شهروندان تهرانی همواره خواستار رفع و یا حداقل کاهش آلودگی هوا و ترافیک بودند، دغدغه و مطالبه ای که در دوره های متوالی بعضاً مورد بی توجهی قرار گرفت و اوضاع شبکه حمل و نقل عمومی را به مرحله حساس و شکنندهای رساند، بگونهای که مدیران شهرداری بارها اعلام کردند که اداره ابرشهر تهران را در حالی تحویل گرفتند که تنها حدود ۹۰۰ اتوبوس فعال در خطوط داشته و وضعیت احداث خطوط جدید مترو نیز اوضاع مناسبی نداشته است. همچنین با وجود اینکه کلنگ آغاز عملیات احداث خط ۱۰ مترو به زمین خورده بود؛ اما خبری از حفاری و شروع پروژه نبود.
ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران در حالتی به مدیریت شهری جدید تحویل شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا، رفتار ترافیکی شهروندان نیز تغییر کرده بود و علاقمند بودند تا از وسایل نقلیه شخصی به جای عمومی استفاده کنند و کمبود و وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقل عمومی نیز موجب شده بود تا آن تعداد از شهروندانی که مایل به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند به سمت استفاده از وسایل شخصی و... سوق داده شوند. بنابراین اوضاع ترافیک و آلودگی هوا نیز به جای بهبود، بدتر شده بود.
اما با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم، آستین همت را بالا زدند تا رخت نو بر تن شبکه حمل و نقل فرسوده شهر تهران کنند؛ بگونهای که با بهبود بخشی به وضعیت درآمدی شهرداری تهران،پای میز مذاکره با شرکتهای داخلی و خارجی رفتند تا بستهای از حمل و نقل را برای ابرشهر تهران تهیه کنند. البته در این راه تلاش کردند تا با تغییر فرمان مدیریتی به سمت پایه گذاری استفاده از حمل و نقل برقی مدرن حرکت کنند و با سفر به چین با خود اتوبوس و تاکسی برقی به سوغات آوردند. حالا ۴۳ ماه از مدیریت جدید در حوزه حمل و نقل می گذرد و در این مدت اتفاقات مثبتی در حوزه های مختلف حمل و نقلی رخ داده است که در گفت وگو با معاون شهردار تهران به بررسی آنها می پردازیم:
محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفتوگو با ایسنا، در تشریح اقدامات انجام شده ۴۳ ماهه حوزه حمل و نقل و ترافیک، به اقدامات شهرداری تهران در حوزه مترو اشاره و بیان میکند: بهره برداری از ۳۹ کیلومتر مسیر سامانه مترو به همراه ۱۸ ایستگاه و تکمیل ۲۰ ورودی جدید ایستگاهها، افزایش طول شبکه مترو به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۵۸ ایستگاه، تکمیل و بهره برداری از مسیر مترو حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند پس از ۱۲ سال و بهره برداری از پایانه و پارکینگ اکباتان به عنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور از اقدامات مهم شهرداری تهران در زمینه توسعه مترو بوده است.
وی با بیان اینکه تکمیل بدنه خطوط ۷ گانه متروی تهران تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری یکی از اقدامات مهم این دوره خواهد بود، میگوید: آغاز احداث خطوط ۴ گانه جدید مترو، عقد قرارداد با سرمایه گذار چینی جهت ساخت خطوط ۸ و ۹ و حفاری حدود ۶۷۲ متر از خط ۱۰ مترو، انجام اقدامات لازم جهت بهره برداری از ایستگاههای سرباز و نجات اللهی در خط ۶ مترو و ایستگاه ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو در بهار سال ۱۴۰۴ نیز در دستور کار متروی تهران قرار دارد.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران همچنین از اورهال ۴۳۹ دستگاه واگن مترو در ۴۳ ماه اخیر خبر داده و اظهار میکند: اورهال ماهانه بیش از ۱۰ دستگاه واگن مترو، رشد ۱۸۰ درصدی اورهال ناوگان نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری، ایجاد ظرفیت توسعه بیش از ۹۰۰ دستگاه واگن مترو از طریق اجرایی سازی قراردادهای خرید و تامین ناوگان، افزایش سقف قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه، تأمین بخشی از پیش پرداخت قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن، آغاز تولید انبوه قطار ملی، آغاز ساخت بدنه ۳ رام قطار از قرارداد ۱۱۳ دستگاه و برنامه ریزی به منظور تحویل دو رام قطار تا بهار سال ۱۴۰۴، آزمایش تردد ۲ دستگاه ART (تراموای چرخ لاستیکی) از کشور چین به تهران جهت انجام تست آزمایشی و مقدمات راه اندازی نخستین خط تراموا در محور چهار راه تهرانپارس تا میدان آزادی نیز از دیگر اقدامات این مدت بود.
