد و به فینال راه یافت. مهمدی امروز در فینال برابر سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان تن به شکست داد و به نقره رسید.
تکواندو و مدال نقره تاریخی کیانی
ناهید کیانی دارنده مدال طلای جهان در وزن ۵۷- کیلوگرم ابتدا در دیداری حساس، برابر کیمیا علیزاده‌ از بلغارستان به برتری رسید و سپس در یک‌چهارم مقابل شیما تومی نفر دهم رنکینگ از تونس در مبارزه‌ای نفس‌گیر به پیروزی دو بر یک رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. دختر تکواندوکار ایران در نیمه‌نهایی‌ برابر لاتیتا آون‌ از لبنان قرار گرفت و در ۲ راند متوالی پیروز شد و به عنوان نخستین بانوی ورزشکار کشورمان، راهی فینال بزرگترین رویداد ورزشی جهان شد. کیانی در فینال به مصاف «یو کیم جین» از کره‌جنوبی‌ و با قبول شکست به مدال نقره رسید. این بهترین مدال تاریخ بانوان ورزش ایران در المپیک است.
علیپور؛ چهارمین سنگنورد برتر المپیک
رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی کشورمان که پیش از این به جمع ۸ سنگ‌نورد برتر المپیک راه یافته بود، در مرحله پایانی به مصاف امیر مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد و به جمع ۴ سنگ نورد برتر رسید. علیپور در مصاف با سنگ‌نورد اندونزی با ثبت زمان ۴ ثانیه و ۸۴ رکوردی درخشانی را از خود برجای گذاشت. حریفش زمان ۴ ثانیه و ۷۸ را ثبت کرد. وی برای مدال برنز به مصاف واتسون سنگ‌نورد آمریکا رفت و زمان ۴ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه را ثبت کرد و از رسیدن به مدال برنز بازماند. حریف آمریکایی ۴ ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه را ثبت کرد و برنز گرفت.
تیزهوشی مربیان ایرانی و مدال‌هایی که زنده شد
بازی‌های المپیک پاریس در شرایطی شب گذشته دنبال شد که کادر فنی تیم‌های ملی کشتی و تکواندو با درایت و دانش فنی خود مانع ۲ شکست شدند.
به گزارش ایرنا، رقابت‌های کشتی‌ فرنگی و تکواندو در بازی‌های المپیک پاریس، شب گذشته در شرایطی پیگیری شد که با درایت و تیزهوشی کادر فنی دو تیم کشتی فرنگی و تکواندو، نظر داوران به سود ورزشکاران ایران اعلام شد تا ضمن قطعی شدن مدال نقره ارزشمند در کشتی، برنز تکواندو بانوان نیز برای ایران به دست آید.
در مرحله نیمه‌نهایی کشتی فرنگی و در وزن ۶۷ کیلوگرم رقابت سعید اسماعیلی با حریفی از ارمنستان به گونه‌ای پیش رفت که برای لحظاتی نفس همه علاقه‌مندان به ورزش و کشتی در سینه حبس شد چرا که این کشتی‌گیر کشورمان در شرایطی که از حریف پیش بود، خاک و ضربه فنی شد اما حسن رنگرز سرمربی تیم ملی و مجید رمضانی مربی تیم ایران درخواست چلنج دادند که خوشبختانه بعد از بازبینی فیلم، مشخص شد که با اجرای بارانداز حریف ارمنی، کشتی‌گیر ما به بیرون از تشک رفته، ضمن آنکه او از پا نیز استفاده کرده بود تا رای به سود ما صادر شود و همه علاقمندان نفس راحتی بکشند. این اتفاق زمانی شیرین‌تر شد که در ادامه، اسماعیلی با بُرد این بازی را به پایان برد تا راهی فینال شود و مدال نقره خود را قطعی کند. او امروز برای مدال طلا به روی تشک می‌رود.
دقایقی بعد و در تکواندو نیز همین اتفاق تکرار شود. مبنیا نعمت‌زاده در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم بانوان شاهکار کرد تا یک مدال برنز ارزشمند به نام ایران ثبت شود.
اما این مدال هم جدا از تلاش‌های دختر ۱۹ ساله تکواندو ایران، به دلیل تیزهوشی مهروز ساعی به دست آمد و با اعلام به موقع بررسی تصاویر بازی از سوی او، یک برد ارزشمند دیگر برای ایران به دست آمد.