وی در مورد اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این مدت نیز میگوید: افزایش ناوگان فعال سامانه اتوبوسرانی از ۱۸۷۶ دستگاه در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۱۰۰ دستگاه در حال حاضر، نوسازی ۱۴۹۸ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون ویژه توان یابان و بازسازی ۵۷۸ دستگاه اتوبوس فرسوده کیا، عقد قرارداد خرید ۲۵۷۵ دستگاه اتوبوس مینی بوس و ون ویژه توانیابان با خودروسازان داخلی در اقدامی بی سابقه از اقدامات مهم ۴۳ ماه اخیر در حوزه اتوبوسرانی بوده است.
وی آغاز برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی با عقد قرارداد تأمین ۲۲۳ دستگاه اتوبوس برقی داخلی و عقد قرارداد تأمین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از کشور چین را یکی دیگر از فعالیتهای اخیر این دوره مدیریت شهری دانسته و میافزاید:
رونمایی و تحویل ۱۸۹ دستگاه برقی وارداتی از چین به سامانه اتوبوسرانی و رشد ۲۵۰ درصدی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری و همچنین نوسازی ماهانه حداقل ۲۰ دستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات در این دوره مدیریت شهری بوده است.
هرمزی در مورد روند نوسازی تاکسیهای پایتخت نیز اظهار میکند: نوسازی مجموعاً ۷۹۰۳ دستگاه تاکسی سواری فرسوده و تحویل گیری ۲۵۳ دستگاه ون از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون و نوسازی ۷۷۳۱ دستگاه تاکسی پایه گازسوز و تحویل گیری ۲۵۲ دستگاه ون از محل قرارداد وزارت کشور با خودروسازان داخلی، آغار برقی سازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با بکارگیری ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی در سطح شهر، رونمایی از ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی شاسی بلند برقی و ۱۵۰ دستگاه خودروی سدان برقی وارداتی از چین و آغاز توسعه زیر ساخت برقی سازی در شهر تهران با نصب و راه اندازی جایگاه های شارژ خودروهای برقی نیز از اهم اقدامات در این دوره مدیریت شهری در حوزه تاکسیرانی بوده است.
وی با اشاره به اقدامات تأمین برق خودرو و اتوبوس برقی، به نصب و راه اندازی تعداد ۶۲ استند شارژ ناوگان برقی در ۲۰ نقطه منتخب شهر تهران اشاره کرده و ادامه میدهد: برنامه ریزی جهت تأمین و نصب ۹۵۰ نازل شارژ با اولویت پایانههای حمل و نقل عمومی عقد قرارداد تأمین و نصب ۲۸۸ نازل شارژ در فاز اول و نصب ۲۰ استند ۸۰ شارژر در پایانه بعثت از محل قرارداد مذکور از همین محل بوده است.
هرمزی با اشاره به عقد قراردادهای احداث نیروگاه خود تأمین نیروگاه سولار و نیروگاه گازی اظهار میکند: یکی از اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری بهره برداری از پردیس مسافری شرق تهران و آغاز مسافرگیری بود که نهایتا پردیس مسافری شرق پس از وقفهای چندین ساله در زمینی به مساحت حدود ۱۳ هکتار به عنوان نخستین پایانه تمام هوشمند کشور به همراه کلنگ زنی توسعه شرقی خط ۲ متر وی تهران با هدف اتصال پردیس مسافری شرق به شبکه مترو مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی با تأکید بر اینکه توسعه پارکینگهای محلهای با آغاز نهضت پارکینگ سازی در دستور کار قرار دارد که در این راستا تأمین بیش از ۱۰۰۰ فضای پارک در ۳ پارکینگ افتتاحی انجام شد، میگوید: بهره برداری از پارکینگهای شهید مدنی و امیر کبیر با ۶۰۸ فضای پارک و بهره برداری از پارکینگ مینابی با ۴۲۰ فضای پارک در آذرماه سال ۱۴۰۳ انجام شد و در این راستا ادامه عملیات احداث پارکینگهای طبقاتی جوادیه با پیشرفت ۷۹.۲۷ درصد، پارکینگ طبقاتی گلستانی با پیشرفت ۲۴درصد، پارکینگ طبقاتی اعتماد با پیشرفت ۱۶ درصد و انجام تعمیرات و بازسازی پارکینگهای مکانیزه در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.
هرمزی همچنین به بهره برداری از سامانه سنجش آلودگی هوا در مناطق ۱۲ و ۲۲ اشاره کرده و یادآور میشود: راهاندازی مرکز معاینه فنی آزادی در منطقه ۲۲ با مشارکت بخش خصوصی، راهاندازی اولین تعمیرگاه خودروی بانوان در مرکز معاینه فنی آبشناسان، رونمایی از مرکز معاینه فنی الغدیر به عنوان اولین مرکز معاینه فنی سبز در پایتخت و همچنین راهاندازی ۸ مرکز معاینه فنی سیار جدید و افزایش مراکز سیار به ۱۵ مرکز نیز در این مدت و دوره ششم مدیریت شهری تهران انجام شده است.