در راند دوم و در شرایطی که نماینده ایران عقب بود ضربه چرخشی او به سر حریف عربستانی برخورد کرد که از چشم داوران دور ماند اما ساعی این صحنه را دید و درخواست بازبینی داد که این اتفاق، ۳ امتیاز برای نعمت‌زاده داشت تا او نیز یک برد شیرین را به دست بیاورد تا دختر ایرانی در پاریس شاهکار کرده و پرچم ایران را بر دوش حمل کند.
جدول توزیع مدال‌های المپیک در پایان روز سیزدهم
در جدول توزیع مدال‌های المپیک تا پایان روز سیزدهم، کاروان ورزشی کشورهای آمریکا و چین رقابت تنگاتنگی برای کسب جایگاه اول دارند. آمریکا با ۳۰ و چین با ۲۹ مدال طلا در رده‌های اول و دوم قرار دارند.
آمریکا روز گذشته موفق شد مجموع مدال‌های خود را به بیش از ۱۰۰ مدال برساند. کاروان ورزشی ایران با ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز توانسته است خود را به رده بیست و یکم برساند. تاکنون ۸۵ کشور موفق به کسب مدال شده اند. تاکنون ۵۸ کشور موفق به کسب مدال طلا شده‌اند.
نتایج مسابقات ایرانیان در روز چهاردهم المپیک
ورزشکاران ایران در چهاردهمین روز المپیک پاریس در سه رشته به مصاف رقبا رفتند.
به گزارش ایسنا، جمعه در چهاردهمین روز المپیک ۲۰۲۴ پاریس ورزشکاران ایران در سه رشته تکواندو، کشتی ‌آزاد و وزنه‌برداری به مصاف رقبا رفتند.
مهران برخورداری با برتری برابر حریفانش به فینال تکواندو وزن ۸۰- کیلوگرم رسید. 
او در گام نخست برابر جسوربیک‌ ازبکستانی قرار گرفت و در مبارزه‌ای نزدیک و در ثانیه‌های پایانی به پیروزی رسید.
وی در ادامه به مصاف سیمونه‌ آلیسو دارنده ۲ مدال طلای جهان و نفر اول رنکینگ المپیکی از ایتالیا رفت و در مبارزه‌ای‌ تماشایی به برتری دو بر یک رسید.
نماینده وزن منهای ۸۰ کیلوگرم ایران در نیمه‌نهایی به مصاف سئون‌ گون ملی‌پوش‌ کره‌جنوبی رفت و دو بر یک پیروز شد و به فینال رسید. راند نخست در حالی که شرایط مبارزه برابر بود با برتری ۴ بر ۲ نماینده کره همراه شد و در راندم دوم مهران یا ضربات‌ بالای متعدد خود با حساب ۱۳ بر ۹ پیروز شد تا کار به راند سوم برسد. در راند سوم، پسر طلایی تکواندوی ایران حریف را گرفتار کرد و ۱۲ بر ۸ برنده شد تا جواز حضور در فینال را کسب کند. او هر سه مبارزه امروز خود را با کامبک‌ و تبدیل شکست به پیروزی، به اتمام رساند. با فینالیست شدن برخورداری، تکواندو ایران پس از ۱۲ سال در المپیک فینالیست شد.
یونس امامی و امیرحسین زارع نیز دیدارهایشان را طوفانی آغاز کردند و در اولین دیدار برابر حریفشانشان به برتری رسیدند. در یک چهارم نهایی امیر حسین زارع برابر حریفش برد و به نیمه نهایی راه یافت اما یونس امامی باخت و از صعود به نیمه نهایی باز ماند. یونس امامی، آزادکار وزن ۷۴ کیلوگرم ایران در دور نخست برابر فرانک چامیزو با نتیجه قاطع ۹ بر چهار به برتری رسید. او در دومین‌ مبارزه برابر ندوم از گینه بیسائو ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد اما در مرحله بعد مقابل کایل دیک ضربه فنی شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. 
امیرحسین زارع، دارنده دو مدال طلای جهان و یک برنز المپیک، در دور نخست مقابل لازاریف از قرقیزستان با نتیجه قاطع پنج بر صفر به برتری رسید و راهی دور یک‌چهارم نهایی شد.
زارع در دومین‌ مبارزه برابر آمارور دسی از کانادا به روی تشک رفت و در پایان با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. مصطفی جوادی وزنه بردار تیم ملی ایران نیز در رقابت دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه‌برداری در حرکت یک‌ضرب دو حرکت صحیح داشت و با رکورد ۱۶۸ کیلوگرم ششم شد.
کد مطلب: 221041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *